Access, use and appropriation of technology at University: analysis of student trajectories

Authors

  • Melina Milagros Pereyra Consejo Interuniversitario Nacional y Universidad Nacional de La Plata, Argentina

Keywords:

College student trajectories, ICTs, trade of college students, communication, education

Abstract

This work is based on the research project presented for the call "Scholarships to Stimulate Scientific Vocations" of the National Interuniversity Council (EVC-CIN) 2020. In this I intend to enquire into the student trajectories of the students of the FPyCS , and specifically I wonder about the ways in which the access, use and appropriation of information and communication technologies (ICTs) have an impact on their journeys through the University, thus constituting the trade of college student. Therefore, the approach will be from a qualitative perspective, specifically through interviews, focus groups and documentary analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bracchi, C. (2016). “Descifrando el oficio de ser estudiantes universitarios: entre la desigualdad, la fragmentación y las trayectorias educativas diversificadas”. En Revista Trayectorias Universitarias. 2(3). La Plata, Buenos Aires, Argentina. Recuperado de https://revistas.unlp.edu.ar/TrayectoriasUniversitarias/article/view/3019 .

Carli, S. (2014). “Algunos aportes para pensar los primeros años de la formación universitaria desde la perspectiva de los estudiantes”. En Revista Política Universitaria: Fortalecimiento de la docencia y democratización de la universidad. Buenos Aires, Argentina: IEC-CONADU. Recuperado de http://biblioteca.clacso.edu.ar/Argentina/iec-conadu/20171114055305/pdf_844.pdf

Cheli, V., Montenegro, J., y Marano, M.G. (2020). “Clase 4: las trayectorias estudiantiles en la universidad”. Universidad Nacional de La Plata. Programa de Capacitación Docente UNLP - ADULP.

Cuestas, P. y Welschinger, N. (2020). “Coronavirus: la educación (digital) interpelada”. En Revista Apuntes para la política universitaria. Buenos Aires, Argentina. Instituto de Estudios y Capacitación (IEC) - CONADU. Recuperado de https://iec.conadu.org.ar/files/publicaciones/1608679698_2020-coronavirus-la-educacion-digital-interpelada.pdf .

Eizmendi, E., Idiart, F., y Novello, J. (2019). Políticas universitarias inclusivas: recopilación de las prácticas de gestión 2010-2018 en la FPyCS - UNLP. (TIF de grado). La Plata, Argentina. Facultad de Periodismo y Comunicación Social - UNLP. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/96816 .

Porta, P., Urdaniz, A. y Zapata, N. (2018). “Consumos culturales juveniles y apropiación de las plataformas digitales a partir de una producción narrativa transmedia en el aula”. En Conferencia en XXII Jornadas de la Red Nacional de Investigadores en Comunicación. San Salvador de Jujuy, Jujuy, Argentina. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/75191 .

Rinesi, E. (2014). “La universidad como derecho”. En Revista Política Universitaria: Fortalecimiento de la docencia y democratización de la universidad. Buenos Aires, Argentina: IEC-CONADU. Recuperado de http://biblioteca.clacso.edu.ar/Argentina/iec-conadu/20171114055305/pdf_844.pdf

Ros, M., Benito, L., Germain, L., y Justianovich, S. (2016). “Las trayectorias estudiantiles en la UNLP. Aportes para pensar los desafíos a las experiencias pedagógicas”. En Revista Trayectorias Universitarias. 2 (3). La Plata, Argentina. Editorial Dossier. Recuperado de https://revistas.unlp.edu.ar/TrayectoriasUniversitarias/article/view/3022 .

Terigi, F. (2007). “Los desafíos que plantean las trayectorias escolares”. III Foro Latinoamericano de Educación: Jóvenes y docentes. La escuela secundaria en el mundo de hoy. Buenos Aires, Argentina: Fundación Santillana. Recuperado de http://www.ieo.edu.ar/promedu/trayescolar/desafios.pdf

-------------- (2010). “Las cronologías de aprendizaje: un concepto para pensar las trayectorias escolares”. Conferencia de Apertura del Ciclo Lectivo 2010. Cine Don Bosco, Santa Rosa, La Pampa, Argentina: Ministerio de Cultura y Educación, gobierno de La Pampa. Recuperado de https://www.chubut.edu.ar/concurso/material/concursos/Terigi_Conferencia.pdf

--------------- (2014). “Trayectorias escolares e inclusión educativa: del enfoque individual al desafío para las políticas educativas”. En Avances y desafíos de la educación inclusiva en Iberoamérica. Madrid, España: Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI).

Published

2021-08-23

How to Cite

Pereyra, M. M. . (2021). Access, use and appropriation of technology at University: analysis of student trajectories . Actas De Periodismo Y Comunicación, 7(1). Retrieved from https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/actas/article/view/7052

Issue

Section

Educación