Socialization according to Margaret Archer
The relational reflexivity as a sociological reclassification
DOI:
https://doi.org/10.24215/16696581e835Keywords:
Reflexivity, Relational, ReclassificationAbstract
Margaret Archer was an English sociologist that developed, through more than thirty years of trajectory, the called morphogenetic approach. In her discussion with theorists like Habermas and Bourdieu, Archer has won the acknowledgment for have made possible an approach that is alternative to the proposed by the new classics of the discipline. In this sense, one of the proposals of the author comes by the hand of the concept of relational reflexivity. This concept reclassifies the idea of socialization when explaining that the agent, thanks to his reflexive capacity, takes an active and decisive part in that process. This marks one of the greatest contributions of the author in regards to the construction of theoretical tools that permit an approach to the relations in between agents. In this work, I propose an approach to the concept of relational reflexivity as a reconceptualization of the processes of socialization that has raised critiques by scholars in the morphogenetic approach and has planted a debate with classical conceptualizations of this socialization processes too.
Downloads
References
Alexander, J. (1988). El nuevo movimiento teórico. Estudios sociológicos, (17), 259-307.
Alexander, J. C. (2000). ¿Qué es la teoría?. En Las teorías sociológicas desde la Segunda Guerra Mundial: análisis multidimensional. Editorial Gedisa. Pp. 11-26.
Archer, M. (1996). Social integration and system integration: developing the distinction. Sociology 30 (4): 679-699.
Archer, M. (2003). Structure, agency and the internal conversation. Cambridge University Press.
Archer, M. (2007). Making our way through the world. Cambridge University Press.
Archer, M. (2009). Teoría social realista. El enfoque morfogenético. Chernilo, D. (Trad.). Ediciones Universidad Alberto Hurtado. (Obra original publicada en 1995).
Archer, M. (2012). The Reflexive Imperative in Late Modernity. Cambridge University Press.
Bhaskar, R. (2011). Reclaiming reality: A critical introduction to contemporary philosophy. Routledge.
Bialakowsky, A. (2017). El abordaje problemático como metodología para la investigación en teoría sociológica y el análisis de las clasificaciones sociales. Cinta de moebio, (59), 116-128.
Bialakowsky, A. (2022). Enfoques relacionales y reclasificaciones: ejercicios reflexivos sobre las investigaciones sociológicas y de otras ciencias sociales y humanas. En Forni, P. y Bialakowsky, A. (Comp.), Por unas ciencias sociales relacionales. Investigaciones y enfoques contemporáneos (pp. 279-308). Universidad del Salvador.
Bialakowsky, A., Sasín, M., Nougués, T. y Zapico, M. (2017). ¿Teorías sin teoría? Tras las huellas del primer pragmatismo en las perspectivas de Archer, Boltanski, Honneth y Latour. Miríada: Investigación en Ciencias Sociales, 9(13), 15-44.
Bourdieu, P. (1990). The logic of practice. Stanford university press.
Caetano, A. (2015). Defining personal reflexivity: a critical Reading of Archer´s approach. European Journal of Social Theory, 18(1), 60–75.
Donati, P. (2011). Relational sociology. A new paradigm for social sciences. Routledge.
Durkheim, E. (1987). La división del trabajo social. Ediciones Akal.
Elder-Vass, D. (2007). Reconciling Archer and Bourdieu in an emergentist theory of action. Sociological theory, 25(4), 325-346.
Habermas, J. (1987). Teoría de la acción comunicativa. Volumen 1: Racionalidad de la acción y racionalización social. Taurus.
Henríquez, A. A. (2012). Agentes, estructuras y su juego mutuo: una crítica al enfoque morfogenético de Margaret Archer. Revista Central de Sociología, 7(7), 38-59.
Hernández-Romero, Y. (2017). El enfoque morfogenético de Margaret Archer para el análisis de la cultura. Cinta de moebio, (60), 346-356.
King, A. (2010). The odd couple: Margaret Archer, Anthony Giddens and British social theory. The British journal of sociology, 61, 253-260.
Lockwood, D. (1964). Social Integration and System Integration. En GK Zollschan and W. Hirsch (eds) Explorations in Social Change. Routledge. Pp. 244-257.
Mead, G. (1972). Self, Mind and Society. The University of Chicago Press. (Obra original publicada en 1934).
Peirce, C. (1994). Writings of Charles S. Peirce: A Chronological Edition, Vol. 2. Indiana University Press.
Pignuoli-Ocampo, S. (2018). De la crítica a la sociología conflacionista al realismo crítico morfogenético en Margaret Archer. Cinta de moebio, (63), 297-313.
Sennet, R. (2006). A la deriva. En La corrosión del carácter. Las consecuencias personales del trabajo en el nuevo capitalismo. Najmías Bentolilla, D. (Trad.). Editorial Anagrama. (Obra original publicada en 1998). Pp. 13-31.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
La aceptación de un original por parte de la revista implica la cesión no exclusiva de los derechos patrimoniales de los/as autores/as en favor del editor, quien permite la reutilización, luego de su edición (postprint), bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)
Acorde a estos términos, el material se puede compartir (copiar y redistribuir en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y crear a partir del material otra obra), siempre que a) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista y URL de la obra), b) no se use para fines comerciales y c) se mantengan los mismos términos de la licencia.
La cesión de derechos no exclusivos implica que luego de su edición (postprint) en Question las/os autoras/es pueden publicar su trabajo en cualquier idioma, medio y formato; en tales casos, se solicita que se consigne que el material fue publicado originalmente en esta revista.
Tal cesión supone, también, la autorización de los/as autores/as para que el trabajo sea cosechado por SEDICI, el repositorio institucional de la Universidad Nacional de La Plata, y sea difundido en las bases de datos que el equipo editorial considere adecuadas para incrementar la visibilidad de la publicación y de sus autores/as.
Asimismo, la revista incentiva a las/os autoras/es para que luego de su publicación en Question depositen sus producciones en otros repositorios institucionales y temáticos, bajo el principio de que ofrecer a la sociedad la producción científica y académica sin restricciones contribuye a un mayor intercambio del conocimiento global.