Between the popular and the massive: practices and sociocultural networks of Harry Potter fans in Argentina

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e169

Keywords:

Culture, massive, popular, amateur

Abstract

The aim of this article is to present new reflections on the field of study that the author
addressed in her undergraduate dissertation on the Bachelor's degree in Sociology. In it, the
links between the Harry Potter fans of the Harry Potter saga, who are members of a fan club in
the city of Buenos Aires, were explored, not only with the book in question but also with each
other. What I intend to delve into with this work is how certain experiences of HP readers and
fans are updated and displayed, assuming that they are linked from a massive cultural product
and the ways which it is put into circulation, appropriate, discussed. A cultural world which is not
homogeneous and which presents itself as an instance of transformation of its own horizons will
be addressed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Paula Cuestas, Universidad Nacional de La Plata / Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

 

Biografía: Paula Cuestas: Licenciada y Profesora de Sociología por la Universidad Nacional de La Plata (2014 y 2015, respectivamente), doctoranda en Ciencias Sociales en la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación (UNLP). Actualmente, revista como becaria doctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas con lugar de trabajo en el Centro Interdisciplinario de Metodología de las Ciencias Sociales del Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales (UNLP-CONICET). Se desempeña como docente en la cátedra "Didáctica especial y prácticas de la enseñanza en Sociología" de la FaHCE/UNLP. En el marco de su investigación se propone indagar sobre los vínculos entre jóvenes lectores con la literatura masiva, a partir de los usos y apropiaciones de tecnologías digitales. 

References

Alabarces, P. (2002). Cultura(s) [de las clases] popular(es), una vez más: la leyenda continúa. Nueve proposiciones en torno a lo popular. VI Jornadas Nacionales de Investigadores en Comunicación, Córdoba, octubre.

Becker, H. (2008). Los mundos del arte. Sociología del trabajo artístico. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes.

Benzecry, C. (2012). El fanático de la opera. Etnografía de una obsesión. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.

Bourdieu, P. (1990). El campo literario. Prerrequisitos críticos y principios de método. Criterios, La Habana, 25-28.

Bourdieu, P. (2010). El sentido social del gusto. Elementos para una sociología de la cultura. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.

Cuestas, P. (2014). Conociendo el mágico mundo de Harry Potter: sus fans, la relación con la obra y los vínculos que se tejen en el club de lectores. (Tesina de grado). Licenciatura en Sociología, UNLP.

De Certeau, M. (2000). La invención de lo cotidiano. México: ITESO.

Esteban, P. (17/05/2017). El centro de gravedad en la sociedad no está donde habitualmente creemos que debería estar. Página/12. Recuperado de https://www.pagina12.com.ar/38164-el-centro-de-gravedad-en-la-sociedad-no-esta-donde-habitualm

García Canclini, N. (2010). Estética y ciencias sociales: dudas convergentes. En La sociedad sin relato. Antropología y estética de la inminencia. Uruguay: Katz Editores.

Hennion, A. (2002). La pasión musical. Barcelona: Paidos.

Hernández, T. (1987). Usos teóricos y usos comunes: lo popular y la investigación de la comunicación. En Comunicación y cultura en Latinoamérica (pp. 51-72). México: Gili.

Martin-Barbero, J. (1987). De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. México: Anthropos.

Williams, R. (2003). La larga revolución. Buenos aires: Nueva Visión.

Published

2019-08-29

How to Cite

Cuestas, P. (2019). Between the popular and the massive: practices and sociocultural networks of Harry Potter fans in Argentina. Question/Cuestión, 1(63), e169. https://doi.org/10.24215/16696581e169