New radio models: podcast networks in Argentina: production, distribution and commercialization of on-demand radio

Authors

  • Agustín Eduardo Espada Universidad Nacional de Quilmes/ Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas http://orcid.org/0000-0002-2002-6844

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e081

Keywords:

radio, podcast, productive models, internet.

Abstract

The media system and the production of information and culture is transformed worldwide. The combined forces of digitization and the massification of the internet as a platform for access and distribution of content modify the rules of the game. In this context, the radio participates with the appearance of new actors, formats and models that expand the field of "the radio." The online radio ecosystem is the sea in which these novelties are developed, combined and transformed. Podcasts emerge there as new production formats and distribution of sound content with radio features.

The podcaster movement is made up of a wide variety of participants: small, medium, independent, corporate, fleeting, historical. This article proposes the description of four cases characterized as "podcast networks". These projects were designed for and subsist with the production of several programs and appear as well as ventures designed by and for the production of podcasts.

The question that is asked here is purely descriptive and exploratory: how do podcast networks in Argentina produce, distribute and market their content? To answer it, a qualitative work of interviews and content analysis is carried out and a quantitative one for the levels of comparison between the volumes and formats of each of the networks.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Agustín Eduardo Espada, Universidad Nacional de Quilmes/ Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

Becario Doctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Investigador del Programa "Industrias Culturales y Espacio Público", Departamento de Ciencias Sociales, Universidad Nacional de Quilmes. Licenciado en Comunicación Social (Universidad Nacional de Quilmes, 2014), Magíster en Industrias Culturales (Universidad Nacional de Quilmes, 2018). Su trabajo de investigación se pregunta por la adaptación de la radio en el ecosistema digital convergente. Analiza y estudia los cambios en el modelo productivo y de negocio de la industria radiofónica. Su último artículo publicado se titula: "Ecosistema radiofónico online en Argentina: un análisis comparativo de los contenidos de los sitios webs de agregadores, podcasters, radios online y offline" (Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, 2017, vol. 4, núm. 8).

References

Amoedo Casais, A., Martínez-Costa, M. y Moreno Moreno, E. (2012). La radio generalista en la red: Un nuevo modelo para la radio tradicional. Anagramas: Rumbos y sentidos de la comunicación, Vol. 10, Nº. 20, pp. 165-180.

Campos Freire, F. (2010). Los nuevos modelos de gestión de las empresas mediáticas. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 16, 13-30.

Cea-Esteruelas, M. (2013). Economía de los cibermedios: modelos de ingresos y fuentes de financiación. El profesional de la información, v. 22, Nº 4, pp. 353-361.

Espada, A. (2017). Ecosistema radiofónico online en Argentina. Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, v. 4, n. 8, p. 54-62. ISSN 2341-2690.

Fernández, J. (2014). “Asedios a la radio”. En M. Carlón y C. Scolari (eds.) El fin de los medios masivos: El debate continúa (pp. 93-110). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, La Crujía.

Gallego Pérez, J. (2010). Podcasting. Nuevos modelos de distribución y negocio para los contenidos sonoros. UOC, Barcelona.

Osterwalder, A., Pigneur, Y. y Tucci, C. (2005). Clarifying business models: originis, present and future of the concept. Communications of the Association for Information Systems, Vol. 16.

Pedrero, L., Pérez, A. y Sánchez, C. (2014). Desafíos de la industria radiofónica española en el entorno digital: hacia la redefinición de su modelo de producción, comercialización y difusión. Conferencia presentada en el XV Foro de investigación en comunicación. El nuevo diálogo social: organizaciones, públicos y ciudadanos. Universidad de Vigo, Pontevedra.

Published

2018-07-20

How to Cite

Espada, A. E. (2018). New radio models: podcast networks in Argentina: production, distribution and commercialization of on-demand radio. Question/Cuestión, 1(59), e081. https://doi.org/10.24215/16696581e081

Issue

Section

initiation to research