Disability and distribution of symbolic goods

An analysis of accessibility experiences in universities in the Buenos Aires suburbs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e480

Keywords:

disability, accessibility, university, symbolic goods

Abstract

This article constitutes an analysis of the institutional experience of students with disabilities in two universities in the Buenos Aires suburbs, the National University of Quilmes (UNQ) and the National Arturo Jauretche University (UNAJ). The objective of this text is to understand the internal dynamics of institutions and their relationship with the distribution of symbolic goods. The dimensions of analysis emerging from the research experience placed the reflection in the identification processes, the construction of university citizenship, the phenomenon of neighborhood metropolitan universities and the experiences in student politics.

The focus of this work is placed on some cultural and symbolic dimensions that are determining factors of the experience of disability in the university environment. These reflections allow us to understand that the construction of an accessible university implies a broader cultural transformation that modifies the common sense that is built around disability in our society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Antonella Rapanelli, Disability Observatory; Department of Social Sciences; National University of Quilmes

Teaching degree of Social Sciences from the National University of Quilmes (2017), Bachelor's degree in Social Sciences from the National University of Quilmes (2019), PhD Student of Sociology from the Institute of Higher Social Studies of the National University of San Martín (IDAES-UNSAM).

Her research works are in the field of social studies on disability. Within this field of knowledge, he participated in research projects and publications aimed to studying public policies and the pedagogical and institutional experiences of accompanying students with disabilities at the secondary and university levels. She has given training on this topic at the higher level. She also participated as a researcher in a project aimed to learning about access to communication, information and digital accessibility services for people with disabilities in the Southern Cone. She was a Research Initiation Fellow at the Research Secretariat and a Teaching and Research Fellow at the Department of Social Sciences of the National University of Quilmes. Currently she works as a middle level teacher and tutor of the university life workshop coordinated by the UNQ Academic Secretary.

References

ALMEIDA, María Eugenia (2009) “Exclusión y discapacidad: entre la redistribución y el reconocimiento” en Rosato y Angelino (comps.) Discapacidad e ideología de la normalidad. Desnaturalizar el déficit. Buenos Aires. Noveduc.

ABBERLEY, Paul (2008). “El concepto de opresión y el desarrollo de una teoría social de la discapacidad” en
BARTON, Len (comp.) Superar las barreras de la discapacidad. Madrid. Ediciones Morata.

ANGELINO, María Alfonsina (2009). “Ideología e ideología de la normalidad” en Rosato y Angelino (comps.) Discapacidad e ideología de la normalidad. Desnaturalizar el déficit. Buenos Aires. Noveduc.

CHIROLEU, Adriana y IAZZETTA, Osvaldo (2012). “La universidad como objeto de política pública durante los gobiernos Kirchner” en Chiroleu, Adriana; Marquina, Mónica y Rinesi, Eduardo (comps.) (2012). La política universitaria de los gobiernos Kirchner: continuidades, rupturas, complejidades. Los Polvorines. UNGS.

FERREIRA, Miguel (2007). “Prácticas sociales, identidad y estratificación: tres vértices de un hecho social, la discapacidad”. Intersticios. Revista Sociológica de pensamiento crítico, Vol. 1 (2), pp. 2- 14.

FERREIRA, Miguel (2009). Discapacidad, corporalidad y dominación. La lógica de las imposiciones clínicas. XXVII Congreso de la Asociación Latinoamericana de Sociología. VII Jornadas de Sociología de la Universidad de Buenos Aires. Asociación Latinoamericana de Sociología, Buenos Aires.

FOUCAULT, Michel (2004). Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión. Buenos Aires. Siglo XXI.

GOFFMAN, Erving (2006). Estigma. La identidad deteriorada. Buenos Aires. Amorrortu

HERNÁNDEZ SAMPIERI, R; FERNANDEZ COLLADO, C; BAPTISTA LUCIO, P. (2006) Metodología de la Investigación. Cuarta Edición. McGraw – Hill. México.

KIPEN, Esteban y LIPSCHITZ, Aarón (2009). “Demasiado cuerpo” en ROSATO y ANGELINO (coords.). Discapacidad e ideología de la normalidad. Desnaturalizar el déficit. Buenos Aires. Noveduc.

KROTSCH, Pedro (2009). Educación superior y reformas comparadas. Bernal. Universidad Nacional de Quilmes.

MAZZINO, Ana; PÉREZ, Andrea; RAPANELLI, Antonella (2019, mayo 17). “Universidad y discapacidad. Algunas tensiones entre las políticas, las prácticas y los derechos”. Ponencia presentada en la X Jornadas Nacionales y I Internacionales Universidad y Discapacidad. Universidad Nacional de Jujuy.

MONJE ALVAREZ, Carlos Arturo (2011). Metodología de la investigación cuantitativa y cualitativa. Universidad Surcolombiana. Facultad de Ciencias Sociales y Humanas. Programa de comunicación social y periodismo Neiva.

OLIVER, Mike (1998) “¿Una sociología de la discapacidad o una sociología discapacitada?” pp. 34 – 58. En Len

BARTON (coord.), Discapacidad y sociedad. España. Ediciones Morata.

PARISI, José Luis (2010), “Políticas universitarias para el abordaje de la discapacidad” en Feldman, Silvio (coord.) La UNGS y el abordaje de la discapacidad. Colección Textos Institucionales. Universidad Nacional General Sarmiento. Los Polvorines.

PARRINO, María del Carmen (2014). ¿Evasión o expulsión? Los mecanismos de la deserción universitaria. CABA. Editorial Biblos.

PÉREZ RASETTI, Carlos (2012) “La expansión de la educación universitaria: políticas y lógicas” en CHIROLEU, Adriana; MARQUINA, Mónica y RINESI, Eduardo (comps.), La política universitaria de los gobiernos Kirchner: continuidades, rupturas, complejidades. Los Polvorines. UNGS.

RINESI, Eduardo (2012) “Epílogo. El lugar y los desafíos de la universidad pública en la Argentina actual” en Chiroleu, Adriana; Marquina, Mónica y Rinesi, Eduardo (comps.), La política universitaria de los gobiernos
Kirchner: continuidades, rupturas, complejidades. Los Polvorines. UNGS.

ROSATO y ANGELINO (coords.). Discapacidad e ideología de la normalidad. Desnaturalizar el déficit. Buenos Aires. Noveduc.

SAUTU, Ruth; BONIOLO, Paula; DALLE, Pablo; ELBERT, Rodolfo (2010). Manual de metodología. Construcción del marco teórico, formulación de los objetivos y elección de la metodología. Segunda Edición. Prometeo. Buenos Aires.

VALLEJOS, Indiana (2009) “La discapacidad diagnosticada y la certificación del reconocimiento” en ROSATO, Ana y ANGELINO, María Alfonsina, Discapacidad e ideología de la normalidad. Desnaturalizar el déficit. Noveduc.

VENTURIELLO, María Pía y FERRANTE, Carolina (2014). “El aporte de las nociones de cuerpo y experiencia para la comprensión de la discapacidad como asunto político”. Revista Chilena de Terapia Ocupacional, Vol. 14, pp. 45-59.

Published

2020-05-29

How to Cite

Rapanelli, A. (2020). Disability and distribution of symbolic goods: An analysis of accessibility experiences in universities in the Buenos Aires suburbs. Question/Cuestión, 2(66), e480. https://doi.org/10.24215/16696581e480

Issue

Section

Reports