Can I take a picture of you?: Production and circulation of images in the artistic world drag queen.

Authors

  • María Daniela Brollo Instituto de Humanidades; Universidad Nacional de Córdoba/ Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas https://orcid.org/0000-0002-5595-5934

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e266

Keywords:

artistic world, image, photography, drag quenn, social networks

Abstract

The growing circulation of digital images on the Internet has modified the logics of production, visibility and reception of many social universes. The drag queen art world is no exception and in the last two decades the circulation of photographs in virtual social networks have transformed some of the practices and social relations that constitute this social universe.

This work refers to these processes of transformation from an ethnographic approach to the relationship between images and the artistic practice of drag queen, through the analysis of the production and circulation of digital photographs on virtual platforms. The first section of the text contains an introductory review of some dialogical approaches from anthropology to the study of the visual and images. Then a set of notes on my ethnographic research and the following two sections contain the analysis of a set of on-line and off-line social interactions that took place between the artists and their audience with the effects of the production and reception of photographs on social networks such as Facebook and Instagram. This article represents a commitment to investigate a social universe based on the analysis of the configuration of relations with images.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Daniela Brollo, Instituto de Humanidades; Universidad Nacional de Córdoba/ Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

Graduate in Anthropology (2017) and PhD student in Anthropological Sciences at the National University of Córdoba. She is currently a doctoral scholarship holder of the National Council of Scientific and Technical Research at the Institute of Humanities of the UNC and works as an assistant and collaborating teacher in different seminars and subjects of the same university. She specializes in gender and sexuality studies, artistic performances and evening sociabilities.  

References

Becker, H. (2008). Los mundos del arte. Sociología del trabajo artístico. Universidad Nacional de Quilmes, Quilmes, Argentina: Bernal.

Burke, P. 2005. “Estereotipo de los otros” En: Visto y no visto. Usos de la imagen como documento histórico. Barcelona: Crítica.

Debord, G. (2005) La sociedad del espectáculo. Editorial: Pre-textos.

Estalella, A. y Ardévol, E. (2010). Internet: instrumento de investigación y campo de estudio para la antropología visual. En: Revista Chilena de Antropología Visual - número 15-Santiago. ISSN 0718-876.

Henley, P. (2001). Cine etnográfico: tecnología, práctica y teoría antropológica.Desacatos 8, pp. 17-36. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1607050X2001000300002&lng=es&nrm=iso

Mitchell,W.J.T (2009 [1994]). Teoría de la imagen. Ensayos sobre representación verbal y visual. Traducción Yaiza
Hernandez Velázquez. España, Madrid: Ediciones Akal.

Masotta, C. (1995). Antropología para Ver. Sobre el uso de imágenes en la primera Antropología. Revista Causas y Azares, Año II, Número 2. Recuperado de: http://www.ahira.com.ar/ejemplares/causas-y-azares-no-2/

Mirzoeff, N. (2003 [1999]). Introducción. ¿Qué es la cultura visual? En: Una introducción a la cultura visual. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Newton, E. (2016 [1972]). Mother Camp. Un estudio de los transformistas femeninos en los Estados Unidos. Edición de María José Bullejos

Poole, D. (2000). Introducción. En: Poole D. Visión, Raza y Modernidad. Una economía visual del mundo andino de imágenes (pp. 11- 35). Lima, Perú: Casa de estudios del socialismo.

Ruby, J. (2007). Los últimos 20 años de Antropología visual – una revisión crítica. Revista Chilena de Antropología Visual, Nº 9. Recuperado de: http://www.antropologiavisual.cl/imagenes9/imprimr/ruby.pdf

Sontag, S. (2012). Sobre la Fotografía. Editorial: De Bolsillo.

Sívori, H. (2005). Locas, chongos y gays. Sociabilidad homosexual masculina durante ladécada de 1990. Buenos Aires: Antropofagia.

Taylor, D. (2011). Introducción. Performance, teoría y práctica. En Taylor, Diana y Marcela A. Fuentes (Ed.). Estudios avanzados de Performance. México DF, México: Fondo de Cultura Económica.

Triquell, A. (2011). Imágenes que (nos) miran Experiencia, visualidad e identidad narrativa. Prácticas de oficio. Investigación y reflexión en Ciencias Sociales, n° 7/8. Recuperado de: https://ides.org.ar/wp-
content/uploads/2012/04/artic51.pdf

_______________(2016). Hacer (lo) visible la imagen fotográfica en la investigación social. Revista Reflexiones 94 (2), 121-32. Recuperado de: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/reflexiones/article/view/25462

Yúdice, G. (2002). El recurso de la cultura. Usos de la cultura en la era global. España, Barcelona: Gedisa.

Published

2020-01-06

How to Cite

Brollo, M. D. (2020). Can I take a picture of you?: Production and circulation of images in the artistic world drag queen. Question/Cuestión, 1(65), e266. https://doi.org/10.24215/16696581e266

Issue

Section

initiation to research