Communicational guidance of educational institutions

Towards the institutionalization of the communicator/educator proffesionals practices in Province of Buenos Aires

Authors

  • María Inés García Díaz Universidad Nacional de La Plata, Argentina

Keywords:

Communication/ education, educational institutions, public politics

Abstract

The field of intervention of communicators/educators has been deeply developed by professionals over the last 30 years. However, although the academic importance of their actions can be recognized, in our country public policies have not been developed that respond to communicational emergencies in an institutionalized and systematized way, that can position the communicator within the management team of educational institutions. Through this research work, I intend to analyze the process of institutionalization of the professional interventions of educator communicators in the communicational management of educational institutions in the province of Buenos Aires from the entry into force of the Regulation of Educational Institutions (2011), for the development of guidelines on educational policy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Artiguenave, D. (2017). Construcción comunicacional de un espacio público educativo de memoria colectiva. [Tesis de Maestría]. La Plata, Buenos Aires, Argentina: Facultad de Periodismo y Comunicación Social, UNLP.

Castoriadis, C. (1999). La institución imaginaria de la sociedad, Vol.2. Buenos Aires, Argentina: Tusquets.

Dirección General de Cultura y Educación (2007). Ley de Educación de la Provincia de Buenos Aires. Ley Nº 13688. La Plata, Buenos Aires, Argentina: Dirección General de Cultura y Educación.

--------------------------------------------------------- (2011). Reglamento General de las Instituciones Educativas. La Plata, Buenos Aires, Argentina: Dirección General de Cultura y Educación.

Fernández, M. B. & Artiguenave, D. (2014). “Experiencias de inserción profesional de profesores en comunicación social en las instituciones educativas. Perfiles emergentes de intervención desde el campo comunicación/educación”. En I Encuentro Internacional de Educación. Espacios de investigación y divulgación. Tandil, Buenos Aires, Argentina.

Fernández, M. B. Artiguenave D., Cardozo, M.; Sanguino S. (2012). “Instituciones educativas: contextos y marcos institucionales”. Congreso de Comunicación y Educación, “La comunicación/educación en tiempos de restitución de lo público”. La Plata, Buenos Aires, Argentina: Facultad de Periodismo y Comunicación Social, UNLP. 12 al 14 de septiembre de 2012.

Fernández, M. B.; Sanguino, S. & Cardozo, M. (2010). “Consideraciones teórico metodológicas para el análisis de la comunicación en las instituciones educativas”. En XIV Jornadas Nacionales de Investigadores en Comunicación Social. Investigación para el cambio social. Quilmes, Buenos Aires, Argentina.

Garay L. (2000). “Un concepto de institución e institucionalización” en Algunos Conceptos para analizar instituciones educativas. Córdoba, Centro de Investigación de la Facultad de Filosofía y Humanidades.

Ministerio de Educación (2006). Ley de Educación Nacional. Ley 26206. Buenos Aires, Argentina: Ministerio de Educación

Huergo, J. (2003). Lo que articula lo educativo en las prácticas socioculturales. Resistencia, Chaco: Instituto de Cultura Popular.

Ledda M. A & Ullman A. L. (2016). Equipos de Orientación Escolar: espacios emergentes para la gestión de la comunicación. [Tesis de grado]. La Plata, Buenos Aires, Argentina: Facultad de Periodismo y Comunicación Social, UNLP.

Prieto Castillo, D. (1993). Planificación de la Comunicación Institucional Universidad Centroamericana José Simeón Cañas. San Salvador. El Salvador.

Published

2021-08-23

How to Cite

García Díaz, M. I. . (2021). Communicational guidance of educational institutions : Towards the institutionalization of the communicator/educator proffesionals practices in Province of Buenos Aires. Actas De Periodismo Y Comunicación, 7(1). Retrieved from https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/actas/article/view/7050

Issue

Section

Educación