Una mirada foucaultiana a la Mass Communication Research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e622

Keywords:

Public, Governmentality, Communication

Abstract

The main purpose of this article is to inscribe The Mass Communication Research of the forties-fifties of the last century in a genealogy of the government of the public. With that objective in mind, throughout these pages we return to Foucault's well-known proposal to think the Modernity as a tendency process of politicization of life and, more specifically, about his conceptualization of the public as a specific dimension of the population; We present part of the emergency conditions of Mass Communication Research and reconstruct, in a governmental standpoint, some of its main operations; Furthermore, we postulate that this tradition helped to constitute a new operative view of the human being, as homo communicans, vital for the field of communication.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Santiago Mazzuchini, UBA

Santiago Mazzuchini (santiagomazzuchini@gmail.com) es Magíster en Comunicación y Cultura (2020), Licenciado y Profesor (2014) en Ciencias de la Comunicación y doctorando en Ciencias Sociales (Universidad de Buenos Aires - Facultad de Ciencias Sociales). Becario doctoral UBACyT del proyecto “Imagen y política. De cómo las imágenes hacen historia”. Integra el PRI “Sujetos y espacios en disputa: apariciones de lo político en la contemporaneidad” y el grupo FoCo del Instituto Gino Germani. Es docente en el Seminario de Diseño Gráfico y Publicidad en la carrera de Ciencias de la Comunicación. (ORCID 0000-0002-1064-4278)

References

Baillargeon, Normand (2016). «Edward Bernays y la invención del gobierno invisible» en

Baran, Paul y Sweezy, Paul (1968). El capital monopolista. México, Siglo Veintiuno.

Berelson, Bernard (1952). Content Analysis in Communication Research. Glencoe, Free Press.

Bernays, Edward, Propaganda. Cómo manipular la opinión en democracia. Buenos Aires, Libros del Zorzal.

Breton, Philippe (2000). La utopía de la comunicación. Buenos Aires, Nueva Visión.

Chomsky, Noam (2005). «La propaganda», en Revista Chasqui, nº 90.

Foucault, Michel (2011). Seguridad, territorio, población. Buenos Aires, FCE.

Foucault, Michel (2012). Nacimiento de la Biopolítica. Buenos Aires, FCE.

Foucault, Michel (1996). Genealogía del racismo. Buenos Aires, Altamira.

Hovland, Carl; Lumsdaine, Arthur y Sheffield, Fred (1949). Experiments on Mass Communications. Princeton, Princeton University Press

Katz, Elihu y Lazarsfeld, Paul (1955). Personal Influence: The Part Played by People in the Flow of Mass communication. Nueva York, Free Press.

Lasswell, Harold (1938). Propaganda Techniques in the World War. Nueva York, Peter Smith.

Lazarsfeld, Paul; Berelson, Bernard y Gaudet, Hazle (1944). The people's choice. How the Voter Makes Up His Mind in a Presidential Campaign, Nueva York, Columbia University Press [El pueblo elige. Cómo decide el pueblo en una campaña electoral. Buenos Aires, Paidós, 1962].

López Corral, Francisco (2009b). «Noopoder II: cuestiones de marketing», en Actas de las II Jornadas Convivencia democrática, Bahía Blanca, Dpto. de Humanidades de la UNS.

Picó, Josep (1998). «Teoría y empiria en el análisis sociológico: Paul F. Lazarsfeld y sus críticos», en Papers, vol. 54, Barcelona, pp. 9-48.

Portantiero, J.C. (1997). La sociología clásica de Durkheim y Weber. Estudio preliminar y selección de textos; Centro Editor de América Latina; Buenos Aires

Mattelart, Armand (1993). La comunicación-mundo. Historia de las ideas y de las estrategias. Madrid, Fundesco.

Mattelart, Armand (2007). La invención de la comunicación. Buenos Aires, Siglo Veintiuno Editores.

Mattelart, Armand (2000). La publicidad. Barcelona, Paidós.

Mattelart, Armand y Mattelart, Michèle (1997). Historia de las teorías de la comunicación. Barcelona, Paidós.

Pollak, Michele (1986). «Paul F. Lazarsfeld, fundador de una multinacional científica», en Wright Mills, Charles y otros, Materiales de sociología crítica. Madrid: La piqueta, p. 37-82.

Sfez, Lucien (1995). Crítica de la comunicación. Buenos Aires, Amorrortu.

Smith, Bruce; Lasswell, Harold y Casey, Ralph (1946). Propaganda, Communication and Public Opinion. A comprehensive Reference Guide. Princeton, Princeton University Press.

Venier, Emiliano (2019). «Gubernamentalidad y comunicación de masas. La emergencia de la sociedad de los públicos», en Bartlett, Joaquín y Chao, Daniel (comps.), El gobierno como problema: objetos y abordajes en clave de gubernamentalidad, Buenos Aires, Teseo Press.

Published

2021-12-28

How to Cite

Mónaco, J. A., & Mazzuchini, S. (2021). Una mirada foucaultiana a la Mass Communication Research. Question/Cuestión, 3(70), E622. https://doi.org/10.24215/16696581e622

Most read articles by the same author(s)