Communication and its disciplinary contributions for the approach of sexual violence experiences

Authors

  • Rosaura Barrios Instituto de Investigaciones Sociales y Humanas; Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales; Universidad Nacional de Misiones http://orcid.org/0000-0001-7846-4364

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e033

Keywords:

Communication, sexual abuse against children and adolescents, disciplinaries aports.

Abstract

This article is an analytical journey that seeks to account for the contributions that can be made by a discipline such as Communication to the approach of experiences that have as victims of sexual abuse children and adolescents. Beyond the advances presented in this article analyzing the conditions of production of these stories that account for an injury caused by a member of the child's family, what they seek is to put our participation in work teams in tension interdisciplinary that are dedicated to the care, accompaniment, treatment and judicial intervention of these cases. From the communication we can make specific contributions not only to the study of the painful experience but also to understand the logics of all this organizational gear and find ways to see how to articulate and intervene favorably to the victims. For this work from the communication we seek to understand the logics, analyze from appropriate tools to the context and intervene respecting all the stipulated care both nationally and internationally. These lines are a proposal for analysis and understanding of these teams and their labyrinths, we seek our place in these plots and how to intervene from their contributions and dialogue discipline.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rosaura Barrios, Instituto de Investigaciones Sociales y Humanas; Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales; Universidad Nacional de Misiones

Doctora en Comunicación (Universidad Nacional de La Plata), Licenciada en Comunicación con orientación en Investigación (Universidad Nacional de Misiones). Docente-investigadora de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales de la Universidad Nacional de Misiones. Investiga temas referidos a la violencia y a la violencia sexual en niños, niñas y adolescentes. Campos que aborda: estudios de género y comunicación.

References

Aranguren Romero, J. P. (2010). De un dolor a un saber: cuerpo, sufrimiento y memoria en los límites de la escritura. Papeles Del CEIC, pp. 1-27. Recuperado de http://papeles.identidadcolectiva.es/index.php/CEIC/article/view/67

Aranguren Romero, J. P. (2008). El investigador ante lo indecible y lo inenarrable. Revista Nómadas, 29, pp. 20-33.

Barrios, R. (2016). Cuando termine de contar, ¿me voy a seguir acordando de lo que pasó? Análisis de la experiencia narrativa del abuso sexual infantil en clave comunicacional. (Tesis de Doctorado en Comunicación). Facultad de Periodismo y Comunicación, Universidad Nacional de La Plata.

Butler, J. (1999). El género en disputa. México: Paidós.

Butler, J. (1997). Sujetos de sexo/género/deseo. En Feminaria, X(19).

Elizalde, S. (2015). En Foro Clase 1A. Curso: Género y Sexualidades: Debates y herramientas para una educación intercultural. Centro Redes. Recuperado de http://cursos.centroredes.org.ar

Elizalde, S. (2013). Dinámicas culturales de configuración sexo-genérica. En Género y Sexualidades: Debates y herramientas para una educación intercultural. Centro Redes. Recuperado de http://cursos.centroredes.org.ar

Elizalde, S. (2008). Debates sobre la experiencia. Un recorrido por la teoría y la praxis feminista. Revista Oficios Terrestres, XIV(23). Facultad de Periodismo y Comunicación Social, Universidad Nacional de La Plata, pp. 18-30.

Intebi, I. (2011). Proteger, reparar, penalizar. Evaluación de las sospechas de abuso sexual infantil. Buenos Aires: Granica.

Morcillo, S. (2010). ¿Ir de putas? Reflexiones en torno a las dimensiones sexuadas de la investigación. Revista Kula. Antropólogos Del Atlántico Sur, pp. 7-13.

Pechín, J. (2015). Foro Debate con Juan Pechín. Curso: Género y Sexualidades: Debates y herramientas para una educación intercultural. Centro Redes. Recuperado de http://cursos.centroredes.org.ar

Theidon, K. (2006). Género en transición: sentido común, mujeres y guerra. Cuadernos de Antropología Social, 24, pp. 69-92.

Published

2018-04-23

How to Cite

Barrios, R. (2018). Communication and its disciplinary contributions for the approach of sexual violence experiences. Question/Cuestión, 1(58), e033. https://doi.org/10.24215/16696581e033