Approach to virtual education: the case of the Reading and Writing Workshop I of the Faculty of Journalism and Social Communication, UNLP

Authors

  • Nicolás Inchaurrondo Universidad Nacional de La Plata, Argentina

Keywords:

Virtual education, virtual environments, multimedia materials

Abstract

This article arises at the beginning of a Final Integrative Work of the Specialization in Digital Communication at the Facultad de Periodismo y Comunicación Social (FPyCS) from the Universidad Nacional de La Plata (UNLP). Its plan was approved in May 2021 by the Board of Directors of the institution, and it bears the name of The pandemic and the digitalization of education: the case of the Reading and Writing Workshop I. I propose to analyze the educational practices carried out virtually by the teachers of the Reading and Writing Workshop I during 2021, from the Covid-19 pandemic.
This instance will be in permanent relationship with the practices that the students have in this field, so it will be necessary to take into account their contexts to carry out the course. A course that began in March and will culminate in July 2021.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bustos Sánchez, A., Coll Salvador, C (2010). “Los entornos virtuales como espacios de enseñanza y aprendizaje. Una perspectiva psicoeducativa para su caracterización y análisis”. En Revista Mexicana de Investigación Educativa, vol. 15 (44), enero-marzo, 2010 (pp. 163-184). Distrito Federal, México: Consejo Mexicano de Investigación Educativa, A.C. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14012513009

Huergo, J. (2001). “Comunicación y Educación: aproximaciones”. En Comunicación/Educación. Ámbitos, prácticas y perspectivas. La Plata, Buenos Aires, Argentina: Editorial de Periodismo y Comunicación. Recuperado de https://catedracomeduc.wordpress.com/bibliografia/

Kaplún, M. (1998). Una pedagogía de la comunicación. Madrid, España: Ediciones de La Torre.

-------------- (1996). “Materiales ´educativos´ que no educan, materiales ´no educativos´ que educan”. En La Piragua, (12-13). Santiago de Chile, Chile.

Onrubia, J. (2016). “Aprender y enseñar en entornos virtuales: actividad conjunta, ayuda pedagógica y construcción del conocimiento”. En RED-Revista de Educación a Distancia. Núm. 50. Art. 3. 15-Jul-2016. Recuperado de http://www.um.es/ead/red/50/onrubia.pdf

Rodríguez de Bernardo, R. (2014). “¿Qué es transmedia?”. En Transmedia Experience (entrada de blog). Recuperado de http://transmediaexperience.com/es/2014/01/que-es-transmedia/

Secul Giusti, C., Moretti, J., Inchaurrondo, N. (2018). “Lectura y escritura: una aproximación a los recursos didácticos”. En Memorias de las 2º Jornadas sobre las Prácticas Docentes en la Universidad Pública. La enseñanza universitaria a 100 años de la reforma: legados, transformaciones y compromisos, Giordano, C. J. y Morandi, G. (comps.). (pp. 1171-1181). La Plata, Buenos Aires, Argentina: Universidad Nacional de La Plata.

Published

2021-08-23

How to Cite

Inchaurrondo, N. . (2021). Approach to virtual education: the case of the Reading and Writing Workshop I of the Faculty of Journalism and Social Communication, UNLP. Actas De Periodismo Y Comunicación, 7(1). Retrieved from https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/actas/article/view/7051

Issue

Section

Educación