Atlético Nacional-Millonarios. Emotive communication and localism in the news speech of El Colombiano newspaper
DOI:
https://doi.org/10.24215/16696581e048Keywords:
Journalistic speech, emotive communication, print media, protonationalism.Abstract
This article is the product of searching of elements of emotional communication contained in informative texts published in the newspaper El Colombiano, of Medellín (Colombia) about classic soccer game Atlético Nacional, from Medellín, and Millonarios, from Bogotá. For this, this inquiry methodologically combined the analysis of discourse and rhetorical modes in contexts of emotional communication from the theoretical assumptions of authors such as Chaim Perelman, Christian Plantin and Teun Van Dijk to stablish not only direct elements of emotion but also to find situational signs of emotion that connect with identity issues of local nature. In general, this article established that the use of data and information related to the confrontation between the direct players of soccer (players, coaches, managers), before and after each game, presents discursive biases that encourage a particularist vision of reality in this region. In other words, the emotive terms and allusions in these newspaper articles, explicitly or implicitly, refer to common places that are in the protonational consciousness of Antioquia readers.
Downloads
References
Bericat Alastuey, E. (2000). La sociología de la emoción y la emoción en la sociología. En Papers-Universidad de Barcelona, 62, pp. 145-176.
Breton, P. (2014). La argumentación en la comunicación. Barcelona: UOC.
Bordes Solanas, M. (2011). Las trampas de circe: falacias lógicas y argumentación informal. Madrid: Cátedra.
Caffi, C. y Janney, R. (1994). Toward a Pragmatics of Emotive Communication. Journal of Pragmatics, 22(3-4), october, pp.325-373.
Calsamiglia Blancafort, H. y Tusón Valls, A. (2001). Las cosas del decir: Manual de análisis del discurso. Barcelona: Ariel.
Castells, M. (2008). La era de la información: economía, sociedad y cul¬tura. Madrid: Alianza.
Crespi, I. (2000). El proceso de opinión pública: Cómo habla la gente. Barcelona: Ariel.
Davison, W. P. (1992). El futuro de la opinión pública en las sociedades democrático liberales. En Rothman, S. (compilador). Los Medios de Comunicación en las sociedades democráticas liberales. Buenos Aires: Devenir.
Fonseca, R. y Prieto de Alizo, L. (2010). Las emociones en la comunicación persuasiva: desde la retórica afectiva de Aristóteles. Quórum Académico-Maracaibo, 7(1), enero-junio, pp. 78-94.
Gómez, L. A. (1982). Opinión pública y medios de difusión. Quito: Ciespal-Fundación Friedrich Ebert.
Gonzalez, F. (2006). Guerras civiles y construcción del Estado en el siglo XIX colombiano. Boletín de Historia y Antiguedades. Bogotá, 93(832), enero-marzo, pp. 31-80.
Guibernau, M. (1996). Los nacionalismos. Barcelona: Editorial Ariel.
Gutiérrez, S. y Plantin Ch. (2010). Argumentar por medio de las emociones: La campaña del miedo del 2006. Versión. Estudios de comunicación y política, 24, México, UAM Xochimilco, pp. 41-69.
Gutiérrez, S. y Reyna Ruiz, M. (2015). El papel de las emociones en la incitación al consumo. Análisis de un programa radiofónico de corte religioso. Nueva época, 23, enero-junio, pp. 125-147.
Hobsbawm, E. (1998). Naciones y nacionalismo desde 1780. Barcelona: Crítica.
López-Aranguren, E. (1995). Las dimensiones de la consciencia nacional y regional. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 71-72, España, pp.41-77.
McQuail, D. (1998). La acción de los medios: Los medios de comunicación y el interés público. Buenos Aires: Amorrortu.
Miralles, A. M. (2007). Periodismo, opinión pública y agenda ciudadana. Bogotá: Norma.
Nussbaum, M. (2014). Las emociones políticas: ¿Por qué el amor es tan importante para la justicia? Barcelona: Paidós.
Ortiz, L. J. (2010). Obispos, clérigos y fieles en pie de guerra: Antioquia, 1870-1880. Medellín: Universidad Nacional de Colombia-Universidad de Antioquia.
Perelman, Ch. (1997). El imperio retórico: Retórica y argumentación. Bogotá: Norma.
El Tiempo (2000). Manual de redacción. Bogotá: Casa editorial El Tiempo.
Restrepo, L. J. (1995). El mito del gran antioqueño. Pensamiento Humanista, 3, Medellín, Universidad Pontificia Bolivariana, pp.28-33.
Sauvy, A. (1971). La opinión pública. Barcelona: Oikos-Tau.
Santamaría, L. (1990). El comentario periodístico: los géneros persuasivos. Madrid: Paraninfo.
Tirado Mejía, A. (2000). Introducción a la historia económica de Colombia. Bogotá: Ancora.
Vallejo Mejía, M. (2006). A plomo herido: una crónica del periodismo en Colombia, 1880-1980. Bogotá: Planeta.
Van Dijk, T. (1990). La noticia como discurso: comprensión, estructura y comprensión de la información. Barcelona: Paidós.
Vega Reñón, L. (2013). La fauna de las falacias. Madrid: Trotta.
Walton, D. (1992). The place of emotion in argument. Estados Unidos: The Penssylvania State University.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
La aceptación de un original por parte de la revista implica la cesión no exclusiva de los derechos patrimoniales de los/as autores/as en favor del editor, quien permite la reutilización, luego de su edición (postprint), bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)
Acorde a estos términos, el material se puede compartir (copiar y redistribuir en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y crear a partir del material otra obra), siempre que a) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista y URL de la obra), b) no se use para fines comerciales y c) se mantengan los mismos términos de la licencia.
La cesión de derechos no exclusivos implica que luego de su edición (postprint) en Question las/os autoras/es pueden publicar su trabajo en cualquier idioma, medio y formato; en tales casos, se solicita que se consigne que el material fue publicado originalmente en esta revista.
Tal cesión supone, también, la autorización de los/as autores/as para que el trabajo sea cosechado por SEDICI, el repositorio institucional de la Universidad Nacional de La Plata, y sea difundido en las bases de datos que el equipo editorial considere adecuadas para incrementar la visibilidad de la publicación y de sus autores/as.
Asimismo, la revista incentiva a las/os autoras/es para que luego de su publicación en Question depositen sus producciones en otros repositorios institucionales y temáticos, bajo el principio de que ofrecer a la sociedad la producción científica y académica sin restricciones contribuye a un mayor intercambio del conocimiento global.