Argentina, 1985, further proof of the transformations of the cultural industries

Authors

  • Carla Antonella Arcangeletti Yacante Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Universidad Nacional de Cuyo.

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e781

Keywords:

Argentina 1985, Amazon, cultural industries

Abstract

Argentina, 1985 is a cultural product of great relevance to explore the transformations of the film industry in particular and the cultural industries in general. In this sense, this paper aims to analyze the film in relation to the general characteristics of the cultural industries from the theoretical perspective of the Political Economy of Communication and, specifically, to identify how technological development and the processes of globalization of the sector affected its forms of production and distribution. Based on a qualitative methodological strategy of bibliographic review, this article shows how Argentina 1985 adopts certain classic characteristics of the cultural industries such as recycling and the application of the star system, among others, while at the same time demonstrating how technological advances determined its production and distribution through the digital conglomerate Amazon.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carla Antonella Arcangeletti Yacante, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Universidad Nacional de Cuyo.

Carla Antonella Arcangeletti Yacante es licenciada en Comunicación Social y doctoranda en Ciencias Sociales por la Universidad Nacional de Cuyo y maestranda en Industrias Culturales, Políticas y Gestión por la Universidad Nacional de Quilmes. Es Becaria doctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Integra el Observatorio de Medios y Comunicación (UNCuyo) y el Centro de investigación en Industrias Culturales, Políticas de Comunicación y Espacio Público (UNQ).

References

Adorno, Theodor (1967), “La industria cultural”, en Morin, Edgar y Theodor Adorno, La industria cultural, Galerna, Buenos Aires, p. 7-20.

Becerra, Martín (2022a), “Introducción a la Economía Política de la Comunicación”, documento de cátedra, Maestría en Industrias Culturales: políticas y gestión, Universidad Nacional de Quilmes.

Becerra, Martín (2022b), “El concepto de industrias culturales. El pasaje de industria cultural a industrias culturales”, documento de cátedra, Maestría en Industrias Culturales: políticas y gestión, Universidad Nacional de Quilmes.

Becerra, Martín y Mastrini, Guillermo (2017), “La concentración infocomunicacional en América Latina 2000-2015”, Universidad Nacional de Quilmes.

Hernández Sampieri, Roberto (2014), “Metodología de la Investigación” 6ta. edición, McGraw-Hill / Interamericana editores S.A, México.

Marino, Santiago y Espada, Agustín (6 de junio de 2022), “Mapa de medios: en esta cancha juega hoy el periodismo”, Letra P, disponible en https://www.letrap.com.ar/nota/2022-6-6-15-19-0-mapa-de-medios-en-esta-cancha-juega-hoy-el-periodismo.

Mattelart, Armand y Jean-Marie Piemme (1982), “Las industrias culturales: génesis de una idea”, en VVAA, Industrias culturales: el futuro de la cultura en juego, Fondo de Cultura Económica, México, p. 62-75.

McChesney, Robert (2002), “Economía política de los medios y las industrias de la información en un mundo globalizado”, en Vidal Beneyto, José (director), La ventana global, Taurus, Madrid, p. 233-247.

Mitre, Santiago; Darín, Ricardo et al. (productores) y Mitre, Santiago (director) (2022). Argentina, 1985 [película].

Mosco, Vincent (2006), “Economía Política de la Comunicación: una actualización diez años después”, en Cuadernos de Información y Comunicación vol 11, Universidad Complutense de Madrid, p. 57-79.

SInCA (2017), “Pantallazo argentino”, disponible en https://www.sinca.gob.ar/VerNoticia.aspx?Id=38#_ftn1.

Zallo, Ramón (1988), Economía de la comunicación y la cultura, Akal, Madrid.

Zallo, Ramón (2011), “Economía de la cultura y de la diversidad en la crisis”, en: Estructura de la comunicación y la cultura, Gedisa, Barcelona.

Published

2023-05-02

How to Cite

Arcangeletti Yacante, C. A. (2023). Argentina, 1985, further proof of the transformations of the cultural industries. Question/Cuestión, 3(74), e781. https://doi.org/10.24215/16696581e781