Social media vs. traditional media?

Disputes and convergences in the age of connectivity

Authors

  • Francisco Arano Uría Consejo Interuniversitario Nacional y Universidad Nacional de La Plata, Argentina

Keywords:

Social media, traditional media, crisis, media agenda, trending topic

Abstract

The increase in the use of social media, their popularity and low cost, expose one of the most intense debates of the new century. Could social media put traditional media in crisis? Based on interviews with journalists from the city of La Plata, we will analyze the appearance of the social media in the communicational scene, the tensions caused by their massive use and the possibility (or not) of obtaining such power that force traditional media to dialogue with the social media in relation to the issues that are set on the agenda media.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arru, L.; Delgado, P.; Flores, R. (2019). “Discursos sobre la comunicación política en el uso de redes sociales”. En Gustavo G. González (comp.). (2019). Comunicación Política y redes sociales. La Plata, Buenos Aires, Argentina: Edulp.

Benaissa Pedriza, S. (2019, septiembre 30). Medios impresos versus digitales: de la agónica lectura de periódicos a los nuevos consumos de información digital en El Argonauta Español. Recuperado de https://journals.openedition.org/argonauta/3855

Calvo, Ernesto. (2015). Anatomía política de Twitter en Argentina. Twitando #Nisman. Buenos Aires, Argentina: Capital intelectual.

Calvo, E.; Aruguete, N. (2018). “#Tarifazo, Medios de comunicación tradicionales y su fusión de agendas en redes sociales”. InMediaciones de la comunicación 13(1), 189-213. Recuperado de https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2831

Calvo, E.; Aruguete, N. (2020). Fake news, trolls y otros encantos. Cómo funcionan (para bien y para mal) las redes sociales. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno Editores

Carazo Barrantes, C. (2020). “Agenda-setting en la era digital: la compleja relación entre medios, candidatos y ciudadanía en Facebook”. En I. Siles, Democracia en digital: Facebook, comunicación y política en Costa Rica (pp-137-173). Editorial Universidad de Costa Rica.

Lanusse, N.; Negri, G. (2019). “El espacio público mediatizado: apuntes teóricos sobre el alcance de las redes sociales virtuales”. En Gustavo G. González (comp.), Comunicación Política y redes sociales. La Plata, Buenos Aires, Argentina: Edulp.

Lanusse, N.; Martino, I. (2018). Comunicación política y redes sociales. En Gustavo G. González (comp.) (2019). Comunicación política, periodistas, políticos y la opinión pública. Definiciones, conceptos e investigación de campo (pp.63-79). La Plata, Buenos Aires, Argentina: Editorial EPC.

Montoya, J. (2021). “Nuevos medios y soberanía digital”. En ¿Quién decide nuestro futuro digital? (pp.24-28). Quito, Ecuador: Editorial Alai.

Negroponte, N. (1996). Ser digital. Buenos Aires, Argentina: Editorial Atlántida.

Van Dijck, José. (2020). La cultura de la conectividad: Una historia crítica de las redes sociales. Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno Editores.

Published

2021-08-23

How to Cite

Arano Uría, F. . (2021). Social media vs. traditional media? : Disputes and convergences in the age of connectivity. Actas De Periodismo Y Comunicación, 7(1). Retrieved from https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/actas/article/view/7046

Issue

Section

Discursos digitales

Most read articles by the same author(s)