Democracy and mediatization: contributions to the competitive leadership theory of Joseph Schumpeter from a communicational perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e058

Keywords:

Mediation of Politics, Theory of competitive leadership, mediatized public space, Joseph Schumpeter.

Abstract

Dissatisfaction with the classical democracy definition led Schumpeter to its redefinition. Understood in terms of form and mechanism of regulation of the political exercise we propose to understand the competitive leadership theory proposed by the Austrian thinker, deepening in its communicational dimension. The contributions of different disciplines that integrate the communication sciences field will allow a new approach to the main postulates of Schumpeter. The mediated public space will be proposed as the setting for the dispute over political leadership, and the creating wills process will be discussed based on the mediations concept. Finally, we will point out some problematic aspects that we believe should be investigated for a deeper understanding of democratic functioning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Facundo Rodríguez, Facultad de Humanidades; Universidad Católica de Santa Fe

Licenciado en Ciencias de la Comunicación por la Universidad Católica de Santa Fe (2015), Maestrando en Ciencias Sociales por la Universidad Nacional del Litoral. Docente de la Licenciatura en Ciencias de la Comunicación (UCSF). Se especializa en el estudio del discurso político y las nuevas mediatizaciones.

References

Bobbio, N. (2009). Teoría general de la política. Madrid: Trotta

Cingolani, G. y Fernández, M. (2010). Televisión y política: espacio público, puestas en escena y regímenes de visibilidad. Revista Oficios Terrestres, 25, 37-49.

Peñamarín, C. (2008). ¿Hay vida política en el espacio público mediatizado? CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, 13, 61-78.

Rodriguez Arrachavaleta, C. (2007) Redefiniendo la democracia. Los orígenes de la democracia competitiva: J. Schumpeter. Revista de Ciencias Sociales de la Universidad Iberoamericana. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=211015576010

Sartori, G. (1998). Homo videns. La sociedad teledirigida (La opinión teledirigida). Madrid: Taurus.

Schmitt, C. (1991). El concepto de lo político. Madrid: Alianza.

Schumpeter, J. (1984). Capitalismo, socialismo y democracia. Buenos Aires: Sarpe.

Verón, E. (1997). Esquema de análisis para la mediatización. Revista Diálogos de la comunicación, 48, 9-16.

Verón, E. (2001). El cuerpo de las imágenes. Buenos Aires: Norma.

Verón, E. (2004). Los medios en recepción: desafíos de la complejidad. En Fragmentos de un tejido. Barcelona: Gedisa.

Published

2018-04-23

How to Cite

Rodríguez, F. (2018). Democracy and mediatization: contributions to the competitive leadership theory of Joseph Schumpeter from a communicational perspective. Question/Cuestión, 1(58), e058. https://doi.org/10.24215/16696581e058

Issue

Section

initiation to research