New radio models: podcast networks in Argentina: production, distribution and commercialization of on-demand radio
DOI:
https://doi.org/10.24215/16696581e081Keywords:
radio, podcast, productive models, internet.Abstract
The media system and the production of information and culture is transformed worldwide. The combined forces of digitization and the massification of the internet as a platform for access and distribution of content modify the rules of the game. In this context, the radio participates with the appearance of new actors, formats and models that expand the field of "the radio." The online radio ecosystem is the sea in which these novelties are developed, combined and transformed. Podcasts emerge there as new production formats and distribution of sound content with radio features.
The podcaster movement is made up of a wide variety of participants: small, medium, independent, corporate, fleeting, historical. This article proposes the description of four cases characterized as "podcast networks". These projects were designed for and subsist with the production of several programs and appear as well as ventures designed by and for the production of podcasts.
The question that is asked here is purely descriptive and exploratory: how do podcast networks in Argentina produce, distribute and market their content? To answer it, a qualitative work of interviews and content analysis is carried out and a quantitative one for the levels of comparison between the volumes and formats of each of the networks.
Downloads
References
Amoedo Casais, A., Martínez-Costa, M. y Moreno Moreno, E. (2012). La radio generalista en la red: Un nuevo modelo para la radio tradicional. Anagramas: Rumbos y sentidos de la comunicación, Vol. 10, Nº. 20, pp. 165-180.
Campos Freire, F. (2010). Los nuevos modelos de gestión de las empresas mediáticas. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 16, 13-30.
Cea-Esteruelas, M. (2013). Economía de los cibermedios: modelos de ingresos y fuentes de financiación. El profesional de la información, v. 22, Nº 4, pp. 353-361.
Espada, A. (2017). Ecosistema radiofónico online en Argentina. Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, v. 4, n. 8, p. 54-62. ISSN 2341-2690.
Fernández, J. (2014). “Asedios a la radio”. En M. Carlón y C. Scolari (eds.) El fin de los medios masivos: El debate continúa (pp. 93-110). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, La Crujía.
Gallego Pérez, J. (2010). Podcasting. Nuevos modelos de distribución y negocio para los contenidos sonoros. UOC, Barcelona.
Osterwalder, A., Pigneur, Y. y Tucci, C. (2005). Clarifying business models: originis, present and future of the concept. Communications of the Association for Information Systems, Vol. 16.
Pedrero, L., Pérez, A. y Sánchez, C. (2014). Desafíos de la industria radiofónica española en el entorno digital: hacia la redefinición de su modelo de producción, comercialización y difusión. Conferencia presentada en el XV Foro de investigación en comunicación. El nuevo diálogo social: organizaciones, públicos y ciudadanos. Universidad de Vigo, Pontevedra.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
La aceptación de un original por parte de la revista implica la cesión no exclusiva de los derechos patrimoniales de los/as autores/as en favor del editor, quien permite la reutilización, luego de su edición (postprint), bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)
Acorde a estos términos, el material se puede compartir (copiar y redistribuir en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y crear a partir del material otra obra), siempre que a) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista y URL de la obra), b) no se use para fines comerciales y c) se mantengan los mismos términos de la licencia.
La cesión de derechos no exclusivos implica que luego de su edición (postprint) en Question las/os autoras/es pueden publicar su trabajo en cualquier idioma, medio y formato; en tales casos, se solicita que se consigne que el material fue publicado originalmente en esta revista.
Tal cesión supone, también, la autorización de los/as autores/as para que el trabajo sea cosechado por SEDICI, el repositorio institucional de la Universidad Nacional de La Plata, y sea difundido en las bases de datos que el equipo editorial considere adecuadas para incrementar la visibilidad de la publicación y de sus autores/as.
Asimismo, la revista incentiva a las/os autoras/es para que luego de su publicación en Question depositen sus producciones en otros repositorios institucionales y temáticos, bajo el principio de que ofrecer a la sociedad la producción científica y académica sin restricciones contribuye a un mayor intercambio del conocimiento global.