Contexts of Communication / Education

Practices and Policies of Significance

Authors

  • Darío Martínez Universidad Nacional de La Plata / Universidad Nacional de Quilmes, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.24215/24517836e045

Keywords:

communication, education, contexts, schools, socio-community, media-technological

Abstract

The development of the communication/education field installed the enumeration of institutional educational, socio-community and media-technological spaces, these were scenarios of political-cultural intervention. From the radical contextualism suggested by cultural studies, here we seek to deepen theoretical lines that transcend the school as a privileged space of the first analyzes in communication/education. Crumbling the embedded contexts, their relationships, the connections between certain types of spaces, territories and diagrams will allow a new articulation to be achieved. Educational institutions, media-technology and socio-community spaces have particular meaning policies that are given from being housed in a specific type of situation. A conjuncture has its leak points on which it is possible to build other types of contexts more prone to more equal political horizons.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Deleuze, G., y Guattari, F. (2002). Mil mesetas. Capitalismo y equizofrenia. Valencia: Pre-textos.

Grossberg, L. (2012). Estudios culturales en tiempo futuro. Cómo es el trabajo intelectual que requiere el mundo de hoy. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.

Guattari, F. (1996). Caósmosis. Buenos Aires: Manatial.

Hall, S. (2010). Sin garantías. Trayectorias y problemáticas en estudios culturales. Bogotá-Lima-Quito: Envión Editores-IEP- Instituto Pensar- Universidad Andina.

Hoggart, R. (2013). La cultura obrera en la sociedad de masas. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.

Huergo, J. (2005). Hacia una genealogía de Comunicación/Educación. Rastreos de algunos anclajes político-culturales. La Plata: Facultad de Periodismo y Comunicación Social.

Huergo, J., y Fernández, M. B. (2000). Cultura escolar, cultura mediática / Intersecciones. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.

Huergo, J., y Morawicki, K. (2009). Re-leer la escuela para re-escribirla. La Plata: DES-DGCyE.

Lefevre, H. (2013). La producción del espacio. Madrid: Capitán Swing.

Martínez, D. (2015). Saberes, experiencias y subjetividades de la educación de jóvenes y adultos en la ciudad de La Plata. Un abordaje desde la perspectiva de comunicación/educación (tesis de doctorado). Recuperado de: http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/49538.

Martínez, D. (2019). Memorias de Comunicación/ Educación. Intersecciones en comunicación, 13, 73-88.

Thompson, E. P. (1980). La formación de la clase obrera en Inglaterra. Barcelona: Crítica.

Williams, R. (1980). Marxismo y literatura. Barcelona: Península.

Published

2020-12-23

How to Cite

Martínez, D. (2020). Contexts of Communication / Education: Practices and Policies of Significance. RevCom, (11), e045. https://doi.org/10.24215/24517836e045

Issue

Section

Contribuciones