Contributions of the proposals of professional training in the University: the case of the University School of Trades of the UNLP

Authors

  • Maria Eugenia Vicente Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales (IdIHCS), Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), Universidad Nacional de La Plata (UNLP) https://orcid.org/0000-0003-0748-678X

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e794

Keywords:

university, gender, labor insertion, professional training

Abstract

A research work is presented aimed at reconstructing the contributions of the university training proposals for the redefinition of the educational and labor senses of the students who go through the university. Particularly, it is analyzed the socio-educational and labor characteristics of the graduates of the University School of Trades (EUO) of the National University of La Plata (UNLP), created in 2008, being the first professional training school at the level in Argentina.

The methodological approach adopted is qualitative, aimed at finding links and meanings between a set of data sources and conceptual contributions on the subject. A set of secondary data (statistics and narratives) is used, whose analysis is aimed at interpreting: I) the links and resignifications around the work tasks assigned according to gender division; II) the educational contributions of the courses and the meanings around the processes of educational segmentation; and III) the relationship between training and job placement, which allowed us to discuss the linear and functional idea between what is learned and the work done.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Eugenia Vicente, Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales (IdIHCS), Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), Universidad Nacional de La Plata (UNLP)

Profesora y Licenciada en Ciencias de la Educación (FaHCE, UNLP). Magister en Dirección de Recursos Humanos (UCES). Doctora en Ciencias Sociales (FLACSO). Posdoctoranda en Trabajo Social (UNLP). Investigadora Asistente del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Profesora Jefa de Trabajos Prácticos de la Cátedra Administración de la Educación y las Instituciones Educativas (FaHCE-UNLP); y docente a cargo de seminarios de posgrado. Docente-Investigadora categoría III del Programa de Incentivos -SPU del Ministerio de Educación. Investigadora miembro del Grupo de Estudio sobre Política y Administración Educativa (GESPAE), Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales (IdIHCS), Universidad Nacional de La Plata (UNLP). Investigadora integrante de proyectos de Investigación y Desarrollo en la Facultad de Trabajo Social y Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación (UNLP); y en la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO).

References

Andújar, A. (2017) Historia social del trabajo y género en la Argentina del siglo XX: balance y perspectivas. Revista Electrónica de Fuentes y Archivos, año 8, no. 8, pp. 43-59.

Bazzano, M. y Montera, C. (2016) La utilización de datos secundarios en la investigación social. Cuaderno de Cátedra No. 6, Metodología de la Investigación, Carrera de Sociología, UBA.

Birgin, A. (1997) Las regulaciones del trabajo de enseñar. Vocación, estado y mercado en la configuración de la docencia. Tesis de maestría. Buenos Aires: FLACSO.

Bonicatto, M., Bermúdez, L., Calvo, M. V., Iparraguirre, M., Moratti, F., Serrichio, S. y Tiramontini, M. (2012) La Universidad en la implementación de Políticas Públicas. X Jornadas Nacionales de Extensión Universitaria y II Jornadas Regionales de Extensión Universitaria, Neuquén.

Cambours de Donini, A.; Lastra, K.; Mihal, I.; Maris Muiños de Britos, S. (2019). Límites y posibilidades de las políticas institucionales bonaerense. Explorando caminos nuevos. Revista de Sociología de la Educación-RASE, vol. 12, no. 2, pp. 301-317.

Chiroleu, A. (2019). “Expansión de oportunidades en la educación superior en Argentina, Brasil y Chile: alcances y límites de una política necesaria”. En: Ezcurra A. M. (comp.). Derecho a la Educación: Expansión y desigualdad: tendencias y políticas en Argentina y América Latina. Saenz Peña. Universidad Nacional de Tres de Febrero.

De Ibarrola, María (2010) Dilemas de una nueva prioridad a la educación técnico profesional en América Latina. Un debate necesario. La Educ@ción, no. 144. Disponible en: http://www.educoea.org/portal/La_Educacion_Digital/144/articles/mariadeibarrola.pdf

Dougherty, J. K. (2001) The Contradictory College. Nueva York: State Uni-versity of New York Press.

Ezcurra, A. M. (2020). Educación superior en el Siglo XXI. Una democratización paradojal. Escenarios globales y latinoamericanos. RELAPAE, no. 12, pp. 112-127.

Federici, S. (2008). Calibán y la bruja: mujeres, cuerpo y acumulación originaria. Buenos Aires: Tinta Limón.

