Cuando los problemas de comunicación son sólo problemas

Authors

  • Diego Furnari UCALP
  • Mario Rodriguez UCALP

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e873

Keywords:

issues, political communication, identity and reputation

Abstract

This article is part of a research project developed at the Catholic University of La Plata, linked to the communicational dimension that inevitably crosses all political action. Within this framework, one of the axes of analysis is related to the role that both officials and the media assign to communication in political processes and decisions. The starting point is the debate, little developed in the academic field and absent in the field of political praxis, on the (in)existence of communication problems.

Hence, two objectives are proposed. On the one hand, to develop a journey through some theoretical lines that allow us to highlight the (necessary) distinction between a technical dimension and a symbolic dimension of communication. Secondly, to reflect on and discuss what are usually referred to as problems of political communication (mainly in the governmental sphere) based on the analysis of journalistic articles and statements by officials and journalists. The result of the proposed route results in the posing of a set of questions that open up new possibilities for debate, discussion and research in the political-communicational field. What are assumed to be communication problems? What is the implication of this conception in areas of government? And what elements are truly relevant to understanding the political reality around the identity and reputation of politicians and officials? 

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Author Biographies

Diego Furnari, UCALP

Lic. en Ciencia Política y Relaciones Internacionales (UCALP). Dr. en Comunicación (UNLP). Docente de grado y posgrado en la Universidad Católica de La Plata. Director del proyecto de invetsigación titulado "De las Políticas de comunicación a la comunicación de la políticas. Estrategias comunicacionales en tiempos de polarización" financiado por la Universidad Católica de La Plata.

Mario Rodriguez, UCALP

Trabajo en ayudar a gobiernos, personas, corporaciones y organizaciones civiles, a que las
cosas sucedan. A alcanzar sus metas. Los problemas de comunicación que son siempre la
excusa son problemas: identidad y reputación, trabajo para mejorar tus resultados.
Contribuyo a que las cosas pasen, cuido la reputación pública y anticipo cambios en los
contextos políticos donde opera el mundo corporativo.
Consultor asociado en www.berensztein.com.
Miembro de Asacop (Asociación Argentina de Consultores Políticos) www.asacop.org
Docente de grado y posgrado ACEP KonradAdenauer, UNLP, GWU y UDE.
Master in Governance and Political Communication George Washington University Graduate
School of Political Management. Experto en Gestión Pública y Comunicación Estratégica con
más de 20 años de experiencia en ejercicio de Gobiernos a nivel Nacional, Provincial y
Municipal en Argentina.

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Published

2024-04-08

How to Cite

Furnari, D., & Rodriguez, M. (2024). Cuando los problemas de comunicación son sólo problemas. Question/Cuestión, 3(77), e873. https://doi.org/10.24215/16696581e873