Exemplarity in the media convergence scenarios: influencers and internet users

influencers and internet users

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e528

Keywords:

Exemplariness; personal influence; influencers; media convergence; social networks.

Abstract

The convergence scenarios are the current spaces where the tension between two contrasting dimensions is fostered according to Gomá's gaze, that of the aesthetic stage and that of the ethical stage. It is in this atmosphere where communication, understood as personal influence in small groups, gains relevance and once again gives validity and a renewed face to the classic paradigm of the two steps, proposed by Lazarsfeld at the beginning of the scientific investigation of the media in North America.The groups and their leaders now interact intensely on social media; leaders emerge among them and cause influence. This qualitative research addresses, from the perspective of exemplarity proposed by Javier Gomá, the importance of personal influence and references in the daily lives of billions of people through social networks and their impact on offline reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mercedes Milagro Sarapura Sarapura, Universidad de San Martín de Porres

Licenciada en Ciencias de la Comunicación por la Universidad de san Martín de Porres  Magister en Comunicación y Cultura por la Universidad de Buenos Aires/Argentina. Docente e investigadora de la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad de san Martín de Porres – LIMA/PERÚ.

References

Berlo, D. (2000). El proceso de la comunicación. Introducción a la teoría y a la práctica. Buenos Aires: El Ateneo.

Case, A. “Los robots sirven para que podamos ser más humanos” en revista Telos de Fundación Telefónica, núm. 108 pp. 26 – 34. Año 2018. Extraída el 11/II/2021 desde https://telos.fundaciontelefonica.com/revista/telos-108/

Chaparro, H. (2019). “Influencers”. Lima: GFK. Recuperado de file:///M:/Mercedes/INVESTIGACIÓN/Proyecto%20de%20investigación%202019/fuentes/GfK%20NED2017%20-%20Influencers.pdf Durkheim, E. (2012), El Suicidio, Madrid: Ediciones Akal S.A.

González, R. “Personal Influence: A 55 años de la irrupción de los líderes de opinión” en revista Razón y Palabra, núm. 75, febrero- abril, 2011.

Gomá, J. (2019). Ejemplaridad pública. Madrid: Taurus.

Lepp, I. (1964). La Comunicación de las Existencias. Buenos Aires: Ediciones Carlos Lohlé

López. Y. (2019). “El baúl de Antonia”. Recuperado de http://www.elbauldeantonia.com

Mattelart, A. & Mattelart, M. (2005). Historia de las teorías de la Comunicación. Madrid: Espasa, Libros. S.L.U.

Maturana, H. “Lenguaje y realidad: el origen de lo humano”, en Revista Colombiana de Psicología. Año 1997.

Michilot, A. (2019, 18 de junio). Conozca quiénes son los influencers más confiables para los peruanos. Gestión. Recuperado de https://gestion.pe/tendencias/estilos/conozca-quienes-son-influencers-confiables-peruanos-gfk-270286-noticia/

Villarino, H. (2009). La comunicación como fundamento de la condición humana. Santiago de Chile: Editorial Mediterráneo.

YouTube, portal web
(2019). “Misias pero viajeras”. Recuperado de https://www.youtube.com/channel/UCknQM__AyaqSdxunkqpavDg
(2019). “Viaja y prueba”. Recuperado de https://www.youtube.com/channel/UCD8fpCkckYmYj_qm6hhE4jw
(2019). “Andynzane”. Recuperado de https://www.youtube.com/channel/UCF2BD7I7BBphXgCpMBrVL0g
(2019). “Whatthechic”. Recuperado de https://www.youtube.com/user/whatthechic

Published

2021-03-01

How to Cite

Sarapura Sarapura, M. M. (2021). Exemplarity in the media convergence scenarios: influencers and internet users: influencers and internet users. Question/Cuestión, 3(68), e528. https://doi.org/10.24215/16696581e528