Isadora Duncan by Rubén Darío. Reflections on the argentine reception of Duncan

Authors

  • Eugenia Cadús Instituto de Historia del Arte Argentino y Latinoamericano; Facultad de Filosofía y Letras; Universidad de Buenos Aires/ Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas http://orcid.org/0000-0002-0918-9095

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e034

Keywords:

Isadora Duncan, Rubén Darío, modernism, audience, Argentina, dance.

Abstract

The article is a comparative analysis of writer Rubén Darío and dancer Isadora Duncan. Taking Darío as a representative figure of the Buenos Aires intellectuality of the time, this study is based on texts of both figures and their artistic and ideological ideas, and makes an emphasis on the notion of modernism. This is an initial work on the conformation of a “modernist taste” in the Argentine dance audience of the early twentieth century. To reconstruct the reception of the dancer by the local audience, the article analyzes Duncan’s performances in Buenos Aires and its repercussion in the written press of the time. The research traces the way in which the historiography of the Argentine dance has taken up the press statements of the moment, and even Darío’s sayings about Duncan, and has uncritically reproduced them. This way, Duncan image was held as “rare” and irreverent, although by 1916, her aesthetic was no longer so rebelllious, and for that reason the audience and the local press, who deeply knew her poetics, described Duncan’s dance as an art that “it no longer moves anyone”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eugenia Cadús, Instituto de Historia del Arte Argentino y Latinoamericano; Facultad de Filosofía y Letras; Universidad de Buenos Aires/ Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

Eugenia Cadús es Doctora en Historia y Teoría de las Artes por la Universidad de Buenos Aires (2017). Licenciada y Profesora en Artes por la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires (2011). Actualmente revista como Becaria Posdoctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) con sede en el Instituto de Historia del Arte Argentino y Latinoamericano de la Facultad de Filosofía y Letras de la UBA, donde también se desempeña como docente de la cátedra “Teoría General de la Danza” (Artes; FFyL; UBA). Ha participado y participa en múltiples proyectos de investigación en la Universidad Nacional de las Artes y la UBA. Sus artículos han sido publicados en diversas revistas científicas y en libros como Pensar con la Danza (Colombia), y Teatro y Cultura durante el Primer Peronismo en la Provincia de Buenos Aires. Es miembro de la Dance Studies Association y de la Red de Estudios sobre Peronismo. Su investigación se centra en la Historia Social/Cultural de la Danza escénica argentina.

References

Berger, J. (2000). Modos de Ver. Barcelona: Gustavo Gili.

Blair, F. (1989). Isadora. El retrato de la artista como mujer. Buenos Aires: Javier Vergara Editor.

Cadús, E. (2017). La consolidación de la práctica de la danza escénica durante el primer peronismo. Revista Digital de Estudios de Crítica Cultural Afuera, 17/18. Recuperado de https://drive.google.com/file/d/0By451f3DM8N3MDN2SlZfZjFOc0E/view

“Coliseo. Isadora Duncan” (13 de julio de 1916). El Diario, Buenos Aires.

Croce, M. (2013). Para animarse a leer a Rubén Darío. Buenos Aires: Eudeba.

Darío, R. (1920). Miss Isadora Duncan (1903) (pp.149-156). En Opiniones. Madrid: Mundo Latino.

Darío, R. (1924). La bailarina de los pies desnudos (1907) (p. 35). En El canto errante. Buenos Aires: Claridad.

Duncan, I. (2003). El Arte de la Danza y otros escritos. Madrid: Akal.

Duncan, I. (2006). Mi Vida. Buenos Aires: Losada.

Falcoff, L. (2008). La danza moderna y contemporánea. En Durante, B. (coord.). Historia general de la danza en la Argentina (pp. 231-321). Buenos Aires: Fondo Nacional de las Artes.

“Isadora Duncan. Su estreno” (12 de julio de 1916). El Diario, Buenos Aires.

“Isadora Duncan” (14 de julio de 1916). El Diario, Buenos Aires.

“Isadora Duncan” (24 de julio de 1916). El Diario, Buenos Aires.

“Isadora Duncan” (26 de julio de 1916). El Diario, Buenos Aires.

“Isadora Duncan” (27 de julio de 1916). El Diario, Buenos Aires.

Jauss, H. R. (1976). Historia de la literatura como provocación de la ciencia literaria. Barcelona: Península.

“Las extravagancias de la Duncan” (28 de julio de 1916). El Diario, Buenos Aires.

“Miss Isadora Duncan” (12 de julio de 1916). La Nación, Buenos Aires.

“Modo de aprender la danza moderna o ultramodernista” (13 de julio de 1916). La Época, Buenos Aires.

Mogillansky, G. (2012). Danza y poesía: Rubén Darío, Isadora Duncan, César Vallejo. Actas del VIII Congreso Internacional de Teoría y Crítica Literaria Orbis Tertius, Centro de Estudios de Teoría y Crítica Literaria-IdIHCS/CONICET, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata. Recuperado de http://citclot.fahce.unlp.edu.ar/viii-congreso/actas-2012/Mogillansky-%20Gabriela.pdf/view?searchterm=None

Pasolini, R. (1999). La ópera y el circo en el Buenos Aires de fin de siglo. Consumos teatrales y leguajes sociales. En Devoto, F. y Madero M. (Dir.). Historia de la vida privada en la Argentina. La Argentina plural 1870-1930 (Vol. 2, pp. 227-273). Buenos Aires: Taurus.

Real de Azúa, C. (1986). Modernismo e ideologías. Punto de Vista, IX(28), separata i-xlii. Buenos Aires.

Rivas Bravo, N. (1998). Un raro excluido de 'Los Raros'. En García Morales, A. (ed.). Rubén Darío: estudios en el centenario de Los Raros y Prosas Profanas (pp. 69-84). Sevilla: Universidad de Sevilla.

Tambutti, S. (2014). Segundo Momento. Espiritualismo naturalista, exotismo orientalista y trayectoria hacia el modernismo. Ficha de cátedra inédita de Teoría General de la Danza, Artes, Facultad de Filosofía y Letras, UBA.

Tambutti, S. (2011). El “nosotros” europeo. Clase universitaria del Seminario Reflexiones sobre la danza escénica en Argentina Siglo XX. Ficha de cátedra, inédita, FFyL, Artes, UBA.

Williams, R. (2000). Marxismo y literatura. Barcelona: Península.

Published

2018-04-23

How to Cite

Cadús, E. (2018). Isadora Duncan by Rubén Darío. Reflections on the argentine reception of Duncan. Question/Cuestión, 1(58), e034. https://doi.org/10.24215/16696581e034