The pedagogical and decolonial in the Lencas comunity radios of Honduras

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e112

Keywords:

Indigenous Lencas, community radios, pedagogical, decolonial.

Abstract

The Honduran indigenous communities, historically have suffered violence around the elements that shape their cultural identities. In that specific case, the Lenca indigenous communities have developed a political project of resistance, in the face of hegemonic models of development. Thus, the Civic Council of Popular and Indigenous Organizations of Honduras COPINH, is postulated from the historical exercise of resistance, through the organization, awareness and cultural revaluation from the communities. The political practices include a diversity of methods of struggle in defense of life, commongoods and nature. Amongthem, community radios stand out as a communicative and reflective possibility in the construction of critical consciences. These are covered by international instruments such as the ILO Convention No. 169, as well as political legitimacy as indigenous peoples. In this way, the existence of pedagogical and decolonial foundations is manifested in the conceptions and forms of political exercise of the radios from the communities. Amongthem, it’s educational, organizational, historical memory, recovery of knowledge, among others.

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Author Biography

Wilmer Nahán Díaz Pérez, Universidad Nacional Autónoma de Honduras

Licenciado en Pedagogía y Ciencias de la Educación con Orientación en Orientación Educativa por la Universidad Nacional Autónoma de Honduras (2016). Académico de la Escuela de Pedagogía y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional Autónoma de Honduras (2016). Actualmente estudiante del Magister en Educación con mención en Currículo y Comunidad Educativa en la Universidad de Chile, Chile. Ha participado en diferentes congresos, coloquios y seminarios nacionales e internacionales presentando ponencias sobre Resistencias Indígenas en Honduras e Interculturalidad y Analfabetismo Político y Liberación en la Educación Superior: la recuperación de los sujetos.

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Published

2018-10-28

How to Cite

Díaz Pérez, W. N. (2018). The pedagogical and decolonial in the Lencas comunity radios of Honduras. Question/Cuestión, 1(60), e112. https://doi.org/10.24215/16696581e112

Issue

Section

initiation to research