Teaching Communication: Teachers, Curriculum and Training

Authors

  • Verónica Mistrorigo Universidad de Buenos Aires, Argentina
  • Paula Martín Universidad Nacional de Salta, Argentina
  • Ana Andrada Universidad Nacional de Córdoba, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.24215/24517836e081

Keywords:

education, communication, teacher training, teaching career

Abstract

This paper recovers debates and dialogues on teacher training in communication, tensions in different curricular levels and media communicational education, carried out in several meetings organized by the Network of University Professors in Social Communication (ProUnCoS). The document systematizes some reflections about teaching practices and the importance of the specificity of teacher training in communication, which have been formulated within the Network. In this regard, the contribution of critical pedagogies stands out and transversalize the approach to education and communication as fundamental human rights.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Bourdieu, P. (1995). El sentido práctico. Siglo XXI.

Camilloni, A. (2016). Tendencias y formatos en el currículo universitario. Itinerarios educativos, (9), 59-87. https://doi.org/10.14409/ie.v0i9.6536

González Martínez, L. (2006). La Pedagogía Crítica de Henry A. Giroux. Revista Electrónica Sinéctica, (29), 83-87.

Jackson, P. (1990). La vida en las aulas. Gedisa.

Mistrorigo, V. (2017). Formación docente universitaria: qué docentes para qué educación y para qué sociedad. Revista Ciencias Sociales, (94), 80-85. http://www.sociales.uba.ar/wp-content/blogs.dir/219/files/2017/08/14-MISTRORIGO.pdf

Mistrorigo, V. (2021). Descolonizar la mirada para potenciar la subjetividad. En V. Sáez y A. Iglesias (Comps.), Educación de la Mirada II. Debates y experiencias sobre la educación en medios, comunicación y tecnologías digitales en la escuela argentina postpandemia. Universidad de Buenos Aires.

Morin, E. (1990). Introducción al pensamiento complejo. Gedisa.

Quintar, E. (2004). Colonialidad del pensar y bloqueo histórico en América latina. Los desafíos del pensamiento crítico. Siglo XXI.

Renaut, A. (2008). ¿Qué hacer con las universidades? Universidad Nacional de San Martín.

Rinesi, E. (2015). Filosofía (y) política de la Universidad. Universidad Nacional de General Sarmiento.

Terigi, F. (2009). Las trayectorias escolares. Ministerio de Educación de la Nación.

Zemelman, H. (2005). Voluntad de conocer: el sujeto y su pensamiento en el paradigma crítico. Anthropos.

Published

2023-05-11

How to Cite

Mistrorigo, V. ., Martín, P. ., & Andrada, A. . (2023). Teaching Communication: Teachers, Curriculum and Training. RevCom, (15), e081. https://doi.org/10.24215/24517836e081

Issue

Section

Dossier temático

Most read articles by the same author(s)