Communication in hospitals: approaches and perspectives

Authors

  • Maria Teresa Poccioni Facultad de Periodismo y Comunicación Social; Universidad Nacional de La Plata/ Universidad Nacional Arturo Jauretche https://orcid.org/0000-0002-6941-9665

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e189

Keywords:

Communication, organization, hospitals

Abstract

This article presents the state of the art around communication in hospital organizations. It shows the most recent research and articles related to this topic from its different aspects such as internal and external communication, the relationship between communication and quality of care, among others. Based on the reviewed works, the article offers analysis axes to be analysed in this line of research, as well as studies the current theoretical perspectives and the need to discuss new ways of approach that include current discussions around organizational communication.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Teresa Poccioni, Facultad de Periodismo y Comunicación Social; Universidad Nacional de La Plata/ Universidad Nacional Arturo Jauretche

Profesora Titular de Semiótica - FPyCS UNLP

Profesora Titular Comunicación en Salud - UNAJ

Subdirectora Instituto de Ciencias de la Salud - UNAJ

References

Alonso, E.; Rubio, A.; March, J.C. y Danet, A. (2011). Clima emocional y comunicación interna en una unidad de gestión clínica y dos servicios hospitalarios tradicionales. Rev Calid Asist, 26(5), pp. 281-284.

Bascuñán, M. L. (2013). Comunicación de malas noticias en salud. REV. MED. CLIN. CONDES, 24(4), pp. 685-693.

Bateson, G. y Ruesch, J. (1984). Comunicación. La matriz social de la Psiquiatría. Barcelona: Paidós.

Belziti, C.; Eymann, A.; Durante, E.; Pizarro, R.; Carrió, S. y Figari, M. (2014). Comunicación en el pase de guardia en las áreas de cuidados intensivos en un hospital universitario. Estudio transversal. Arch Argent Pediatr, 112(2), pp. 119-123.

Ceriani Cernadas, J. (2014). La comunicación en los equipos de atención médica: un desafío esencial para mejorar la seguridad del paciente. Arch Argent Pediatr, 112(2), pp. 114-115.

Costa Sánchez, C. (2011). El gabinete de comunicación del hospital. Propuesta teórica y acercamiento a la realidad de los departamentos de comunicación de los hospitales públicos de Galicia. Doxa Comunicación, 14, pp. 175-197.

Díaz-Saez, J.; Catalán-Matamoros, D.; Fernández Martineza, M. M. y Granados Gamez, G. (2011). La comunicación y la satisfacción de las primíparas en un servicio público de salud. GacSanit, 25(6), pp. 483-489.

Dierssen Sotos, T.; Rodríguez Cundin, P.; Robles García, M.; Brugos Llamazares, V. Gomez Acebol, I. y Llorcal, J. (2009). Factores que determinan la alta satisfacción del usuario con la asistencia hospitalaria. An. Sist. Sanit.
Navar, 32(3), septiembre-diciembre.
Dios Guerra, C.; Alba Dios, M. A.; Ruiz Moral, R; Jiménez García, J.; Pérula de Torres, L. A. y Rodríguez Borrego M. A. (2013). Valoración de la satisfacción de usuarios de consulta de enfermería en centros de salud a partir de indicadores de calidad técnicos y de comunicación, Revista online Enfermería Global, 31.

Domínguez Nogueira, C.; Expósito Hernández, J.; Barranco Navarro, J. y Pérez Vicente, S. (2007). Dificultades en la comunicación con el paciente de cáncer y su familia: la perspectiva de los profesionales. Revista de Calidad Asistencial, 22(1), pp. 44-49.

Elizalde, L. y Riorda, M. (2013). Comunicación gubernamental 360. Buenos Aires: La Crujía Ediciones.

Ferreira Deslandes, S. y Gomes, R. (2007). La investigación cualitativa en los servicios de salud: notas teóricas. En
Magalhaes Bosi, M. L. y Mercado, F. J. (coordinadores). Investigación cualitativa en los servicios de salud. Buenos Aires: Lugar Editorial.

