Checking and posting. The presentation of the self online

Authors

  • Magdalena Lemus Centro Interdisciplinario de Metodología de las Ciencias Sociales; Instituto de Investigación en Humanidades y Ciencias Sociales; Universidad Nacional de La Plata/ Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas http://orcid.org/0000-0002-7213-8688

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e186

Keywords:

Young people, virtual social networks, Instagram

Abstract

Virtual social networks have been highlighted as places to express own ideas and personality freely, as well as to meet people and build relation ships. Taking Goffman’s dramaturgical approach, we analyze the presentation of the self online made in Instagram by teenagers from upper middle class. By doing this, we intended to understand the dynamics behind their use of this platform. We developed our methodological approach by combining the biographical method with virtual observations of 27 boys and girls Instagram profiles. 

Our main findings suggest that virtual social networks are bounded by powerful rules of behaviour that take place both online and offline. Moreover, within these rules, we found gender inequalities and stereotypes that tend to be reproduced both by boys and girls. 

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Author Biography

Magdalena Lemus, Centro Interdisciplinario de Metodología de las Ciencias Sociales; Instituto de Investigación en Humanidades y Ciencias Sociales; Universidad Nacional de La Plata/ Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

Dra. en Ciencias Sociales, Licenciada y Profesora en Sociología por la Universidad Nacional de La Plata (UNLP). 

Actualmente se desempeña como Becaria Posdoctoral del CONICET, como Tutora en el Programa de Promoción de Egreso del Departamento de Sociología (FaHCE-UNLP) y como Profesora en el Nivel Terciario (DGCyE). Sus principales áreas de interés se vinculan con la apropiación de tecnologías digitales por jóvenes y niños/as, la desigualdad social, los medios de comunicación y consumos culturales, los estudios sobre juventudes y las transiciones a la adultez. En el campo metodológico, se ha interesado en la perspectiva biográfica y la etnografía virtual. Ha publicado trabajos de investigación para revistas nacionales e internacionales y capítulos de libro sobre las temáticas mencionadas.

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Published

2019-08-29

How to Cite

Lemus, M. (2019). Checking and posting. The presentation of the self online. Question/Cuestión, 1(63), e186. https://doi.org/10.24215/16696581e186