Documents of culture

the issue of transculturation in the Cuadernos de Cultura Teatral (1936-1943)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e911

Keywords:

Transculturation, Performing arts, Uriel García, Pedro Henríquez Ureña

Abstract

This work aims to analyze the conferences published in the Cuadernos de Cultura Teatral (1936-1943) edited by the National Institute of Theater Studies, which is part of the National Commission of Culture, in order to account for the incipient debates around the issue of transculturation present in some of the conferences published there. Emphasis will be placed on those conferences that specifically addressed the performing arts in Latin America as zones of intersection, crossroads, and collision of cultural practices.

While most of the authors invited to speak used expressions such as "fusion" or "mestizaje" to designate the types and genres of theater in which complex cultural elements from different linguistic and social traditions were articulated, the question of the encounter between communities, languages, and cultural forms in conflict acquires a special conceptual density in the proposals of Pedro Henríquez Ureña and José Uriel García. Our general hypothesis seeks to approach the idea of translation as an intervention in the symbolic chain of meaning and a singular act of appropriation, as part of the praxis of transculturation that Fernando Ortiz will postulate some years after the conferences analyzed here, in which, however, the first approximations to this theoretical development can already be recognized.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrade, Oswald de (2008). Escritos Antropófagos, Buenos Aires, Corregidor.

Caparo, Marco Antonio (2019). José Uriel García: el discurso del arte mestizo como proyecto de identidad nacional en los artículos publicados en el diario La Prensa de Buenos Aires (1931-1939). [Tesis de licenciatura en Arte, Universidad Nacional Mayor de San Marcos].

Crocce, Marcela (2018) Latinoamérica. Ese esquivo objeto de la teoría. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Gabriel Andrés Kozel

Cornejo Polar, Antonio (2011). Escribir en el aire. Ensayo sobre la heterogeneidad socio-cultural en las literaturas andinas. Lima, Centro de Estudios Literarios “Antonio Cornejo Polar”- Latinoamericana Editores.

Ferrás, Graciela (2012), “El ‘indianismo’ como término polémico. Entre las ciencias sociales y el nacionalismo. A propósito de Blasón de Plata (1912) de Ricardo Rojas”, en Revista Pilquén, Universidad Nacional del Comahue, Año XIV, número 15, 2012..

Ferrás, Graciela (2021) “Ricardo Rojas, el Martín Fierro y la literatura”, en J. J. Giani y colaboradores, El mito gaucho. Derivaciones del Martín Fierro, Rosario, Libres.

Ferrás, Graciela (2022), “Ricardo Rojas: la Argentina proscripta”, en Cuadernos americanos 182, México 2022/4, pp. 57-83.

García, Uriel. (2015 [1930]). El nuevo indio. Ensayos indianistas sobre la sierra surperuana Lima: Universidad Inca Garcilaso de la Vega.

Glozman, Mara (2015) Lengua y peronismo : políticas y saberes lingüísticos en la Argentina, 1943-1956. Archivo documental. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Biblioteca Nacional

Grüner, Eduardo (2005 [1969]). «Foucault: una política de la interpretación», Topos y tropos, 3, págs. 1-9

__________ (2017 [2002]). El fin de las pequeñas historias. De los estudios culturales al retorno (imposible) de lo trágico.. Buenos Aires: Godot

__________ (2010). La oscuridad y las luces. Cultura, capitalismo y revolución. Buenos Aires: Edhasa.

__________ (2011). “Ausencias posibles, presencias imposibles. «Africanía» y complejidad transcultural en Fernando Ortiz, Gilberto Freyre y Roberto Fernández Retamar (primera parte)”. En E. Grüner (Coord.). Nuestra América y el pensar crítico: fragmentos de pensamiento crítico en Latinoamérica y el Caribe. Buenos Aires: Clacso.

Henríquez Ureña, Pedro (1969). Las corrientes literarias en la América hispánica. México, Fondo de Cultura Económica.

Leonardi, Yanina Andrea (2021). Preservación del pasado y la tradición teatral desde las políticas oficiales en la década del treinta, ponencia presentada en las XI Jornadas de Historia Moderna y Contemporánea, organizadas por el Departamento de Humanidades de la Universidad Nacional del Sur, Bahía Blanca, 13 al 16 de abril de 2021.

Mariategui, José Carlos (2007 [1928]) “Las corrientes de hoy. El indigenismo”, en Siete ensayos de interpretación de la realidad peruana, Venezuela, Biblioteca Ayacucho, pp. 277-292.

Mariátegui, José Carlos: Prólogo a Tempestad en los Andes (loc. cit.).

Martínez Estrada, Ezequiel (1958) “Mestizajes”, en Muerte y transfiguración de Martín Fierro. Ensayo de interpretación de la vida argentina, segunda edición corregida, tomo II, México-Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica, pp. 150-154.

Melis, Antonio (comp.). (1984). Correspondencia: José Carlos Mariátegui. Tomo I. Lima: Biblioteca Amauta. Disponible en http://bit.ly/2jevZia

Ortiz, Fernando (1973 [1940]) Contrapunteo cubano del tabaco y el azúcar, Barcelona, Ariel.

Rama, Ángel (2006 [1984]). Transculturación literaria en América Latina. Buenos Aires, El Andariego.

Rojas, R. (1924). Eurindia: Ensayo de estética fundado en la experiencia histórica de las culturas americanas. Librería de la Facultad Juan Roldán.

Saítta, Sylvia (2012) “La cultura, 1930-1960”, en Alejandro Cattaruzza (coordinador), Argentina. Mirando hacia adentro, tomo IV. 1930/1960, de América Latina en la historia contemporánea dirigida por Jorge Gelman. Madrid: Fundación MAPFRE - Taurus. Págs. 245-310

Schwarz, Roberto (1973). As ideas fora de lugar. Estudos CEBRAP (3), 151-161.

Sontag, Susan (1996 [1964]). Contra la interpretación. Trad. Horacio Vázquez Rial. Madrid, Alfaguara.

Svampa, Maristella (1994),“Intelectuales y nación en la época del Centenario” en El dilema argentino: Civilización o Barbarie. De Sarmiento al revisionismo peronista, Buenos Aires, El cielo por asalto, 1994, pp. 85-114, 129-134.

Viñas, David (2013), “José Hernández, del indio al trabajo y a la conversión (1872-1879)”, en Indios, ejército y frontera, Buenos Aires, Galerna, Santiago Arcos editor, pp. 152-163.

Fuentes

Henríquez Ureña, Pedro. “El teatro de la América española en la época colonial” Cuadernos de Cultura Teatral, Año I, N° 3, Comisión Nacional de Cultura, Buenos Aires, 1936

García, José Uriel.“Las danzas como elemento teatral en el Perú preincaico y colonial” Cuadernos de Cultura Teatral, Año II, N° 6, Comisión Nacional de Cultura, Buenos Aires, 1937

Published

2024-09-02

How to Cite

de la Puente, I., & Correa Vázquez, L. (2024). Documents of culture: the issue of transculturation in the Cuadernos de Cultura Teatral (1936-1943). Question/Cuestión, 3(78), e911. https://doi.org/10.24215/16696581e911