Atlético Nacional-Millonarios. Emotive communication and localism in the news speech of El Colombiano newspaper

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e048

Keywords:

Journalistic speech, emotive communication, print media, protonationalism.

Abstract

This article is the product of searching of elements of emotional communication contained in informative texts published in the newspaper El Colombiano, of Medellín (Colombia) about classic soccer game Atlético Nacional, from Medellín, and Millonarios, from Bogotá. For this, this inquiry methodologically combined the analysis of discourse and rhetorical modes in contexts of emotional communication from the theoretical assumptions of authors such as Chaim Perelman, Christian Plantin and Teun Van Dijk to stablish not only direct elements of emotion but also to find situational signs of emotion that connect with identity issues of local nature. In general, this article established that the use of data and information related to the confrontation between the direct players of soccer (players, coaches, managers), before and after each game, presents discursive biases that encourage a particularist vision of reality in this region. In other words, the emotive terms and allusions in these newspaper articles, explicitly or implicitly, refer to common places that are in the protonational consciousness of Antioquia readers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

César Augusto Gaviria Cuartas, Universidad del Tolima

Comunicador Social y Periodista de la Universidad de Antioquia (2000). Especialista en Ciencia Política de la Universidad Nacional de Colombia, sede Medellín. Magíster en Historia de la Universidad Nacional de Colombia, sede Medellín (2007). Profesor con más de 14 años de experiencia en docencia e investigación universitaria.  Ha sido docente de asignaturas relacionadas con Investigación en Ciencias Sociales, Sociología de la comunicación, Comunicación política, Opinión pública, Comunicación y Estudios culturales Igualmente, ha sido asesor de jóvenes investigadores, y ponente en eventos académicos internacionales. Actualmente profesor planta de la Universidad del Tolima, y cursa el doctorado en Ciencias Humanas y Sociales en la Universidad Nacional de Colombia, sede Medellín. Desde inicios de 2016 es integrante del grupo de investigación ‘Comunicación sobre Ciencia, Tecnología y Sociedad’, dentro del cual adelanta hoy por hoy, como co-investigador, la indagación “El periodismo deportivo en los clásicos del fútbol colombiano y español: el reto de informar, sin sesgos, en sociedades en conflicto” aprobada por la Oficina de Investigaciones de la Universidad del Tolima.

References

Bericat Alastuey, E. (2000). La sociología de la emoción y la emoción en la sociología. En Papers-Universidad de Barcelona, 62, pp. 145-176.

Breton, P. (2014). La argumentación en la comunicación. Barcelona: UOC.

Bordes Solanas, M. (2011). Las trampas de circe: falacias lógicas y argumentación informal. Madrid: Cátedra.

Caffi, C. y Janney, R. (1994). Toward a Pragmatics of Emotive Communication. Journal of Pragmatics, 22(3-4), october, pp.325-373.

Calsamiglia Blancafort, H. y Tusón Valls, A. (2001). Las cosas del decir: Manual de análisis del discurso. Barcelona: Ariel.

Castells, M. (2008). La era de la información: economía, sociedad y cul¬tura. Madrid: Alianza.

Crespi, I. (2000). El proceso de opinión pública: Cómo habla la gente. Barcelona: Ariel.

Davison, W. P. (1992). El futuro de la opinión pública en las sociedades democrático liberales. En Rothman, S. (compilador). Los Medios de Comunicación en las sociedades democráticas liberales. Buenos Aires: Devenir.

Fonseca, R. y Prieto de Alizo, L. (2010). Las emociones en la comunicación persuasiva: desde la retórica afectiva de Aristóteles. Quórum Académico-Maracaibo, 7(1), enero-junio, pp. 78-94.

Gómez, L. A. (1982). Opinión pública y medios de difusión. Quito: Ciespal-Fundación Friedrich Ebert.

Gonzalez, F. (2006). Guerras civiles y construcción del Estado en el siglo XIX colombiano. Boletín de Historia y Antiguedades. Bogotá, 93(832), enero-marzo, pp. 31-80.

Guibernau, M. (1996). Los nacionalismos. Barcelona: Editorial Ariel.

Gutiérrez, S. y Plantin Ch. (2010). Argumentar por medio de las emociones: La campaña del miedo del 2006. Versión. Estudios de comunicación y política, 24, México, UAM Xochimilco, pp. 41-69.

Gutiérrez, S. y Reyna Ruiz, M. (2015). El papel de las emociones en la incitación al consumo. Análisis de un programa radiofónico de corte religioso. Nueva época, 23, enero-junio, pp. 125-147.

Hobsbawm, E. (1998). Naciones y nacionalismo desde 1780. Barcelona: Crítica.

López-Aranguren, E. (1995). Las dimensiones de la consciencia nacional y regional. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 71-72, España, pp.41-77.

McQuail, D. (1998). La acción de los medios: Los medios de comunicación y el interés público. Buenos Aires: Amorrortu.

Miralles, A. M. (2007). Periodismo, opinión pública y agenda ciudadana. Bogotá: Norma.

Nussbaum, M. (2014). Las emociones políticas: ¿Por qué el amor es tan importante para la justicia? Barcelona: Paidós.

Ortiz, L. J. (2010). Obispos, clérigos y fieles en pie de guerra: Antioquia, 1870-1880. Medellín: Universidad Nacional de Colombia-Universidad de Antioquia.

Perelman, Ch. (1997). El imperio retórico: Retórica y argumentación. Bogotá: Norma.

El Tiempo (2000). Manual de redacción. Bogotá: Casa editorial El Tiempo.

Restrepo, L. J. (1995). El mito del gran antioqueño. Pensamiento Humanista, 3, Medellín, Universidad Pontificia Bolivariana, pp.28-33.

Sauvy, A. (1971). La opinión pública. Barcelona: Oikos-Tau.

Santamaría, L. (1990). El comentario periodístico: los géneros persuasivos. Madrid: Paraninfo.

Tirado Mejía, A. (2000). Introducción a la historia económica de Colombia. Bogotá: Ancora.

Vallejo Mejía, M. (2006). A plomo herido: una crónica del periodismo en Colombia, 1880-1980. Bogotá: Planeta.

Van Dijk, T. (1990). La noticia como discurso: comprensión, estructura y comprensión de la información. Barcelona: Paidós.

Vega Reñón, L. (2013). La fauna de las falacias. Madrid: Trotta.

Walton, D. (1992). The place of emotion in argument. Estados Unidos: The Penssylvania State University.

Published

2018-04-23

How to Cite

Gaviria Cuartas, C. A. (2018). Atlético Nacional-Millonarios. Emotive communication and localism in the news speech of El Colombiano newspaper. Question/Cuestión, 1(58), e048. https://doi.org/10.24215/16696581e048