The past becomes present. An approach to the problem of aura in the work of Walter Benjamin

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e068

Keywords:

Benjamin, past, aura.

Abstract

The theme of the aura through some fundamental constitutions in the work of Walter Benjamin. Related to retaining some of that past experience or rather that this becomes a trace of the past, on the one hand is a gateway to some historicizing of a particular type of aesthetic experience. This if we consider that the experience of cult such as the name the author is a way to proportionally reception recent article as at a given time, the relationship between the works and their public. Moreover, the auratic experimentation brings us back full recovery boost of the past, while involuntarily emerges and it becomes present.

This article will attempt to go through a preliminary partial stroke and the ways in which Benjamin conceives the emergence and destruction of the aura, and the relationship that this process has with the remembrance of past experience and its implications in the art field.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sebastián Matías Stra, Centro de Investigaciones en Mediatizaciones; Universidad Nacional de Rosario

Lic. en Comunicación Social de la Universidad Nacional de Rosario desde 2009. Maestrando en Estudios Culturales de la Universidad Nacional de Rosario. Docente de Epistemología de la Comunicación en la Licenciatura en Comunicación Social UNR. Integrante del Centro de Investigaciones en Mediatizaciones UNR.

References

Benjamin, W. (2007). Conceptos de filosofía de la historia. La Plata. Terramar.

Benjamin, W. (1989). Discursos interrumpidos I. Madrid. Taurus.

Benjamin, W. (2005). El libro de los pasajes. Madrid. Akal.

Benjamin, W. (2012). El París de Baudelaire. Buenos Aires. Eterna Cadencia.

Benjamin, W. (1999). Imaginación y sociedad. Iluminaciones I. Madrid. Taurus.

Benjamin, W. (2001). Para una crítica de la violencia y otros ensayos. Iluminaciones IV. Madrid. Taurus.

Buck Morss, S. (1981). Origen de la dialéctica negativa. Theodor W. Adorno, Walter Benjamin y el instituto de Frankfurt. México. Siglo XXI Editores.

Bürger, P. (1997). Teoría de la Vanguardia. Barcelona. Península.

Debray, R. (1994). Vida y muerte de la imagen. Historia de la mirada en Occidente. Barcelona. Paidós.

Gerzovich, D. (2009). “Aura e imagen dialéctica. Teología, temporalidad, hermenéutica y política en Walter Benjamin” en V Jornadas de Jóvenes Investigadores Gino Germani. Facultad de Ciencias Sociales. Universidad de Buenos Aires.

Peirce, Ch. (1987). Obra Lógico–Semiótica. Madrid. Taurus.

Proust, M. (2013). Por la parte de Swann. Buenos Aires. Debolsillo.

Valdettaro, S. (2015). Epistemología de la comunicación. Una introducción crítica. Rosario: UNR Editora.

Valdettaro, S. (1999). “La tecnología y el arte en Benjamin” en La Trama de la Comunicación. Anuario del departamento de Ciencias de la Comunicación. Vol. 4. Rosario: UNR Editora.

Published

2018-07-20

How to Cite

Stra, S. M. (2018). The past becomes present. An approach to the problem of aura in the work of Walter Benjamin. Question/Cuestión, 1(59), e068. https://doi.org/10.24215/16696581e068