Twitter: the social network and the construction of political and social meanings among young Argentines
Keywords:
Communication, social networks, Twitter, political sensesAbstract
This work aims to be an initial proposal on a field work whose purpose is to characterize, describe and analyze how young Argentines construct new meanings about politics, society and culture, within the framework of the debates of news located in the interactions that take place on the social network Twitter. It aims to investigate the displacements of meaning that have occurred in the political discourse with respect to the traditional uses of national politics and how these displacements construct new meanings that end up changing the original meanings of the more traditional categories and notions of the Argentine political discourse. This is a work in which the methodology will be to take a series of samples of the most popular Twitter accounts in Argentina, place them in a given period and context, to understand in what framework these current debates are inscribed in relation to the political, social and cultural agenda proposed by the media. It does not pretend to be a finished version on a topic whose dimension and complexity is presented in a changing and dynamic way, as proposed by the logic of Twitter and social networks, but only a general introduction to a limited universe of problems in which the search for a resolution is unthinkable. And in which it is more likely to come to the conclusion that the field of communication and network politics implies moments of opening and never of closing.
Downloads
References
Ankersmit, F (2003). Historia y tropología. Ascenso y descenso de la metáfora. México Distrito Federal. México: Editorial Fondo de Cultura Económica.
Bauman Zygmunt (2003). Modernidad Líquida. México D.F., México: Fondo de Cultura Económica.
Bayer Osvaldo (2015). Anarquistas expropiadores. Buenos Aires, Argentina: Editorial Planeta.
Calvo, E. (2015). Anatomía política de Twitter en la Argentina. Tuiteando a Nisman. Buenos Aires, Argentina: Capital Intelectual.
Hall, S. y Du Gay, P. (2003). Cuestiones de identidad cultural. Buenos Aires-Madrid. Argentina: Amorrortu editores.
Suárez, E. (2019). Hacia las Paso 2017. Cristina Fernández y Esteban Bullrich, usos y apropiaciones de Facebook y Twitter. [TIF de Posgrado]. Facultad de Periodismo y Comunicación Social, UNLP. Recuperado de <http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/89661>
Verón, E. (1993). La semiosis social. Fragmentos de una teoría de la discursividad. Barcelona, España: Gedisa Editorial.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Walter Barboza
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La aceptación de un original por parte de la revista implica la cesión no exclusiva de los derechos patrimoniales de los/as autores/as en favor del editor, quien permite la reutilización, luego de su edición (postprint), bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)
Acorde a estos términos, el material se puede compartir (copiar y redistribuir en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y crear a partir del material otra obra), siempre que a) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista y URL de la obra), b) no se use para fines comerciales y c) se mantengan los mismos términos de la licencia.
La cesión de derechos no exclusivos implica que luego de su edición (postprint) en Actas de periodismo y comunicación las/os autoras/es pueden publicar su trabajo en cualquier idioma, medio y formato; en tales casos, se solicita que se consigne que el material fue publicado originalmente en esta revista.
Tal cesión supone, también, la autorización de los/as autores/as para que el trabajo sea cosechado por SEDICI, el repositorio institucional de la Universidad Nacional de La Plata, y sea difundido en las bases de datos que el equipo editorial considere adecuadas para incrementar la visibilidad de la publicación y de sus autores/as.
Asimismo, la revista incentiva a las/os autoras/es para que luego de su publicación en Actas de periodismo y comunicación depositen sus producciones en otros repositorios institucionales y temáticos, bajo el principio de que ofrecer a la sociedad la producción científica y académica sin restricciones contribuye a un mayor intercambio del conocimiento global.