El estrado en la pantalla

Apuntes sobre la dimensión comunicacional de los juicios de lesa humanidad en Argentina desde la pandemia (2020-2023)

Authors

  • Florencia Larralde Armas CIS-IDES/CONICET/UNLP

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e803

Keywords:

Digital comunication, Advertising, Against humanity, Trials, Communication and Information Technologies, Pandemic

Abstract

In Argentina, trials against humanity have been marked by the debate around their public disclosure since its beginnings during the democratic opening in the eighties, up to the present day. However, with the arrival of the pandemic in March 2020, a new stage was opened in relation to the links between the media and criminal justice during the development of trials against humanity. In this article we intend to analyze the reconfigurations, as well as the continuities, discontinuities, tensions and struggles around the communicational dimension of trials against humanity, during a unique period of virtualization of justice in the midst of the health crisis caused by the pandemic by COVID-19. Through field work with digital ethnography methodologies, our objectives were to reconstruct the first demands and discussions that led to the restart of the trials; conceptualize the different technological modalities of the development of trials against humanity at the national level and the media channels through which the principle of publicity was guaranteed in the different courts; and reflect on the main resistances and innovations of this process that, even after the pandemic has ended, continues to develop through digital channels.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Florencia Larralde Armas, CIS-IDES/CONICET/UNLP

Florencia Larralde Armas

Assistant Researcher at the National Scientific and Technical Research Council (CONICET ), Institute of Justice and Human Rights of the National University of Lanús (UNLa). She is a Doctor in Social Sciences, a Master in History and Memory and a Bachelor of Social Communication from the National University of La Plata. She is a member of the Academic Committee of the Nucleus of Studies on Memory (CIS-CONICET / IDES) and has served as Editorial Coordinator of Aletheia, Magazine of the Master in History and Memory (2009-2016). He currently participates in the Editorial Committee of said publication and in the Clepsidra Magazine, an Interdisciplinary Journal of Studies on Memory. She is the author of Relating with light: uses of the photograph of the disappeared (2018, Edulp), EX ESMA. Memory Policies in the former clandestine detention center (2004-2015) (2021, La Oveja Roja-Kamchatka). He has published articles in the country and abroad. Mail: larraldeflor@yahoo.com.ar

References

Achaga, Facundo Manuel (2011)“El proceso penal en la provincia de Buenos Aires: inmediación, publicidad, oralidad y juicio por jurados vs derecho a recurrir el fallo ante juez o tribunal superior”. Revista Jurídica del Centro, Vol 2: 1-10. http://www.cartapacio.edu.ar/ojs/index.php/RJC/article/viewFile/1373/1579

Anitua, Gabriel Ignacio y Thus, Valeria (2021) “La publicidad en los juicios por delitos de lesa humanidad. Aportes y desafíos en la construcción de la Justicia y la Memoria”. Revista de Estudios sobre Genocidio, Año 12, vol. 16:12 -28.

Anitua, Gabriel Ignacio (2008)“Cómo garantizar la publicidad de los juicios penales en casos de amplia repercusión”. En El papel del sistema de justicia frente a violaciones masivas a los derechos humanos, Editores Abuelas de Plaza de Mayo. Páginas. 45- 56. Buenos Aires: Abuelas de Plaza de Mayo.

Baldry, Anthony y Thibault, Paul. J (2006) Multimodal transcription and text analysis. Londres: Equinox.

Feld, Claudia (2009). “´Aquellos ojos que contemplaron el límite”: la puesta en escena televisiva de testimonios sobre la desaparición´. En El pasado que miramos, Feld, Claudia y Stites Mor, Jessica (comps). Páginas 77-109. Buenos Aires: Paidós.

Feld, Claudia (2002) Del estrado a la Pantalla: las imágenes del juicio a los ex comandantes en Argentina. Buenos Aires: Siglo XXI Ediciones.

Guerrero, Fernanda (2018) “La justicia dentro del Estado abierto. Un enfoque acerca de la relación entre los principios de publicidad de las causas judiciales por internet y la privacidad de los datos personales en el sistema civil argentino”. Actas de las XIII Jomadas de Investigación FCE/UNL 1-18. https://fce.unl.edu.ar/jornadasdeinvestigacion/trabajos/uploads/trabajos/78.pdf

Hine, Christine (2000) Etnografía virtual. Editorial UOC: Barcelona.

Jenkins, Henry (2008) Convergence Culture. La convergencia de los medios de comunicación. Buenos Aires: Paidós Comunicación.

Mata, María Cristina (1999) “De la cultura masiva a la cultura mediática”. Revista Diálogos de la comunicación Nº56: 81-91.

Oberti, Alejandra y Pittaluga, Roberto (2016) “Apuntes para una discusión sobre la memoria y la política de los años 60/70 a partir de algunas intervenciones recientes”. Revista Sociohistórica. N°38: 1-22. https://www.sociohistorica.fahce.unlp.edu.ar/article/view/SHe015

Pink, Horst, Postill, Hjorth, Lewis y Tacchi (2016) Etnografía digital. Principios y Práctica. Editorial Morata: Madrid, España.

Raggio, Sandra (2009): “La noche de los lápices: del testimonio judicial al relato cinematográfico”. En El pasado que miramos, Feld, Claudia y Stites Mor, Jessica (comps). Páginas 45-76. Buenos Aires: Paidós.

Scolari, Carlos (2008) Hipermediaciones. Elementos para una teoría de la comunicación digital interactiva. Editorial Gedisa: España.

Silverstone, Roger (2004) ¿Por qué estudiar los medios? Buenos Aires: Amorrortu Editores.

Vezzetti, Hugo (2002) Pasado y Presente. Guerra, dictadura y sociedad en la Argentina. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Williams, Raymond (1992)Historia de la Comunicación. Vol 2. Madrid: Bosch.

Published

2023-08-17

How to Cite

Larralde Armas, F. (2023). El estrado en la pantalla: Apuntes sobre la dimensión comunicacional de los juicios de lesa humanidad en Argentina desde la pandemia (2020-2023). Question/Cuestión, 3(75), e803. https://doi.org/10.24215/16696581e803