Correlation of public, political and media agendas

Ciudad Noticias case

Authors

  • Luis René Ávila Universidad de la Habana
  • Beatriz Fonseca Muñoz Universidad de la Habana
  • José Ramón Vidal Valdés Universidad de la Habana

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e634

Keywords:

Media agenda, Public agenda, Political agenda, Ecuadorian radio

Abstract

Social development requires all the actors involved in it to join forces and move forward with an eye on the issues to be solved. One of the ways that contribute to this is to ensure that the media agendas correspond to the public and political ones, thus the most important social events are the focus of these three important spheres. Analyzing the correlation between these agendas in the Ciudad Noticias news program of Radio Ciudad in Cuenca, Ecuador, is the objective of the work. Bibliographic and documentary research and content analysis were applied to the program.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luis René Ávila, Universidad de la Habana

Facultad de Comunicación Social, Universidad de La Habana

Beatriz Fonseca Muñoz, Universidad de la Habana

Profesora de la Universidad de la Habana

José Ramón Vidal Valdés, Universidad de la Habana

Periodista, Profesor y ex-Decano de la Facultad de Comunicación de la Universidad de la Habana

References

Amado, A. (2015). La Comunicación Pública como Espectáculo. Relatos de la Argentina del siglo XXI. Buenos Aires: Infociudadanía.

Badía, T. (2010). Bases teórico metodológicas para el análisis del discurso radiofónico. La Habana: Universidad de la Habana - Facultad de Comunicación Social.

Barbero, M. (2010). Comunicación, espacio público y ciudadanía. Folios, 37 - 51.

Bernete, F. (2011). La producción social de la comunicación (reseña de la tercera edición). Chasqui, 105.

Botero Montoya, H. (2014). Teoría de los públicos. Medellín: Universidad de Medellín.

Cabrera, M. d. (2010). La interactividad de las audiencias . Ícono, 164 - 177.

Castells, M. (1996). El surgimiento de la sociedad de redes. Comunicación y medios, 327 - 364. Obtenido de http://www.robertosuarez.es/webs/comunicacionymedios/index.html

De la Noval, A. (2018). Radio Cubana: Un enfoque participativo en su producción comunicativa. La Habana: Universidad de la Habana - Facultad de Comunicación.

Diaz Sotolongo, F. A. (2018). Informar por Radio. La Habana: Ediciones en Vivo ICRT.

Intercom. (2010). Sociedad Barsielira de Estudios Interdisciplinares. Obtenido de http://www.ciencianasnuvens.com.br

Jurado, R. (2012). Hechos y derechos de la comunicación. Quito: Editorial Académica Española.

Kaplún, M. (2005). Producción de Programas de Radio. La Habana: Pablo de la Torriente.

Larrea. (2010). Comunicación Política en Latinoamérica - Grupo Dircom. Buenos Aires: Comunicación Latinoamericana.

León, O. (06 de Noviembre de 2008). Comunicación popular: una perspectiva antihegemónica. Obtenido de América Latina en movimiento: https://www.alainet.org/es/active/2525

Leòn, O. (2013). Democratizar la palabra. Quito: Agencia Latinoamericana de Informaciòn.

López Vigil, I. (2004). Manual Urgente Para Radialistas Apasionados. Quito: Quipus - Ciespal.

MacBride, S. y. (1993). Un solo mundo, voces múltiples. México: Fondo de cultura económica de México.

Martín Barbero, J. (2010). Martín Barbero, J. Folios, 37 - 51.

Martín Serrano, M. (2008). La mediación social. Madrid: Akal.

Martín Serrano, M. (1993). Producciòn social de la comunicaciòn. Madrid: Alianza

Mata, M. (2011). Comunicación Popular. Oficios Terrestres, 1 - 22.

McLuhan, M. (1996). Comprender los medios de comunicaciòn. Barcelona: Paidòs.

ONU. (28 de junio de 2019). Naciones Unidas. Obtenido de Naciones Unidas: https://www.un.org/es/universal-declaration-human-rights/

Pelton, J. (1986). La vida en la era del telepoder. Madrid: Fundesco. Obtenido de https://es.scribd.com/document/115981824/La-Vida-en-La-Era-de-Las-Telecomunicaciones

Rizo Garcìa, M. (2012). Imaginarios sobre la comunicaciòn. Barcelona: Instituto de la comunicaciòn . Universidad Autònoma de Barcelona.

Rodríguez, M. (2004). Géneros Periodísticos para arropar su hibridez. Estudios sobre el mensaje periodístico, 319 - 328.

Sartori, G. (1998). Homo Videns La Sociedad Teledirigida. Madrid: Taurus.

Scolari, C. (2014). Narrativas Transmedia: Nuevas formas de comunicar en la era digital. Anuario AC/E de la cultura digital, 71 - 81.

Sierra Caballero, F. (2012). Ciudadanía digital y sociedad de la información en la Unión Europea: Un análisis crítico. Andamios 9 (19), 259 - 282.

Sierra Caballero, F. (2017). Derecho a la comunicaciòn. Quito: Ciespal.

Villanueva, E. (2008). Derecho de la información. Quito: Quipus Ciespal.

Wolf, M. (1987). La investigaciòn de la comunicaciòn de masas. Barcelona: Paidos.

Published

2021-12-28

How to Cite

Ávila, L. R., Fonseca Muñoz, B. ., & Vidal Valdés, J. R. . (2021). Correlation of public, political and media agendas : Ciudad Noticias case. Question/Cuestión, 3(70). https://doi.org/10.24215/16696581e634