The transnational reception of Galician football. The case of Deportivo La Coruña’s fans club "Lionel Scaloni"

Authors

  • María Soledad Balsas Centro de Investigaciones Sociales; Instituto de Desarrollo Económico y Social/ Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas http://orcid.org/0000-0002-7456-6977

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e195

Keywords:

Reception, television, football, ethnography, Galicia

Abstract

Based on the case of “Lionel Scaloni” La Coruña football club, with this work I intend to contribute to the reflection on the reception of Galician football in Buenos Aires from the perspective of transnational television. The approach is based on ethnographic research methodology, in particular face-to-face and virtual types. The analysis of this case makes evident the limits of using the ethnic group in studies on transnational television audiences. In this sense, the need to recover a relational notion of space becomes also evident.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Soledad Balsas, Centro de Investigaciones Sociales; Instituto de Desarrollo Económico y Social/ Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

María Soledad Balsas es investigadora con sede en el Centro de Investigaciones Sociales (CIS), Instituto de Desarrollo Económico y Social (IDES)-Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), Argentina. Es Doctora en Ciencias Sociales (Universidad de Buenos Aires). Consiguió el Master in “Immigrati e Rifugiati. Formazione, Comunicazione e Integrazione Sociale” (Università degli Studi di Roma “La Sapienza”, Italia). Se graduó en Ciencias de la Comunicación (Universidad de Buenos Aires). Es autora de "Televisión y participación política transnacional. Las audiencias de televisión italiana en Buenos Aires", Buenos Aires, Prometeo, 2018 y “Las migraciones en los libros de texto. Tensión entre globalización y homogeneidad cultural”, Buenos Aires, Biblos, 2014, así como de numerosos artículos en castellano, inglés, italiano y gallego. Dirección postal: Aráoz 2838 (C1425DGT), Buenos Aires, Argentina. Correo electrónico: msbalsas@conicet.gov.ar

References

Aksoy, A. y Robins, K. (2005). Whoever looks always finds: transnational viewing and knowledge-experience. En Chalaby, J. (ed.). Transnational Television Worldwide. Londres: Tauris.

Aksoy, A. y Robins, K. (2003). Banal transnationalism. En Karim, K. (ed.). The Media of Diaspora. Londres: Routledge.

Aksoy, A. y Robins, K. (2000). Thinking across spaces. European Journal of Cultural Studies, 3(3), pp. 343-365.
Barra, L.; Tarantino, M. y Tosoni, S. (2011). Etnografia virtuale e convergenza: spazi, tempi, discorsi e pratiche della TV sul web. En Tosoni, S. (comp.). Nuovi media e ricerca empirica. I percorsi metodologici degli internet Studies. Milán: Vita e Pensiero.

Glick, N. (2008). A global perspective on migration and development. Social Analysis, 53(3), pp. 14–37.

Glick, N. (2009). Nuevas y viejas cuestiones sobre localidad: teorizar la migración trasnacional en un mundo neoliberal. En Solé, C.; Parella, S. y L. Cavalcanti (coord.). Nuevos retos del transnacionalismo en el estudio de las migraciones. Madrid: Ministerio de Trabajo e Inmigración.

Guber, R. (2011). La etnografía. Método, campo y reflexividad. Buenos Aires: Siglo veintiuno.

Guber, R. (2004). El salvaje metropolitano. Reconstrucción del conocimiento social en el trabajo de campo. Buenos Aires: Paidós.

Grimson, A.; Masotta, C. y Varela, M. (1999). Un electrodoméstico en la ciudad. Hacia una conceptualización del lugar de la televisión en el espacio público. En Grimson A. y Varela, M. (comp.). Audiencias, cultura y poder. Estudios sobre televisión. Buenos Aires: Eudeba.

Lozano, J. y Frankenberg, L. (2008). Enfoques teóricos y estrategias metodológicas en la investigación empírica de audiencias televisivas en América Latina: 1992-2007. Comunicación y Sociedad, 10, pp. 81-110.

Márquez, I. (2014). Ética de la investigación etnográfica en los cibermundos. Anthropologica, 33, pp. 111-135.
Portes, A.; Escobar, C. y Arana, R. (2009). ¿Lealtades divididas o convergentes? Informe sobre la incorporación política de inmigrantes latinoamericanos en los Estados Unidos. En Solé, C.; Parella, S. y L. Cavalcanti (coord.). Nuevos retos del transnacionalismo en el estudio de las migraciones. Madrid: Ministerio de Trabajo e Inmigración.

Saintout, F. y Ferrante, N. (2006). Los estudios de recepción en Argentina hoy: rupturas, continuidades y nuevos objetos. En ¿Y la recepción? Balance crítico de los estudios sobre el público. Buenos Aires, La Crujía.

Uribe Alvarado, A. (2005). México imaginado. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, XI, pp. 9-33.

Uribe Alvarado, A. (2004a). Receptores nómadas: confluencias entre recepción televisiva y migración trasnacional. Intexto, 2, pp. 1-18.

Uribe Alvarado, A. (2004b). Una perspectiva cualitativa en un estudio de recepción televisiva. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, X(20), pp. 141-168.

Villena Fiengo, S. (2003). Gol-balización, identidades nacionales y fútbol. En Alabarces, P. (comp.). Futbologías. Fútbol, identidad y violencia en América latina. Buenos Aires: CLACSO.

Published

2019-08-29

How to Cite

Balsas, M. S. (2019). The transnational reception of Galician football. The case of Deportivo La Coruña’s fans club "Lionel Scaloni". Question/Cuestión, 1(63), e195. https://doi.org/10.24215/16696581e195