Reflections on legal feminism, rigths and university: the case of the college formation in law school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e059

Keywords:

Feminisms jurisprudence, law, legal discourse, legal education, patriarchy.

Abstract

This article reflects about the position that perspective of gender takes in the college degree of advocacy, adopting the feminist jurisprudence´s contribution as center of analysis in tension with the supposed neutrality of the juridical speech. The lack of a gender´s perspective that crosses the training to become a lawyer in a transversal way brings awareness of the pedagogical emergency that advocacy faces, reviewing the implications between gender, patriarchy and legal discourse, in an atmosphere of male domination where the university is not able to find the way to question.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Melanie Denisse Salcedo, Universidad Nacional de La Matanza/ Universidad de Morón

Graduada de la carrera de Abogacía en la Universidad Nacional de la Matanza en el año 2012 y de la Diplomatura en Antropología Social y Cultural en el año 2015 -Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales-

Profesora Universitaria por la universidad de Morón, 2017. 

Líneas de investigación: feminismos jurídicos, género y derecho

 

References

Andriola, K. y Goga, D. (2014). Las mujeres en la Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales. En González, M. y Marano, M. G. (comp). La formación de abogadas y abogados. Nuevas configuraciones. Recuperado de http://www.icj.jursoc.unlp.edu.ar/documentos/la_formacion_de_abogados.pdf

Berger, P. y Luckmann T. (2003). La construcción social de la Realidad. Buenos Aires: Amorrotu Editores.

Bernstein, B. y Díaz, M. (2017). Hacia una teoría del discurso pedagógico. Revista colombiana de educación, 15. Recuperado de http://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/5120/4199

Bourdieu, P. (2000). La dominación masculina. España: Editorial Popular.

Brígido, A. M. (2014). Prólogo. En González, M. y Marano, M. G. (comp.). La formación de abogadas y abogados. Nuevas configuraciones. Recuperado de http://www.icj.jursoc.unlp.edu.ar/documentos/la_formacion_de_abogados.pdf

Convención Interamericana para Prevenir, Sancionar y Erradicar la Violencia contra la Mujer "Convención De Belem Do Para". Departamento de Derecho Internacional, OEA. Recuperado de http://www.oas.org/juridico/spanish/tratados/a-61.html

Convención para la Eliminación de todas las formas de Discriminación contra la Mujer (CEDAW). Recuperado de http://www.un.org/womenwatch/daw/cedaw/text/sconvention.htm

Costa, M. (2016). Feminismos jurídicos. Buenos Aires: Ediciones Didot.

De Beauvoir, S. (2007). El segundo sexo. Buenos Aires: Sudamericana.

Facio, A. y Fries, L. (2005). Feminismo, género y patriarcado. Academia. Revista sobre enseñanza del Derecho en Buenos Aires, 3(6), pp. 259-294.

Foucault, M. (1981). The order of discourse. En Young, E. (ed.). Untying the Text: A Post-Structuralist Reader. London: Routledge and Kegan Paul.

Lamas, M. (2000). Diferencias de sexo, género y diferencia sexual. Cuicuilco, 7(18), Escuela Nacional de Antropología e Historia Distrito Federal, México.

Ley 20061. Ley de protección integral de los derechos de las Niñas, Niños y Adolescentes, 21 de octubre de 2005. Recuperado de http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/110000-114999/110778/norma.htm

Ley 24521. Ley de Educación Superior, 7 de agosto de 1995. Recuperado de http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/25000-29999/25394/texact.htm

Ley 26485. Ley de protección integral a las mujeres, 1 de abril de 2009. Recuperado de http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/150000-154999/152155/norma.htm

Maffia, D. (2012). Hacia un lenguaje inclusivo ¿Es posible? Jornadas de actualización profesional sobre traducción, análisis del discurso, género y lenguaje inclusivo. Recuperado de https://bit.ly/2JdnXQr

McKinnon, K. (2005). Integrando el feminismo en la educación jurídica. Academia. Revista sobre enseñanza del Derecho, 3(6) pp.157-174. Recuperado de https://bit.ly/2uGBVqv

Published

2018-04-23

How to Cite

Salcedo, M. D. (2018). Reflections on legal feminism, rigths and university: the case of the college formation in law school. Question/Cuestión, 1(58), e059. https://doi.org/10.24215/16696581e059

Issue

Section

initiation to research