The #Nisman case on Twitter and the rise of the «new» right

Authors

  • María Florencia Prego IEALC; Facultad de Ciencias Sociales; Universidad de Buenos Aires.

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e864

Keywords:

PRO; Cambiemos Alliance; right; Nisman; Twitter.

Abstract

The proposal of the work is to analyze the construction of the #Nisman case on Twitter in order to identify the narratives to which the representatives of the right-wing forces appealed to erode the political legitimacy of kirchnerism and create the conditions for political victory. electoral party of the Republican Proposal (PRO) party and the Cambiemos Alliance. The objective will be to analyze the construction of political discursivities in Twitter publications, identify thematic axes and nuclei, and the way of addressing the different recipients.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Florencia Prego, IEALC; Facultad de Ciencias Sociales; Universidad de Buenos Aires.

Lic. en Sociología (Facultad de Ciencias Sociales - Universidad de Buenos Aires). Año 2014 (promedio 8,08)

Maestrando en Estudios Sociales Latinoamericanos (Facultad de Ciencias Sociales - Universidad de Buenos Aires). Ingreso en el año 2015.

Investigadora Auxiliar del Grupo de Estudios de Sociología Histórica de América Latina (GESHAL) en el IEALC. “Las nuevas derechas en América Latina” Programación UBACyT 2014-2017. Sede: Instituto de Estudios de América Latina y el Caribe (IEALC), Facultad de Ciencias Sociales, UBA.

References

Ansaldi, W. (2017). Arregladitas como para ir de boda. Nuevo ropaje para las viejas derechas. Theomai, 35, 22-51.

Calvo, E. y Aruguete, N. (2020). Fake news, trolls y otros encantos. Cómo funcionan para bien y para mal las redes sociales. Buenos Aires: Siglo Veintiuno.

Calvo, E. (2015). Anatomía política de Twitter en Argentina. Tuiteando# Nisman. Buenos Aires: Capital Intelectual.

Cheresky, I. (2019). Soberanía ciudadana y presidentes en busca de hegemonía. Buenos Aires: Prometeo.

Fernández de Kirchner, C. (2019). Sinceramente. Buenos Aires: Sudamericana.

Fernández, J. L. (2020). Un presidente entre la pandemia y el postbroadcasting. Revista Question (1), 1-27.

Hjarvard, S. (2016). Mediatización: la lógica mediática de las dinámicas cambiantes de la interacción social. La Trama de la Comunicación, 20 (1), 235-252.

Laclau, E. (2006). La deriva populista y la centroizquierda latinoamericana. Nueva Sociedad. 205.

Mazzoleni, G. y Schulz, W. (1999). “Mediatization” of Politics: A challenge for Democracy? Political Communication, 16 (3), 247-261.

Slimovich, A. (2016). La interfaz entre lo político y lo informativo en la mediatización televisiva y las redes sociales en las campañas argentinas de 2009 y 2011 (Tesis de Doctorado). Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires en Ciencias Sociales.

Slimovich, A. (2017). La ruta digital a la presidencia argentina. Un análisis político e hipermediático de los discursos de Mauricio Macri en las redes sociales. Dixit, 26, 24-43.

Slimovich, A. (2018). El macrismo y la oposición kirchnerista en las redes sociales en la campaña electoral de 2017. Revista Científica Electrónica de la Red de Carreras de Comunicación Social y Periodismo de la Argentina, 6, 6-31.

Slimovich, A. (2020). Instagram y política. Mediatización y circulación en los perfiles de Cristina Fernández de Kirchner y Mauricio Macri. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, 112.

Slimovich, A. (2021). La mediatización política durante la pandemia por COVID-19. La argumentación en las redes sociales de Alberto Fernández y Mauricio Macri. Dixit, (34), 1-14.

Slimovich, A. (2021). Pandemia global y política mediatizada. La comunicación presidencial argentina y sus repercusiones en Twitter en el primer semestre 2020. Comunicación y Hombre, 17, 85-102.

Strömbäck, J. (2008). Four Phases of Mediatization: An Analysis of the Mediatization of Politics. International Journal of Press/Politics, 13 (3), 228–246.

Van der Kooy, E. (22 de febrero de 2015). La muerte que desequilibra a Cristina. Diario Clarín, https://www.clarin.com/politica/muerte-desequilibra-cristina_0_H1XzM4qPXg.html

Verón, E. (1998 [1995]). Mediatización de lo político. En G. Gauthier, A. Gosselin y J. Mouchon (Comps.), Comunicación y Política (pp. 220-236). Buenos Aires: Gedisa.

Verón, E. (2001). Mediatización de la política: discursos en conflicto, cruces y distinciones. Eliseo.

Published

2024-04-05

How to Cite

Prego, M. F. (2024). The #Nisman case on Twitter and the rise of the «new» right. Question/Cuestión, 3(77), e864. https://doi.org/10.24215/16696581e864