"WHEN RADIO TURNED 100: A REFLECTION”

Authors

  • Sandra Gabay FPyCS - UNLP
  • Mariano Cattáneo FPyCS - UNLP

Keywords:

radio, pandemic, communication, education, technologies

Abstract

In times of crisis and rethinking, and coinciding with the first centenary of the
birth of radio as a mass medium, the use of this sonoric medium in certain
communities allows equalizing possibilities and guarantees access to
informative and educational content.
An example of this are the strategies and content generated in different cities of
Argentina and other parts of the world within the context of the isolation
measures disposed by the COVID-19 pandemic.
These situations allow to put in the foreground the validity of analog technology
and its communication capacity, penetration and scope, in a context in which
the boom of production and consumption of digital technologies the blackout of
those ways of transmitting sound that have accompanied us throughout a whole
century seem to be more and more imminent.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sandra Gabay, FPyCS - UNLP

Periodista y Licenciada en Comunicación Social. Especialista en Comunicación
Radiofónica. Ex becaria de CIESPAL - Centro Internacional de Estudios
Superiores de la Comunicación para América Latina (Quito, Ecuador). Ex
becaria de RTVE - Radio y Televisión Española (Madrid, España). Actualmente
es Profesora Adjunta del Taller de Producción de Contenidos y Narrativas
Sonoras y Radiales, de la Tecnicatura en Comunicación Digital. FPyCS/UNLP

Mariano Cattáneo, FPyCS - UNLP

Licenciado en Comunicación Social con orientación en Periodismo - Facultad
de Periodismo y Comunicación Social de la UNLP (2006), y Magíster en Periodismo de la Universidad Torcuato Di Tella (2009). Actualmente es Jefe de Trabajos Prácticos en el Taller de Producción de Contenidos y Narrativas Sonoras y Radiales, de la Tecnicatura en Comunicación Digital, y Docente a
cargo de comisión en el Taller Integral de Lenguajes y Narrativas, de la
Tecnicatura Superior Universitaria en Periodismo Deportivo.

References

https://perio.unlp.edu.ar/catedras/narrativassonoras/cronograma/

http://www.narrativaradial.com/sitio/la-radio-para-romper-el-aislamiento/

www.abc.gov.ar/dia-de-la-radio

https://www.sinca.gob.ar/Encuestas.aspx

https://www.dossiernet.com.ar/articulo/la-radio-confianza-y-cercania-
estudio-de-kantar-ibope-media/23130

https://www.pagina12.com.ar/234600-una-red-con-diversidad-de-voces

https://www.baenegocios.com/politica/Habra-mas-horas-educativas-en-
medios-publicos--20200330-0168.html

http://papel.revistafibra.info/la-radio-digital-cuestion/

https://www.pagina12.com.ar/260140-la-pandemia-y-los-cambios-en-el-
consumo-radial

https://www.jujuyalmomento.com/cuarentena/sus-alumnos-no-tienen-
internet-y-decidio-usar-la-radio-comunitaria-poder-dar-clases

https://www.youtube.com/watch?v=Sd9gucC8toM&feature=youtu.be

https://www.todojujuy.com/pais/una-maestra-da-clases-radio-sus-
alumnos-internet-n133070

https://www.aulaplaneta.com/2020/05/18/firmas-invitadas/la-radio-y-el-
podcast-como-herramientas-educativas-en-tiempos-de-pandemia/

http://www.utpba.org/2020/05/19/radio-en-tiempos-de-pandemia/

https://www.youtube.com/watch?v=68tdkuBtYUk

http://www.radionacional.com.ar/la-funcion-de-la-radio-en-tiempos-de-
pandemia/

https://argentores.org.ar/wp-content/uploads/2020/07/Florencio1558.pdf

https://nuestracasa.unlp.edu.ar/

Published

2020-08-30

How to Cite

Gabay, S., & Cattáneo, M. (2020). "WHEN RADIO TURNED 100: A REFLECTION”. Question/Cuestión, 2(66). Retrieved from https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/view/6370

Issue

Section

Informe Especial: Rad1C