Music sector’s new digital tactics

Streaming in the South’s aesthetics in the Covid-19 pandemic

Authors

  • Julieta Laborde Interdisciplinary Center on Bodies, Education and Society (Research Institute in Humanities and Education Sciences, National University of La Plata)

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e718

Keywords:

music sector, streaming, digital tactics, decolonial perspective, pandemic

Abstract

This article analyzes the use of streaming platforms by music artists in the context of the Covid-19 pandemic in relation to the contributions of Andrew Feenberg about his critical theory of technology (2005). In a global context of complete health, economic and social uncertainty unleashed by the proliferation of the virus at the beginning of 2020, the artistic sector was one of the most affected sectors in the world geography (Capasso, Camezzana, Mora & Saez; 2020; Laborde, 2021). In Argentina, after the national provisions of the ASPO - preventive and compulsory social isolation - which suspended all live performances for months, a part of the local music sector leaned towards the use of live music streaming platforms in order to survive in the face of paralysis. total of the sector. This article seeks to reflect on these new modalities in musical practice, their unequal configurations and the need to promote a decolonial perspective (Gómez & Mignolo, 2012) and criticism of these platforms as well as the role of the State.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Julieta Laborde, Interdisciplinary Center on Bodies, Education and Society (Research Institute in Humanities and Education Sciences, National University of La Plata)

Degree in sociology from the National University of La Plata (2022). Participant in the R&D incentive project "Body, affect and performativity in contemporary artistic practices" (code H810) based in CICES, IDIHCS-CONICET, under the research entitled "Affective atmospheres among female musicians and the production of meanings in the circuit of popular music from La Plata" that I presented after obtaining my EVC-CIN research grant (2020). Advanced student of the Bachelor of Music with orientation in Popular Music of the Faculty of Arts, National University of La Plata. (2017-2020)

References

Bauman, Zygmunt (1998). Tiempo y clase y Turistas y vagabundos en La Globalización; Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Becker, H. (2008) [1982]. Los mundos del arte. Sociología del trabajo artístico. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes.

Capasso, V., Camezzana, D., Mora, A. S., & Sáez, M. (2020). Las artes escénicas en el contexto del ASPO. Revista Question/Cuestión, n°66 vol 2, e470. Disponible en https://doi.org/10.24215/16696581e470

Feenberg, Andrew (2005). Teoría crítica de la tecnología en Revista CTS, n°5, vol.2.

Disponible en http://www.revistacts.net/contenido/numero-5/teoria-critica-de-la-tecnologia/

Gómez, & Mignolo, Walter (2012), Estéticas decoloniales. Bogotá: Sección de Publicaciones Universidad Distrital Francisco José de Caldas.

Grzinc, Marina (2004). Situated Contemporary Art Practices: Art, Theory and Activism from (the East) of Europe, Ljubljana: ZRC SAZU

Infantino, J. (2011) Trabajar como artista. Estrategias, prácticas y representaciones del trabajo artístico entre jóvenes artistas circenses, en Cuadernos de Antropología Social, Buenos Aires.

Laborde, J. (2021) Narrativas de desigualdad de mujeres músicas platenses y crisis del sector por Covid-19. I Encuentro Latinoamericano de Música, Género y Diversidad : 2 y 3 de noviembre de 2021: publicación de actas / compilación de Victoria Gandini ; Guadalupe González Táboas.- 1a ed.- Ciudad Autónoma de Buenos Aires : Universidad Nacional de las Artes, 2022. Disponible en https://assets.una.edu.ar/files/file/artes-musicales/2022/2022-una-ms-i-encuentro-latinoamericano-de-musica-genero-y-diversidad-actualizado.pdf

Laborde, J. (2022) Mujeres y disidencias en la música: un estado de la cuestión de las problemáticas feministas contemporáneas en el campo musical (2016-2020). Tesis de grado. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. En Memoria Académica. Disponible en https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.2215/te.2215.pdf

Lara, A., & Enciso, G. (2013). El Giro Afectivo. Athenea Digital. Revista de pensamiento e investigación social, 13(3), 101-120.

Mauro, K. (2018). Entre el mundo del arte y el mundo del trabajo. Herramientas conceptuales para comprender la dimensión laboral del trabajo artístico. Buenos Aires: UBA. Disponible en http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/5097

Ochoa, A. M. (2003) Músicas locales en tiempos de globalización. Buenos Aires: Grupo editorial Norma

Verdenelli, J. & Winokour, J. (2022) Músicas y bailarinas de tango en tiempos de crisis: demandas, estrategias y desafíos. En Argumentos, UAM –XOCHIMILCO, México. Año 34, Núm 97, Pp. 191-210. Disponible en:

https://www.doi.org/10.24275/uamxoc-dcsh/argumentos/202197-9

Published

2022-09-01

How to Cite

Laborde, J. (2022). Music sector’s new digital tactics: Streaming in the South’s aesthetics in the Covid-19 pandemic. Question/Cuestión, 3(72), E718. https://doi.org/10.24215/16696581e718