El proceso de construcción simbólica de la opinión pública en un espacio televisivo cubano

Authors

  • Tania Rendón Portelles Corresponsalía Sancti Spíritus; Agencia Cubana de Noticias/Facultad de Humanidades; Universidad "José Martí Pérez" de Sancti Spíritus https://orcid.org/0000-0001-9680-4457
  • Ailén Rosa Martínez Morgado Telecentro Centrovisión de Sancti Spíritus; Instituto Cubano de Radio y Televisión/ Facultad de Humanidades; Universidad "José Martí Pérez" de Sancti Spíritus https://orcid.org/0000-0003-2721-3463
  • Leyané Dueñas Carmona Emisora Municipal Radio Vitral; Emisora Provincial Radio Sancti Spíritus; Instituto Cubano de Radio y Televisión https://orcid.org/0000-0001-9237-8323

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e227

Keywords:

Symbolic construction of public opinion, Political system, Socially shared values, Power, Mass media

Abstract

This article presents the main results of an investigation that describes the process of symbolic construction of public opinion in a Cuban television space, through socially shared values, based on an interdisciplinary theoretical proposal, which includes the study of the issuer and the analysis of the journalistic message. From the Theory of Communication and the Sociology of knowledge, it is recognized how public opinion is constructed symbolically in accordance with the interests of power. It is conceived that the mass media act as mediating agents and, at the same time mediated, between the political system and society, where strategies of a political, symbolic and communicative nature are closely linked to the components and functions of public opinion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tania Rendón Portelles, Corresponsalía Sancti Spíritus; Agencia Cubana de Noticias/Facultad de Humanidades; Universidad "José Martí Pérez" de Sancti Spíritus

Writer-reporter of the Cuban News Agency. Degree in Journalism from the Central University “Marta Abreu” of Las Villas (2014). Master in Social Communication Sciences from the University of Sancti Spíritus “José Martí Pérez” (2019).

Ailén Rosa Martínez Morgado, Telecentro Centrovisión de Sancti Spíritus; Instituto Cubano de Radio y Televisión/ Facultad de Humanidades; Universidad "José Martí Pérez" de Sancti Spíritus

Writer-reporter of the Centrovisión Sancti Spíritus Telecentre. Degree in Journalism from the Central University “Marta Abreu” of Las Villas (2015). Master in Social Communication Sciences from the University of Sancti Spíritus “José Martí Pérez” (2019).

Leyané Dueñas Carmona, Emisora Municipal Radio Vitral; Emisora Provincial Radio Sancti Spíritus; Instituto Cubano de Radio y Televisión

Writer-reporter of the “Radio Vitral” Municipal Broadcaster of Sancti Spíritus. Degree in Journalism from the Central University “Marta Abreu” of Las Villas (2015).

References

Martín Barbero, J. (1996). La TV o el mal de ojo de los intelectuales‖ en Revista Número (PDF) Bogotá, Colombia.

Barbero, J. y otros. (2006). Reconfiguraciones comunicativas de lo público. En J. Barbero (comps.). Comunicología. Temas actuales (p.129). La Habana: Félix Varela.

Bourdieu, P. (1970). La Reproducción. Buenos Aires: Gedisa.

Bourdieu, P. y otros. (2006). La opinión pública no existe. En P. Bourdieu (comps.). Comunicología. Temas actuales (p. 282-290). La Habana: Félix Varela.

Coca, C. (1988). Lenin y la prensa. País Vasco: Ellacuría.

Dader, J. (1992). El periodista en el espacio público. Barcelona: Bosh.

García, J. (2004). La regulación de la prensa en Cuba: referentes morales y deontológicos (Tesis Doctoral). Universidad de La Habana.

Garcés, R. (2007). La construcción simbólica de la opinión pública (Tesis Doctoral). Universidad de La Habana.

Habermas, J. (1981). Historia y crítica de la opinión pública. La transformación estructural de la vida pública. Barcelona: Gustavo Gili.

Hernández, K. (2006). A simple vista. Selección de lecturas de realización audiovisual. La Habana: Pablo de la Torriente.

Lezcano, J. (2010). La educación ciudadana, una tarea de todos. La Habana: Pueblo y Educación.

Lippmann, W. (2003). La opinión pública. Madrid: Langre.

López, G. (2001). Comunicación electoral y formación de la opinión pública. Las elecciones generales de 2000 en la prensa española (Tesis Doctoral). Departamento de Teoría de los lenguajes, Universidad de Valencia. Valencia.

Monzón, C. (1997). Opinión pública. Teorías, conceptos y métodos. Barcelona: Paidós.

Moros, F. (2006). Diccionario de términos más utilizados en la televisión. La Habana: Pablo de la Torriente.

Perera, M. (2005). Sistematización crítica de la Teoría de las Representaciones Sociales (Tesis Doctoral). Departamento de Ciencias Psicológicas, Universidad de La Habana.

Sartori, G. (1989). Teoría de la Democracia (dos vols.). Madrid: Alianza.

Segura, R. (2007). Entorno a la televisión. La Habana: Pablo de la Torriente.

Serrano, M. (1986). La producción social en la comunicación. Madrid: Alianza.

Thompson, J. (2008). Ideología y cultura moderna. La Habana: Félix Varela.

Tuesta, F. y otros. (1997). No sabe, no opina. En F. Soldevilla (comps.). Selección de lecturas de Análisis de medios (Vol. 2) (p.p. 260-272). La Habana: Félix Varela.

Van Dijk, T. (1998). Ideología: una aproximación multidisciplinaria. Londres: Gedisa.

Vidal, J. R. (2002). Medios y públicos: un laberinto de relaciones y mediaciones. La Habana: Pablo de la Torriente.

Wolf, M. (1994). Los efectos sociales de los media. Barcelona: Paidós.

Published

2019-09-04

How to Cite

Rendón Portelles, T., Martínez Morgado, A. R., & Carmona, L. D. (2019). El proceso de construcción simbólica de la opinión pública en un espacio televisivo cubano. Question/Cuestión, 1(64). https://doi.org/10.24215/16696581e227