Operaprimistas y transición cinematográfica (1984 – 1994)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e473

Keywords:

operaprimistas, óperas primas, transición cinematográfica, cine en democracia, cine y posdictadura

Abstract

The first post-dictatorship decade can be approached from various positions. The main objective of this article is to analyze the reorganization of the cinematographic field during that period from the perspective of debut films production, considering as a fundamental premise that the cinema produced during those years was a cinema of transition, but fundamentally a cinema in transition. Reviewing audiovisual production considering that Argentine cinema, between the years 1984 and 1994 experienced its own transition, the cinematographic transition, allows examine continuities, ruptures and apparent paradoxes. The axes that structure the analysis include the role of the National Institute of Cinematography, the heterogeneous composition of the set of debut filmmakers and the influence that other transitions, such as the democratic and technological ones, they gaved it to the cinema to those years of reopening and reconquest of freedoms

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Viviana Montes, Instituto de Artes del Espectáculo; Facultad de Filosofía y Letras; Universidad de Buenos Aires

Licenciada en Artes por la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires (2014) y Becaria doctoral de la misma institución. Actualmente cursa el Doctorado en Historia y Teoría de las Artes en la misma casa de estudios y su investigación se titula: “Transición democrática, transición cinematográfica: emergencia de óperas primas en la primera década posdictadura” Es adscripta de la Cátedra de Historia del Cine Universal de la Licenciatura en Artes, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires. Integra el UBACyT “Aproximaciones a una historia de los públicos de cine en Buenos Aires (1933-1955)” dirigido por la Dra. Clara Kriger perteneciente al Instituto de Artes del Espectáculo de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires.  

References

Amado, A. (2009). La imagen justa: cine argentino y política (1980-2007). Buenos Aires, Argentina: Colihue.

Ansaldi, W. (2006). “Juego de patriotas. Militares y políticos en el primer gobierno posdictadura en Bolivia, Brasil y Uruguay” en Pucciarelli, A. (coord.) Los años de Alfonsín, Buenos Aires, Siglo XXI editores.

Aprea, G. (2008). Cine y políticas en Argentina: continuidades y discontinuidades en 25 años de democracia. Buenos Aires, Argentina: Biblioteca Nacional (Colección “25 años, 25 libros; 1).

Bernini, E. (2019) “Pensar la transición. Notas sobre Fernando Solanas y Hugo Santiago entre dos épocas en Véliz, M. (Comp.) Cines latinoamericanos y transición democrática. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Prometeo Libros.

Ferrari, G. (2013). 1983. El año de la democracia, Buenos Aires: Planeta.
Fuertes, M. y G. Mastrini (Ed.) (2014). Industria cinematográfica latinoamericana: políticas públicas y su impacto en un mercado digital, Buenos Aires: La Crujía Ediciones.

Getino, O. (1998). Cine Argentino: entre lo posible y lo deseable, Buenos Aires: Ediciones Ciccus.

González, M. (2015). La organización negra: performances urbanas entre la vanguardia y el espectáculo, Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Interzona Editora.

Kohen, H. y G. Fabbro (1994). “Ópera prima” en España, C. (Comp.). Cine Argentino en democracia (1983-1993), Buenos Aires: Fondo Nacional de las Artes.

Mazzei, D. (2011). “Reflexiones sobre la transición democrática argentina”, en Revista PolHis, N° 7, 1° semestre, pp. 9 a 15.

Montes, V. (2020) “Transición cinematográfica y posdictadura” en Koss, N. (Comp.) Actas IV Jornadas de Investigación del Instituto Artes del Espectáculo, ISBN 978-987-8363-22-6 Recuperado de http://eventosacademicos.filo.uba.ar/index.php/JIIAE/IAE2020/paper/viewFile/5272/3135

O’Donnell, G. y P. Schmitter (2010). Transiciones desde un gobierno autoritario, Buenos Aires, Prometeo.
Portantiero, J. C. y J. Nun (1987). Ensayos sobre la transición democrática en la Argentina, Buenos Aires, Puntosur.

Sala, J. (2011). “La experimentación radical y las nuevas fronteras de la política en el cine de la postdictadura” en Lusnich, A. L. y Piedras, P. (Ed.) Una historia del cine político y social en Argentina: Formas, estilo y registros (1969-2009), Buenos Aires: Nueva Librería S.R.L.

Suárez, N. (2018). “El ‘cine de los ochenta’” en Bernini, E. (Ed.) Después del nuevo cine: diez miradas en torno al cine argentino contemporáneo, Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras Universidad de Buenos Aires.

Williams, R. (1997). Marxismo y literatura, Barcelona: Ediciones Península S.A.

Published

2020-06-24

How to Cite

Montes, V. (2020). Operaprimistas y transición cinematográfica (1984 – 1994). Question/Cuestión, 2(66), e473. https://doi.org/10.24215/16696581e473

Issue

Section

essays