Actors and strategies: an action encounter with multiple decisions

Authors

  • Silvana Lucero Instituto del Desarrollo Humano; Universidad Nacional de General Sarmiento

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e007

Keywords:

communication, communication strategies, actors, social organizations.

Abstract

The purpose of this report is to look at the communication processes and the implementation of communication strategies -constructed, occasional, planned, marginal, planned- social organizations. To this end, he has worked over a period of three years, emphasizing the stages developed, in different issues that contributed to the construction of perspective and knowledge about the three cases chosen to carry out this research.

The social organizations (OS) have been selected for the same theme in the social space, are differentiated by the structural conditions, the organizations, the personal, and for that reason, we go into the study of its characteristics, description of its conditioning factors and of production in communication. We have also been able to have a change of time, to perceive and to account for the changes that were suffered by these organizations, that they have been able to evolve in the decision making on communicational aspects and that could be classified in the crisis situations, that anticipating in the which we will develop, we can award the professionalism of those who are part of them and the work experience throughout their trajectories.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Silvana Lucero, Instituto del Desarrollo Humano; Universidad Nacional de General Sarmiento

Licenciada en Comunicación (UNGS). Investigadora - docente de la UNGS.

Docente desde el año 2005 en las siguientes asignaturas: Seminario de Políticas Sociales y Comunicación, Planificación y Evaluación de proyectos comunicativos, Pasantías, Laboratorio de Redes Sociales.

Actualmente dicta las asignaturas de: Planificación y Evaluación de Proyectos Comunicativos, Taller de Práctica Profesional, Seminario de Análisis y Evaluación de estrategias comunicativas

References

Alfaro Moreno, R. M. (1993). La comunicación como relación para el desarrollo. Calandria, Lima. Recuperado de www.aulaintercultural.org/IMG/pdf/rosa_maria_alfaro.pdf‎

Bruno, D.; Uranga, W.; Vargas, T. (2012). Diseño estratégico. Taller de Planificación de Procesos Comunicacionales Facultad de Periodismo y Comunicación Social, Universidad Nacional de La Plata. Recuperado de http://es.scribd.com/doc/178177437/Cuaderno-7-Diseno-estrategico-1

Abatedaga, N. y González, V. (2008). Comunicación. Epistemología y metodologías para planificar por consensos. Córdoba, Argentina: Editorial Brujas.

Belloch, C. (2012) Aplicaciones Multimedia. Comunicación interactiva. Recuperado de http://interactivauft.wordpress.com/documentos-pdf/

Campetella, A.; González Bombal, I. y Roitter, M. (2000/5). Definiendo el sector sin fines de lucro en Argentina. Cuaderno CEDES-CONICET, Buenos Aires. Recuperado de www.cedes.org

Cebrián Herreros, M. (2009). Comunicación interactiva en los cibermedios. Comunicar, Revista Científica de Comunicación y Educación Media. Education Research Journal. Recuperado de file:///C:/Users/mdl/Downloads/10.3916_c33-2009-02-001.pdf

Etkin, E. (2012). Comunicación para organizaciones sociales. CABA, Argentina: La Crujía Ediciones.

Fournier, M. y otros (2012). Manual de comunicación para organizaciones sociales. Hacia una gestión estratégica y participativa. CABA: Asociación Civil Comunia.

Guzzi, L. (2011). Organizaciones sociales, comunicación y democracia: nuevas articulaciones en La comunicación como ámbito de construcción de la realidad social. Buenos Aires: UNGS-Imago Mundi

Huergo, J. (2007). Los procesos de gestión. Recuperado de www.abc.gov.ar/lainstitucion/univpedagogica/.../huergo3.pdf‎

Kaplún, M. (2004). Proyectos, deseos y otros cuentos sobre comunicación y desarrollo. En Cimadevilla, G. y Carniglia, E. (Edit.). Comunicación, Ruralidad y Desarrollo. Mitos, paradigmas y dispositivos del cambio (pp. 41-69). Buenos Aires: Ediciones INTA.

Martin-Barbero, J. (2001). Los oficios del comunicador. Revista Renglones, 48.

Massoni, S. (2007). Comunicación estratégica: somos seres En-Redándonos. Vol. 1, V(12). FISEC-Estrategias, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad Nacional de Lomas de Zamora, pp 3- 24. Recuperado de http://www.fisec-estrategias.com.ar/

Salomon, L. y Anheier, H. (1992). La sociedad civil en una perspectiva comparativa. Recuperado de http://www.observatoritercersector.org/pdf/recerques/sociedadglobal.pdf

Uranga, W. (2012). Intervenir. Reflexiones desde la comunicación. Recuperado de http://www.wuranga.com.ar/

Thompson, A. (septiembre de 1995). Políticas públicas y sociedad civil en Argentina. El papel de las organizaciones sin fines de lucro. CEDES, Buenos Aires, Argentina. Recuperado de http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/argentina/cedes/thom4.rtf

Vacchieri, A. (1997). Comunicación de Políticas Sociales: las campañas de lucha contra el SIDA. Revista Margen, 10, Buenos Aires.

Published

2017-12-18

How to Cite

Lucero, S. (2017). Actors and strategies: an action encounter with multiple decisions. Question/Cuestión, 1(56), e007. https://doi.org/10.24215/16696581e007