Digital photo and family archive: changes and continuities.

Authors

  • Romina Nadia Fritz Universidad Nacional de La Matanza

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e667

Keywords:

Photography, digitalization, album, archive, Instagram

Abstract

As a consequence of cultural changes and the use of digital technological artifacts and connective media, the use of photography has spread, acquiring greater prominence. In this sense, there is no doubt that digital photography has replaced analog photography in many areas. In the family environment, the support for the protection of photographic images has historically been the printed album. But what about digital photos? How is memory stored today? Have there been changes, are there continuities, or could we be talking about a co-existence of both forms? Consequently, it seeks to reflect on the changes and continuities in the family photographic archive produced within the framework of the digitalization of photographic practice. To do this, this article will analyze in an incipient way those changes and continuities in terms of production, distribution and consumption of photographic images. Thus, not only the roles within the photographic process change, but also the public-private relationship. Likewise, digital photography converges in a proliferation of images where the protection is also varied, being Instagram one of those supports. In short, there are changes and continuities, as well as a co-existence of both techniques that still need to be specified.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Romina Nadia Fritz, Universidad Nacional de La Matanza

Profesora universitaria en Taller de Televisión I y II de la Licenciatura en Comunicación Social de la Universidad Nacional de La Matanza (UNLaM). Graduada de la misma carrera (2014). Maestranda en Comunicación y Cultura por la Universidad de Buenos Aires. Cursando la Especialización en Docencia en Entornos Virtuales de Universidad Nacional de Quilmes. Diplomada en el Rol Docente en la Educación Superior a Distancia por la Universidad Tecnológica Nacional (2021). Co-autora del libro Comunicación y Culturas del Consumo de Editorial Maipue (2021). Actualmente dicta capacitaciones y asiste a docentes universitarios en el área de educación a distancia en la UNLaM. También se desempeña como personal técnico y de apoyo en la Secretaría de Investigaciones del Departamento de Derecho y Ciencia Política de esa misma institución. Su campo de interés está conformado por la fotografía, el análisis de las imágenes, la memoria, la digitalización y la historicidad familiar. También la Educación a Distancia.

References

Arfuch, L. (2010) El espacio biográfico. Dilemas de la subjetividad contemporánea. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Barthes, R. (1980). La cámara lúcida. Nota sobre la fotografía. Barcelona: Paidós.

Bellour, R. (2009) Entre imágenes. Foto. Cine. Video. Colección A Oscuras. Buenos Aires: Colihue.

Berger, J. (2013) Mirar. Barcelona: Editorial Gustavo Gili.

Bericat Alastuey, E. (2011) Imagen y conocimiento: Retos epistemológicos de la sociología visual. EMPIRIA. Revista de Metodología de Ciencias Sociales. N.o22, julio-diciembre, 2011, pp. 113-140. ISSN: 1139-57377. Recuperado en http://revistas.uned.es/index.php/empiria/article/view/87/76 Fecha de consulta 13/5/2020.

Bjerg, M. (2012) El viaje de los niños. Inmigración, Infancia, y Memoria en la Argentina de la Segunda Posguerra. Buenos Aires: Edhasa.

Carlón, M. (2016) Registrar, subir, comentar, compartir: prácticas fotográficas en la era contemporánea en Pablo Corro y Constanza Robles (ed.) (2016) Estética, medios y subjetividades. Santiago: Universidad Pontificia Católica de Chile.

De Marco, L. (2019) La formación inicial de profesores/as ante los cambios culturales contemporáneos. Nuevos desafíos para el oficio docente. Ponencia presentada en II Encuentro Internacional de Educación. Educación pública, democracia, derechos y justicia social. 4, 5 y 6 de diciembre 2019. NEES, Facultad de Ciencias Humanas, UNCPBA. Lugar Tandil.

Gómez Cruz, E. (2013) Más allá del álbum fotográfico: (des)materializaciones y memoria en la fotografía digital. Recuperado de https://www.academia.edu/3495697/M%C3%A1s_all%C3%A1_del_%C3%A1lbum_fotogr%C3%A1fico_des_materializaciones_y_memoria_en_la_fotograf%C3%ADa_digital

Manovich, L. (2006). Cómo se volvieron nuevos los medios y La interfaz. En El lenguaje de los nuevos medios de comunicación. La imagen en la era digital. Barcelona: Paidós.

Sarapura, M. y Peschiera Chanamé, L. (2014) El álbum familiar y su migración digital. En Revista Correspondencias & Análisis, Nº 4, año 2014. Disponible en https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6068715

Schaeffer, J. M. (1987). La imagen precaria (del dispositivo fotográfico). Madrid: Cátedra.

Scolari, C. (2018). Las leyes de la interfaz. Diseño, ecología, evolución, tecnología. Barcelona: Gedisa.

Sontag, S. (1996) Sobre la fotografía. Barcelona: Editorial Edhasa.

Tovillas, P. (2010) Bourdieu, una introducción. Buenos Aires: Pensamientos Locales.

Triquell, A. (2012) Fotografías e historias. La construcción narrativa de la memoria y las identidades en el álbum fotográfico familiar. Uruguay: CdF Ediciones.

Verón, E. (1996). De la imagen semiológica a las discursividades. El tiempo de una fotografía. En Isabel Veyrat-Masson y Daniel Dayan (ed.). (1996) Espacios públicos en imágenes. Barcelona: Gedisa.

Published

2022-05-10

How to Cite

Fritz, R. N. (2022). Digital photo and family archive: changes and continuities. Question/Cuestión, 3(71), E667. https://doi.org/10.24215/16696581e667