Subjects and teaching subjectivities in Argentine public policies. The example of Latin American pedagogical thought. Part 1

Authors

  • Cintia Rogovsky National University of La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e009

Keywords:

communication, educational programs, teaching profession, Latin American thought, subjectivities.

Abstract

The analysis of the training devices and teacher training in public policies allows to observe indications of the possible implications of the new governmental pedagogical political and communicational project initiated in December of 2015, from the perspective of communication/education in the construction of new teacher subjectivities

Through the example of the module Latin American Pedagogical Thinking developed between 2014 and 2017 in the Program National of Permanent Formation “Nuestra Escuela” (Our School) of the National Institute of Teacher Training of the Ministry of Education of the Nation in the 24 Argentine provinces, aims to observe eliminations of contents, ruptures and interruptions of federal processes of training that reveal plots, speeches and practices authoritarian, deployed in the virtual modality, as well as possible consequences of these new pedagogical subjectivities in dynamics of individuation in tension with collective projects according to the instrumental discourse of the "society of transparency".This work is part of the research for the doctoral thesis in Communication in the Facultad de Periodismo y Comunicación Social.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cintia Rogovsky, National University of La Plata

Prof. en Historia de las Artes Visuales (FBA-UNLP). Escritora. Docente titular en el Profesorado en Comunicación Social, FPyCS, UNLP. Secretaria Académica y docente en Especialización en Edición, FPyCS, UNLP. Editora en Centro de Documentación e Información DGCyE, povincia de Buenos Aires.

References

Agamben, G. (2016). Qué es un dispositivo. Argentina: Adriana Hidalgo.

Arredondo, M. (2017). Un burgués pequeño, muy pequeño (en homenaje a Mario Monicelli). En Arredondo, M. y Borón, A. (Comps.). Clases medias argentinas. Modelo para armar. Buenos Aires: Ediciones Luxemburg.

Byung-Chul, H. (2013). La sociedad de la transparencia. España: Herder.

Carballeda, A. (2008). La intervención en lo social y las problemáticas sociales complejas: los escenarios actuales del trabajo social. Periódico de Trabajo Social y Ciencias Sociales, 48. Recuperado de https://www.margen.org/suscri/margen48/carbal.html

Gessaghi, V. (2016). La educación de la clase alta argentina. Entre la herencia y el mérito. Buenos Aires: Siglo XXI.

Ginzburg, C. (1989). Indicios. Raíces de un paradigma de inferencias indiciales. En Mitos, emblemas e indicios. Morfología e historia. España: Editorial Gedisa.

Groys, B. (2016). Arte en flujo. Ensayos sobre la evanescencia del presente. Buenos Aires: Caja negra.

Huergo, J. (2017). La educación y la vida. Un libro para maestros de escuela y educadores populares (2015). La Plata: Ediciones de Periodismo y comunicación.

Hustvedt, S. (2017). La mujer que mira a los hombres que miran a las mujeres. Ensayos sobre feminismo, arte y ciencia. Buenos Aires: Seix Barral.

Merklen, D. (2013). Bibliotecas en llamas. Cuando las clases populares cuestionan la sociología y la política. Los Polvorines, Buenos Aires: Ediciones UNGS.

Pineau, P. (2011). ¿Por qué triunfó la escuela? o la modernidad dijo: ‘Esto es la educación’, y la escuela respondió: ‘Yo me ocupo’. En La escuela como máquina de educar. Tres escritos sobre un proyecto de la modernidad. Buenos Aires: Paidós.

Puiggrós, A. (2011). De Simón Rodríguez a Paulo Freire. Educación para la integración iberoamericana. Buenos Aires: Colihue.

Puiggrós, A. (2015). Rosarito. Un policial pedagógico. Buenos Aires: Colihue.

Puiggrós, A. (2017). Adiós Sarmiento. Educación pública, Iglesia y mercado. Buenos Aires: Colihue.

Terigi, F. (marzo de 2015). La enseñanza como problema en la formación a lo largo del ejercicio profesional. Anales de la educación común. Recuperado de http://anteriores.revistaanales.abc.gov.ar/la-ensenanza-como-problema-en-la-formacion-a-lo-largo-del-ejercicio-profesional/

Published

2017-12-18

How to Cite

Rogovsky, C. (2017). Subjects and teaching subjectivities in Argentine public policies. The example of Latin American pedagogical thought. Part 1. Question/Cuestión, 1(56), e009. https://doi.org/10.24215/16696581e009