Accessibility in Argentine universities: a brief study throughout the history of the Red Interuniversitaria de Discapacidad (Inter-universitarian Disability Network)."

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e869

Keywords:

Disability, university, accesibility, rights

Abstract

Throughout history, the issue of disability has timidly surfaced in the research fields of the Social Sciences, managing to occupy a place in the academy that remains, however, insufficient. This article stems from the development of a Degree Final Project that aimed to contribute to the analysis of disability as a phenomenon with socio-political implications, as a specific type of inequality or social oppression. Within this research, going over the specific situation of the disabled community in our country allowed us to approach this form of inequality or social oppression in a general sense and, specifically, in the context of higher education. In Argentina, there is a group of academic and disability activists from different National Universities who work collaboratively towards the construction of more accessible universities. This writing represents an effort to systematize and historicize the work carried out by the Red Interuniversitaria de Discapacidad (Inter-universitarian Disability Network) that guarantees and protects the rights of people with disabilities in the institutions of higher education in our country.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Danel, P., Katz, S. L., Peiró, M., & Terzaghi, M. A. (2011). Comisión Universitaria sobre Discapacidad: de la génesis a la institucionalización. En S. L. Katz y P. M. Danel (comp.). Hacia una universidad accesible (pp. 19-41). La Plata, Argentina: Editorial de la Universidad Nacional de La Plata (EDULP).

Díaz, L. G. (2011). Hacia una universidad inclusiva. En M. Mareño Sempertegui y S. L. Katz (comp.). Comisión Interuniversitaria de Discapacidad y Derechos Humanos. Estado actual de las políticas de Educación en las Universidades Nacionales (pp. 16-24). Córdoba, Argentina: Universidad Nacional de Córdoba.

Guber, R. (2001). La etnografía, método, campo y reflexividad. Bogotá, Colombia: Norma.

Jelin, E. (2011). Los derechos como resultado de luchas históricas. En E. Jelin, S. Caggiano y L. Mombello (Eds.). Por los derechos. Mujeres y hombres en la acción colectiva (pp. 21-34). Ciudad de México, México: Nueva Trilce.

Joly, E. (2001). ¿Qué les pasa a la ciencia, a la tecnología ya la universidad con relación a las personas con discapacidad? ¿las ven, las escuchan, o son sordas y ciegas?. En S. L. Katz y P. M. Danel (comp.). (2011). Hacia una universidad accesible (pp. 43-64). La Plata, Argentina: Editorial de la Universidad Nacional de La Plata (EDULP).

Katz, S. L. (2011). Introducción. En M. Mareño Sempertegui y S. L. Katz (comp.). Comisión Interuniversitaria de Discapacidad y Derechos Humanos. Estado actual de las políticas de Educación en las Universidades Nacionales (pp. 11-15). Córdoba, Argentina; Universidad Nacional de Córdoba.

Katz, S. L. y Danel, P. M. (comp.). (2011). Hacia una universidad accesible. La Plata, Argentina: Editorial de la Universidad Nacional de La Plata (EDULP).

Katz, S. y Larocca, D. (2009). Políticas públicas y derechos en discapacidad: lógicas y problemáticas. Comisión Universitaria sobre discapacidad. UNLP. En M. A. Angelino y A. Rosato (Eds.). Discapacidad e ideología de la normalidad. Desnaturalizar el déficit. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: NOVEDUC-Colección: [dis] capacidad.

Mareño Sempertegui, M. y Katz, S. L. (comp.). (2011). Comisión Interuniversitaria de Discapacidad y Derechos Humanos. Estado actual de las políticas de Educación en las Universidades Nacionales. Córdoba, Argentina: Universidad Nacional de Córdoba.

Mendizábal, N. (2006). Los componentes del diseño flexible en la investigación cualitativa. En I. Vasilachis de Gialdino (coord.). Estrategias de investigación cualitativa (pp. 65-105). Barcelona, España: Gedisa.

Misischia B. y Mendez, M. (2019). Políticas en Educación Superior en las Universidades Nacionales Discapacidad y Universidad 2014-2016. RID. Corrientes, Argentina: Eudene

Peiró, M. y Pérez, S. (2011). Accesibilidad edilicia y comunicacional en las universidades. En S. L. Katz y P. M. Danel (comp.). Hacia una universidad accesible (pp. 115-129). La Plata, Argentina: Editorial de la Universidad Nacional de La Plata (EDULP).

RID. (2020). Universidades públicas argentinas y perspectiva de discapacidad. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Red Interuniversitaria de Discapacidad, Consejo Interuniversitario Nacional (RID-CIN).

Valles, M. (2003). Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional. Madrid: Síntesis.

Velandria, I. C. y Hernández Jaramillo, J. (2006). Exclusión social y discapacidad.Bogotá, Colombia: Universidad del Rosario.

Venturiello, M. P. (2017). Políticas sociales en discapacidad: una aproximación desde las acciones del Estado en Argentina. Revista Española de Discapacidad, Madrid, España, Ediciones Morata, Fundación Paideia, 5(2), 149-169.

Published

2024-04-06

How to Cite

Merlo, C. (2024). Accessibility in Argentine universities: a brief study throughout the history of the Red Interuniversitaria de Discapacidad (Inter-universitarian Disability Network).". Question/Cuestión, 3(77), e869. https://doi.org/10.24215/16696581e869