Cultural identity, a radio issue

Authors

  • Tania Vazquez Luna Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e688

Keywords:

cultural identity, logics of production

Abstract

The current Cuban context is leading to a prolific growth of communication and the protagonism of local spaces and communities. Hence, the experiences of municipal radios become more significant, due to the possibilities they generate by seeing the community with its meeting spaces with social reality and as mechanisms for socializing cultural identity. In this framework, the present investigation is inserted, which aims to characterize the production logics assuming a municipal station as a study scenario: CMFK "Radio Cumanayagua". For this, the methodological alternative proposed is the qualitative one. The chosen techniques were non-participant observation; document review; in-depth interview and content analysis. The production logic of the Cumanayagua radio station is characterized by a scant treatment of cultural identity, prioritizing mediations linked to industrial competitiveness affected by poor technology; communicative skills that fail to unravel the habits of the audience; little diversity of genders protected by a pre-established structure in the levels and phases in decision-making; professional ideologies that pay tribute to the scarce creativity of the professionals and the rigidity incorporated into the productive routines of the station.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tania Vazquez Luna, Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas

Licenciada en Comunicacion Social

References

Badía, A. T. (2016). La audiencia radiofónica cubana en un contexto de cambios. Razón y Palabra, 92, 1 – 24. Recuperado de: www.razonypalabra.org.mx.

Baeza, C. (1996): Una definición teórico-instrumental de la identidad cultural, en Alonso, M y Baeza, C. Modelo teórico para la identidad cultural, p. 61, Juan Marinello, La Habana.

Busso, N. (2005). Para democratizar las comunicaciones. Radios comunitarias, alternativas, ciudadanas. Recuperado de: https://www.alainet.org/es/active/19643.

Campos, H. (2018). Estudio de la identidad cultural mediante una construcción epistémica del concepto identidad cultural regional. 199 – 212. doi: 10.4067/S0717-554X2018000200199.

Córdova, C. (1999). Proyecto del centro de estudios sobre identidad y educación. Holguín: ISPH José de la Luz y Caballero

Díaz-Canel, M. (2021, abril 20) Díaz Canel: “Entre los revolucionarios, los comunistas vamos al frente”. Discurso pronunciado por Miguel Díaz-Canel Bermudez, Primero Secretarios del Comité Central del Partido Comunista de Cuba y Presidente de la República, en la Clausura del 8vo. Congreso del PCC. Granma, pp. 2- 8

Elizalde, D. (2013). La cultura local tiene espacio en la radio cubana. Recuperado de:http://www.radiocubana.cu/articulos-especializados-sobrela-radio/13-programacion/90-la-cultura-local-tiene-espacio-en-la-radiocubana.

García, J. y Jaksic, I. (1998): El problema de la identidad filosófica latinoamericana, Caracas: Monte Ávila Editores.

Gómez, M. (2012). Construir identidad a través de la radio. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-362020

Silva, C. M. (2013). Radio comunitaria e identidad local: El caso de Radio Konciencia en Rosario, Comuna de Rengo Universidad de Chile (Tesis de licenciatura). Recuperada de https://scielo.conicyt.cl/pdf/universum/v24n1/.pdf

Suqui, J. J. (2015). Comunicación comunitaria e identidad cultural: Proyecto para la creación de una radio comunitaria en el pueblo de Kichwa de Rukullakta, Cantón Archidona, Provincia de Napo. (Tesis de licenciatura). Recuperada de: http://www.academia.edu/n.

Rojas, M. (2007). Sobre el origen del concepto identidad cultural ¿aporte latinoamericano? Islas, 49(152), 78-92.

Barbero, J. M. (1993). Industrias culturales: modernidad e identidad. Recuperado de: https://ikoblog2013.wordpress.com/2013/06/04/

Barbero, J. M. (1998). De los medios a las mediaciones, 5ta. ed., Colombia, Gustavo Gili.

Barbero, J. M. (2002) Las transformaciones del mapa cultural: una visión desde América Latina. Revista Latina de Comunicación Social. Universidad La Laguna, España: Laboratorio de Tecnologías de la Información y Nuevos Análisis de Comunicación Social 2, 7 – 21.

Barbero, J. M. (2003) De los medios a las mediaciones. En R. Portal y Silva Recio. Comunicación y comunidad. La Habana: Félix Varela.

Barbero, J. M. (2004) Comunicación y Cultura. En Foro Permanente sobre el Pluralismo Cultural [en línea]. Recuperado de: http://www.planetagora.org/espanol/tema4-not.html

Bello, M. y Flores, M. (19979. Identidad cultural, transferencia tecnológica y medio ambiente. La Habana: Ciencia y Educación (s.a.).

Mena, D. (2015). Mediaciones y medios de comunicación pública local: una mirada desde Cumanayagua. Universidad de Cienfuegos. Recuperado de: http://www.researchgate.net/publication/289497737

Tejeda, L. (2003) Identidad, imagen y comunicación. Selección de lecturas Centro Nacional de Superación. La Habana (material didáctico digitalizado en centro de Superación para la cultura en Holguín).

Pupo, R. (2005) Identidad emancipación y nación cubana. La Habana: Editora Política.

Orduna, M. G. (2012). Identidad e identidades: Potencialidades para la cohesión social, Diputación de Barcelona (Oficina de Coordinación y Orientación del Programa URB-AL III: España.

Terry, J.R. (2011). Cultura, identidad cultural, patrimonio y desarrollo comunitario rural: una nueva mirada en el contexto del siglo XXI latinoamericano, en Contribuciones a las Ciencias Sociales. Recuperado de: www.eumed.net/rev/cccss/12/

Published

2022-05-10

How to Cite

Vazquez Luna, T. (2022). Cultural identity, a radio issue. Question/Cuestión, 3(71), E688. https://doi.org/10.24215/16696581e688