Disputes in the field of political communication during the pandemic in Argentina

Networks, media and fake news

Authors

  • Nazareno Lanusse Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) y Universidad Nacional de La Plata, Argentina https://orcid.org/0000-0002-9398-6133

Keywords:

Political communication, social networks, media, fake news, pandemic

Abstract

This text is part of the book "Comunicación y política reloaded: las redes sociales en contexto de pandemia'' edited by EDULP and recently presented by the CICEOP, research center of the FPyCS (UNLP). The objective of the study is to observe how the field of political communication -understood as a space of power dispute to establish itself in the public agenda- functioned during the context of isolation due to the pandemic. Thus, the media agenda took center stage in public life, imposing its increasingly polarized frames as the stages of the ASPO went by, while social networks were a key player in the dissemination of fake news.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nazareno Lanusse, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) y Universidad Nacional de La Plata, Argentina

 

 

References

Calvo, E. (2015). Anatomía política de Twitter en Argentina: Tuiteando #Nisman. Buenos Aires, Argentina: Capital Intelectual.

Calvo, E. & Aruguete, N. (2018). «#Tarifazo. Medios tradicionales y fusión de agenda en redes sociales». En InMediaciones de la Comunicación, 13 (1), pp. 189-213. Recuperado de https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2831

-__________. (2020). Fake news, trolls, burbujas informativas y otros encantos. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI editores.

Casero-Ripollés, A. (2020). Impact of COVID-19 on the media system. Communicative and democratic consequences of news consumption during the outbreak. Profesional de la Información, 29(2), pp. 1-11. https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.23

Castillo-Riquelme, V., Hermosilla-Urrea, P., Poblete-Tiznado, J., & Durán- Anabalón, C. (2021). «Noticias falsas y creencias infundadas en la era de la posverdad». En Universitas, 34, pp. 87-108. Recuperado de http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86342021000100087

Fernández, M. (2018). «Un complejo salvaje. Persistencias del espacio público en la era de las redes sociales». En InMediaciones de La Comunicación, 13(1), 89. https://doi.org/10.18861/ic.2018.13.1.2827

Flichtentrei, D. (2018). «Posverdad: la ciencia y sus demonios». En Revista del Hospital Interzonal General de Agudos (HIGA) Eva Perón, 6(1), pp. 114-118. Recuperado de https://bit.ly/3jNTZoz

González, G. F. et al. (2018). Comunicación política, periodistas, políticos y la opinión pública: Definiciones, conceptos e investigación de campo. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/65185

__________ (2019). Comunicación política y redes sociales (1ra. ed., Vol. 1, pp. 89). Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/84036

Hallin, D. C., Briggs, C. L., Mantini-Briggs, C., Spinelli, H., & Sy, A. (2020). «Mediatización de las epidemias: la cobertura sobre la pandemia de la gripe A (H1N1) de 2009 en Argentina, Estados Unidos y Venezuela». En Comunicación y Sociedad, pp. 1-24. https://doi.org/10.32870/cys.v2020.7207

Iyengar, S. & Kinder, D. R. (1987). News that matters: Television and American opinion. Chicago, Estados Unidos:University of Chicago Press.

Key, V. O. & Cummings, M. (1966). The responsible electorate. Belknap Press of Harvard. Cambridge, Estados Unidos: University Press.

Lanusse, N. & Negri, G. (2019). «El espacio público mediatizado: apuntes teóricos sobre el alcance de las redes sociales virtuales». En G. F. González (Ed.). Comunicación política y redes sociales. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/84036

Lanusse, N. & Maffé, M. (2019). «Los medios de comunicación dominando la discusión política en redes sociales: Las elecciones PASO 2019 a Intendente de La ciudad de La Plata». En Intersecciones En Comunicación, 13, 11–26. Recuperado de http://www.soc.unicen.edu.ar/index.php/categoria-editorial/48-intersecciones-en-comunicacion/3820-v13n1a13

Lamarque, P. (2001). Poder local. Lo esencial de su comunicación. Buenos Aires, Argentina: Libros del Rojas.

Parisier, E. (2017). El filtro burbuja. Cómo la red decide lo que leemos y lo que pensamos. Madrid, España: Taurus.

Rogowski, J.C.; Sutherland, J.L. (2016). How ideology fuels affective polarization. Political behavior, 38 (2), pp. 485-508.

Wolton, D. (1994). La comunicación política: Construcción de un modelo. En J. M. Ferry (Ed.). El nuevo espacio público (pp. 28–46). Barcelona, España: Editorial Gedisa.

------------------- (2007). Pensar la comunicación. Buenos Aires, Argentina: Prometeo Libros.

Zunino, E. (2021). «Medios digitales y COVID-19: sobreinformación, polarización y desinformación». En Universitas, 34, pp. 133-154. Recuperado de https://www.redalyc.org/journal/4761/476165932006/html/

Published

2022-03-23

How to Cite

Lanusse, N. . (2022). Disputes in the field of political communication during the pandemic in Argentina: Networks, media and fake news. Actas De Periodismo Y Comunicación, 7(2). Retrieved from https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/actas/article/view/7375

Issue

Section

Comunicación, medios y política