Elizalde, S.; Felitti, K. y Queirolo, G. (Coords.) (2009) Género y sexualidad en las tramas del saber. Revisiones y propuestas. Buenos Aires: Libros del Zorzal.

Gallardo, J. Moralejo, D. y Vailati, Y. (2013) La orientación laboral en el marco de la Escuela Universitaria de Oficios de la Universidad Nacional de La Plata. 4° Congreso Internacional de Investigación de la Facultad de Psicología de la UNLP La Plata.

Garcés L. (2007): De las competencias a los saberes socialmente productivos. En Garcés L. (Comp.): ¿De la escuela al trabajo? Buenos Aires: Del Signo.

García de Fanelli, A., y Adrogué, C. (2021). Equidad en la educación superior latinoamericana: Dimensiones e indicadores. Revista Educación Superior y Sociedad (ESS), vol. 33, no. 1, pp. 85-114.

Herger, N. (2012) Los jóvenes y adultos con bajo nivel educativo enfrentando la fragmentación de los sistemas de educación y formación para el trabajo, Tesis de Doctorado, Universidad de Buenos Aires-Facultad de Filosofía y Letras.

Hopp, M. V. (2020) Economía feminista y estudios de género. Miradas necesarias para pensar las políticas de promoción de la economía social y solidaria. En Pérez, E. y Gonzales, A. (Eds.) Políticas públicas, estrategias económico alternativas y derechos económicos de las mujeres. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos- Hegoa Instituto de Estudios sobre Desarrollo y Cooperación Internacional.

IESALC-UNESCO, (2020) Hacia el acceso universal la educación superior: tendencias internacionales. Disponible en: https://www.iesalc.unesco.org/2020/11/17/el-iesalc-lanza-el-informe-hacia-el-accesouniversal-a-la-educacion-superior-tendencias-internacionales/

Karabel, J., y Halsey, A. H. (1977). Power and Ideology in Education. Oxford: OUP.

De Moura Castro, C. y García, N. M (2003) El modelo del Instituto Técnico Superior norteamericano. Lecciones para América Latina. Nueva York: Banco Interamericano de Desarrollo.

Novick, M. (2008) Desarrollo e innovación: un debate en torno a la revalorización del trabajo. Revista de trabajo, año 4, no. 5, pp. 49- 61.

Oakes, J. (2005) Keeping Track. 2da. Edición. New Haven: Yale University Press.

PÉREZ OROZCO, A. (2014). Subversión feminista de la economía. Aportes para un debate sobre el conflicto capital-vida. Madrid: Traficantes de sueños.

Riquelme, G. (2006). La relación entre educación y trabajo: continuidad, rupturas y desafíos. Anales de la educación común, vol. 2, no. 5, pp. 68-75.

Ruiz Larraguivel, E. (2009) Los técnicos superiores universitarios. Diferenciación educativa, estratificación social y segmentación del trabajo. Rev. Mex. Sociol, vol.71, no.3, pp. 557-584.

Sendón, M. A. (2013) Educación y trabajo: Consideraciones actuales en torno al debate del papel de la educación. Propuesta Educativa, no. 40, año 22, vol. 2, pp. 8 a 31.

Sendón, M. A. (2013) Educación y trabajo: Consideraciones actuales en torno al debate del papel de la educación, Propuesta educativa, año, 22, vol. 2, no.40, pp. 8- 31.

Serrichio, S. (2015) Entrevista al Director de la Escuela Universitaria de Oficios. Trayectorias Universitarias, vol.1, no. 1, pp. 69-75.

Spinosa, M. (2006) Los saberes y el trabajo. Ensayo sobre una articulación posible. Revista Anales de la Educación Común, año 2, no. 4, pp. 164- 173.

Tauber, F. (2020) Las acciones y el rol de las Universidades en el contexto de la pandemia. Universidad Nacional de La Plata [On line].

Tenti Fanfani, E. (2005) Crisis de la enseñanza media: transformar el mundo de la escuela. Encrucijadas, no. 32. Disponible en: http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/encruci/index/assoc/HWA_563.dir/563.PDF

Published

2023-05-04

How to Cite

Vicente, M. E. (2023). Contributions of the proposals of professional training in the University: the case of the University School of Trades of the UNLP. Question/Cuestión, 3(74), e794. https://doi.org/10.24215/16696581e794