La llave que cierra un territorio alambrado

Análisis de una campaña audiovisual del gobierno de San Luis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e409

Keywords:

Audio-visual campaign, puntanidad, wired territory

Abstract

A growing trend to ‘memorialize’ is referred to from various perspectives; the past is reconstructed from the present moment, and memory invades the public space of western societies (Traverso, 2007). Discourse is about the abuse of memory (Todorov, 2000), or the ‘tourism of memory’, with the conversion of places into ones dedicated to the past and the development of a souvenir industry. In this vein, Enzo Traverso argues that <<memory is an aestheticized, neutralized and profitable consumer object>> (Traverso, 2007, p. 68).

In the climate of this era, a series of audiovisual spots that was part of an election campaign in the province of San Luis is observed. Those spots give relevance to the stories of anonymous individuals, citizens of different ages, who recover their memories regarding what it means to 'be from San Luis'. 

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Author Biography

María Florencia Cacace, Universidad Nacional de San Luis

Licenciada en Comunicación Social (Córdoba, 1991) y Máster en Comunicación y Educación de la Universidad Autónoma de Barcelona (sede Mendoza, 2007). Fue periodista de informativo de tv. y redactora de una revista cultural. Es docente del Área n° 3 “Lenguajes y Discursos” del Dpto. de Comunicación de la Facultad de Ciencias Humanas de la Universidad Nacional de San Luis. Integra el proyecto de investigación: “Mediatizaciones del sentido y procesos socioculturales; identidades, cultura, discursos y poder”.

References

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Sitios web
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Fuente documental
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Published

2020-10-05

How to Cite

Cacace, M. F. (2020). La llave que cierra un territorio alambrado: Análisis de una campaña audiovisual del gobierno de San Luis. Question/Cuestión, 2(67), e409. https://doi.org/10.24215/16696581e409