Practices and meanings inside the prison

Institutional constructions that violate access to education as a human right

Authors

  • Juan Pablo Palmieri Estudiante

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e760

Keywords:

Practices and senses, Education in the context of confinement, Fighting field, Can, Limitations

Abstract

Education is recognized as a fundamental and universal human right by Argentine legislation and by multiple national and international human rights organizations, however its realization is subject to its full exercise. Therefore, this paper aims to make visible the practices and meanings that are built in the context of confinement when referring to access to education as a human right. Practices and meanings that must be taken into account when we intend to look at education in penal units because they give rise to a field of struggle, power, domination and limitations that leads us to ask ourselves, how and why those who reach access arrive. to an educational space in penal units. In this way, the work aims to reconstruct and reflect on how these practices materialize through surveying and analyzing the behaviors, language, prison organization and daily life of people deprived of liberty and how this sense affects representation of the right to education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abratte J.P. (2019). Educación superior y derechos humanos: reflexiones, apuestas y desafíos. En derechos humanos y educación superior. Paraná: Editorial Uader.

Camejo, M. (2017) ¿Educación en contextos de encierro? Desafíos para la inserción social. Trabajo presentado en las XVI Jornadas de Investigación de la Facultad de Ciencias Sociales- Udelar. Montevideo, 13, 14 y 15 de septiembre de 2017..

Comisión Provincial por la Memoria. Informe Anual 2021. El sistema de la crueldad XV: sobre lugares de encierro, política de seguridad, salud mental y niñez en la provincia de Buenos Aires. 1a ed. La Plata.

Criado, E. M. (1998). Los decires y los haceres. Universidad de Sevilla. Departamento de Sociologia. Papers 56, pp. 57-71.

Deleuze,G. (1981) Posdata sobre las sociedades de control, en Ferrer, C. (Comp.) El lenguaje literario, Ed. Norman, T°2, Montevideo.

Etkin, J. y Schvarstein, L (2011) Identidades de las organizaciones. Invariancia y cambios. Paidós. Capítulo 10: La noción de Poder. Capítulo 11: Rasgos de la cultura organizacional.

Ferreccio, V., Manchado, M., Nogueira, G. y Ojeda, N. (2021). Papeles del CISCA. Investigaciones sociales en cárceles 2016-2020. 1a ed. Rosario: UNR Editora.

Gravano, A. (2012) Identidades y culturas organizacionales: algunas claves para la gestión social. FACSO. UNICEN. Apunte de cátedra. Mimeo.

Goffman, E. (1956). La presentación de la persona en la vida cotidiana. Introducción y capítulo I. Amorrortu editores. Buenos Aires.

Kaplún, G. (2002). Seis maneras de pensar la imagen organizacional. VI congreso de ALAIC. Santa Cruz de la Sierra, Bolivia.

Kaplún, G. (2012) Lo emergente y lo resistente en la comunicación organizacional. Revista diálogos de la comunicación. N° 83, Enero-marzo 2012 Felafacs.

Scarfó, F. J. y Aued, V. (2013) El derecho a la educación en las cárceles: abordaje situacional. Aportes para la reflexión sobre educación como derecho humano en contextos de la cárcel.

Ulloa, F. (1995). Novela clínica psicoanalítica: Las tragedias y las instituciones. pp. 185-205. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Umpierrez, A. (2011) La universidad y la cárcel: los “adentros” y “afueras” de la educación. Espacios de encierro y educación de la II jornada “Intervenciones educativas interdisciplinarias en contextos de encierro”. Facultad de Arte, UNICEN. Tandil.

Umpierrez, A. (2016). La universidad entra a la cárcel, la cárcel entra a la universidad. Fermentario N.º 10, Vol. 1.

Umpierrez, A., Salvadé, R., Scipioni, L. y Lacaria R. (2019). La formación de grado tras los muros. Un desafío complejo. Revista de educación de adultos y procesos formativos. N.º 8, pp. 2-25.

Umpierrez, A. (2020a). Aulas y estudiantes universitarios organizados en la cárcel: un territorio en tensión. Revista Educação e Cultura Contemporânea. Vol. 17, N.º 48, pp. 104-123.

Umpierrez, A. (2020b). Disputar sentidos a la cárcel. En prisiones contemporáneas. UNCa-Córdoba, Editorial Tinta Roja, pp. 79-102.

Umpierrez, A. (2020c). Acceso a derechos. Educación, arte y cultura en la cárcel. 1a ed. Tandil: Editorial UNICEN

Umpierrez, A. (2021a). Universitarios detenidos organizados: una cuña en la solidez de la cárcel. Teoría e Cultura. Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais - UFJF v. 16 N.º 2, pp. 63-74. Recuperado de https://doi.org/10.34019/2318-101X.2021.v16.33858

Umpierrez, A. (2021b). Arte y educación, claves/llaves en la construcción de ciudadanía. Educação Unisinos, Vol. 25.

Washington, U. (2013). Comunicación: en la encrucijada de la construcción ciudadana. Intersecciones en Comunicación 7, pp. 11-39.

Published

2022-12-26

How to Cite

Palmieri, J. P. (2022). Practices and meanings inside the prison : Institutional constructions that violate access to education as a human right. Question/Cuestión, 3(73), e760. https://doi.org/10.24215/16696581e760

Issue

Section

initiation to research