García Díaz, F. (2006). Comunicando malas noticias en Medicina: recomendaciones para hacer de la necesidad virtud. Medicina Intensiva, 30(9), pp. 452-459. Recuperado de http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0210-56912006000900006&lng=es&tlng=es

Gonçalves de Oliveira, B. R.; Collet, N. y Silveira Viera, C. (2006). A humanização na assistência à saúde. Rev Latino-am Enfermagem, 14(2), março-abril. Recuperado de www.eerp.usp.br/rlae

Guevara Lozano, M.; Arroyo Marles, L. (2015). El cambio de turno: un eje central del cuidado de enfermería. Revista en Línea Enfermería Global, 37.

March, J. C.; Prieto, M. A.; Danet, A.; Pérez, O. y Martínez, F. (2009). Los directivos hospitalarios y la comunicación interna: una asignatura pendiente. Revista Adm Sanitaria, 7(I), pp. 165-182.

Martí-Gil, C.; Barreda-Hernández, D.; Marcos-Pérez, G. y Barreira-Hernández, D. (2013). Counseling: una herramienta para la mejora de la comunicación con el paciente. Farmacia Hospitalaria, 37(3), 236-239. Recuperado de https://dx.doi.org/10.7399/FH.2013.37.3.559

Massoni, S. (2004). Estrategias de comunicación: un modelo de abordaje de la dimensión comunicacional para el desarrollo sostenible entendido como cambio social conversacional. Revista Temas y Debates, 8, Facultad de Ciencia Política y RRII, Universidad Nacional de Rosario.

Massoni, S. (2007a). Comunicación estratégica: experiencias, investigación y planificación en marcha. Rosario, Argentina: Universidad Nacional de Rosario-Agencia Nacional de Promoción Científica y Tecnológica.

Massoni, S. (2007b). Moebius, estrategia y comunicación. Revista Académica Estrategias, III(7). Recuperado de www.fisec-estrategias.com.ar

Maxwell, J. A. (1996). Qualitative Research Design. An Interactive Approach. Thousand Oaks, California: Sage Publications.

Medina Aguerrebere, P. (2012). El valor estratégico de la comunicación interna hospitalaria. Revista de Comunicación y Salud, 2(1), pp. 19-28.

Medina Aguerrebere, P. y Del Río Pérez, J. (2015). Comunicación interna hospitalaria: una aproximación desde la creatividad. Revista Mediterránea de Comunicación, 6(2), pp. 215-227. Recuperado de http://mediterranea-comunicacion.org/

Nogueira, M. S.; Mendes, I. A. C.; Trevizan, M. A.; Fávero, N. y Hayashida, M. (1999). Entrega de turno: análisis de factores en la comunicación. Horizonte de Enfermería, 10(1), pp.8-18.

Pelitti, P. (2016). Estrategias de comunicación interna y externa de los hospitales públicos bonaerenses de la Región Sanitaria XI. Revista Question, 1(49).

Rennó, C. S. N. y Gómez Campos, C. J. (2014). Comunicação interpessoal: valorização pelo paciente oncológico em uma unidade de alta complexidade em oncologia. REME-Rev Min Enferm, 18(1), pp. 106-15.

Rivero Rosales, A. M.; Pérez Castro y Vázquez, J. A. y Recio España, F. I. (2016). Características de la comunicación durante el enlace de turno de enfermería: una perspectiva rumbo a la calidad del cuidado. Revista Conamed, 21(3).

Sanguino Galván, R. y Arroyo Mena, A. (1999). Marketing hospitalario: el estado de la cuestión. En La gestión de la diversidad. XIII Congreso Nacional, IX Congreso Hispano-Francés, Logroño, La Rioja, 16, 17 y 18 de junio. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=565068

Sobrino López, A. (2008). Comunicación de malas noticias. Semin Fund Esp Reumatol, 9, pp. 111-122.

Published

2019-08-29

How to Cite

Poccioni, M. T. (2019). Communication in hospitals: approaches and perspectives. Question/Cuestión, 1(63), e189. https://doi.org/10.24215/16696581e189