Edgar Morin. The mass culture as an object of analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e094

Keywords:

Morin, mass Culture, mass society, mass media, bureaucratic model, syncretism.

Abstract

The French thinker Edgar Morin, in the beginning of his journey as a social scientist, studied in a first stage the mass media as an essential element of industrial society. Later, he gave a thorough explanation of the manifestations derived from that kind of industrial society: mass culture. The synthesis of this intellectual journey is captured in his book The spirit of the time, so little discussed despite their valuable contribution. This article rescues the essential features that Morin draws on mass culture, which allows insights into society since the mid- twentieth century to the present.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcelo Norbeto Botto, Universidad Argentina de la Empresa

Magister en Educación, Lenguajes y Medios por la Universidad Nacional de San Martín, Argentina (Año de obtención: 2016). Licenciado en Periodismo (1991). Es docente en la Universidad del Salvador de la asignatura Teoría y Modelos de la Comunicación en la Maestría en Comunicación Corporativa e Institucional. Docente a nivel de grado, en la Universidad Argentina de la Empresa, de Teoría de la Comunicación y Taller Agencia de Noticias. Fue director periodístico de la agencia de noticias de la Universidad de Morón. Autor del libro Historia de las agencias de noticias. Desde su creación hasta el período de entreguerras, publicado por la Academia Nacional de Periodismo en 2012. Coautor del capítulo Apuntes sobre la producción audiovisual: "Gitanos, esos grandes desconocidos", del libro Tecnologías en el aula. Análisis y propuestas pedagógicas. Aique Grupo Editorial. 2017. El área de interés y las líneas de trabajos de investigación están orientadas a la Teoría de la Comunicación.

References

Feliú GIorello, M. (mayo de 2003). Entrevista con Edgar Morin. El Desafío de la Complejidad.. Biblioteca Digital de la Iniciativa Interamericana de Capital Social, Ética y Desarrollo, Santiago de Chile. Recuperado de http://problematicadelacienciauzinolleros.blogspot.com/2009/03/el-desafio-de-la-complejidad.html

Mascolo de FIlippis, J. (2007). Edgar Morin. Un pensador planetario [Película documental]. Francia: Empreintes.

Moragas Spá, M. (2013). Interpretar la comunicación: Estudios sobre medios en América y Europa. Barcelona: Editorial Gedisa.

Morin, E. (1964). Las estrellas de cine. Buenos Aires: Editorial Universitaria de Buenos Aires (EUDEBA).

Morin, E. (1966). El espíritu del tiempo. Madrid: Ed. Taurus.

Morin, E. (2001). El cine o el hombre imaginario. Barcelona: Ediciones Paidós.

Morin, E. y Adorno, T. (1967). La industria Cultural. Buenos Aires: Editorial Galerna.

Saperas, E. (2012). Entrevista a Edgar Morin. Quaderns del CAC, 12, enero-abril, Consell de l´Audiovisual de Catalunya.

Published

2018-10-28

How to Cite

Botto, M. N. (2018). Edgar Morin. The mass culture as an object of analysis. Question/Cuestión, 1(60), e094. https://doi.org/10.24215/16696581e094