A local study about the factors, strategies and channels of cultural dissemination and promotion

Authors

  • Jesús Eduardo Oliva Abarca Autonomous University of Nuevo Leon

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e008

Keywords:

arts, channels, cultural agent, dissemination, promotion.

Abstract

This paper presents the results of a research about the aspects and circumstances that are implied in the dissemination and promotion of cultural goods and services. This study is limited to the Mexican state of Nuevo León. The research was conducted through a qualitative approach and centered on the cultural sub-sectors of visual arts, audiovisual production, and graphic design. For collecting data, the semistructured interview was applied to thirty local cultural agents. The research results were classified into three main themes: the factors, the strategies, and the channels that cultural agents consider as the most relevant for promoting their activities. After analyzing this information, it was concluded that cultural creators use digital channels more frequently because they are more accessible than traditional channels for cultural dissemination.

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Author Biography

Jesús Eduardo Oliva Abarca, Autonomous University of Nuevo Leon

Jesús Eduardo Oliva Abarca es doctor en Artes y Humanidades, y actualmente profesor investigador en la Universidad Autónoma de Nuevo León. Su línea de investigación es la de Industrias Culturales y Creativas, y su especialidad es en sociología del arte y de la literatura. En su última investigación abordó el tema de la constitución local del campo cultural (2016-2017). Sus publicaciones más recientes son “Factors of Positioning and Accreditation of Cultural Agents in a Local Field of Cultural Production”, artículo publicado en Rupkatha Journal on Interdisciplinary Studies in Humanities, Vol. IX, núm. 3 (2017): 16-26, “Capital cultural, creatividad y desarrollo sustentable: retos y desafíos actuales de la producción cultural”, publicado en la revista Estudios (Universidad de Costa Rica), núm. 33 (2016), y “Discurso ficcional y modos de representación histórica en Noticias del imperio, de Fernando del Paso”, en Signa, revista de la Asociación Española de Semiótica (UNED), núm. 25 (2016): 825-846.

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Published

2017-12-18

How to Cite

Oliva Abarca, J. E. (2017). A local study about the factors, strategies and channels of cultural dissemination and promotion. Question/Cuestión, 1(56), e008. https://doi.org/10.24215/16696581e008