La comunicación de la ciencia: un estudio de su estado en la UNLP. -Argentina.

Authors

  • leon Tripiana Facultad de Periodismo y Comunicación Social.

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e939

Keywords:

Ciencia, Comunicación, Universidad

Abstract

This work aims to know and analyze how scientific communication is developed within the framework of the National University of La Plata (UNLP), understanding the importance it has in the processes of democratization of knowledge, and in the revaluation of national science. The objective is to investigate the main dimensions of science communication, in the broader context of science technology and society relationships; placing these relationships in a specific historical context. 

This presentation is based on this work in progress. We find that the social political, economic, and environmental context constantly poses new challenges for scientific, technological and cultural development in key with our national sovereignty. In this way, from a multifaceted, non-exclusive perspective of communication, the main current axes of the academic debate are established. And the foundations and communicative strategies in a specific experience are investigated: the forms and meanings by which science communication is developed at UNLP. 

We establish a general characterization of the institutional organization, identifying a plurality of scientific communication strategies used. To do this, we have used the defined methodological tools, mainly the analysis of institutional documents and interviews with leaders in the area. Advancing the knowledge of the proposed object will allow strengthening institutional strategies for science communication and social democratization of knowledge. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Argentina, Ministerio Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación Productiva, 2017, Programa Nacional de Popularización de la Ciencia. Resolución 1272-E/2017.

Batalla, B (1986). La teoría del control cultural. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/316/31641209.pdf

Bienvenido, León, Carolina, Moreno, Gema, Revuelta, Refojo, Cintia y Sanz, Elena (Coords) 2023. Informando de ciencia con ciencia. Penguin Random House Grupo Editorial, S. A. U.

Bruner, J (1988). Two módeI of thought. ln. Mercer{Ed,) Language and literary from and educational perspective (pp 365-371).

Castelfranchi, Y. Fazio, M, E (2021). “Comunicación Pública De La Ciencia”.

Cortassa, C, (2017) “Comunicar las ciencias: conceptos y contextos”, en E Gasparri y M.S Casasola (comps), Ocho lipas sobre la comunicación de la ciencia, Rosario, UNRE Editora.

Cuevas Badallo, A., Urueña, López, S. (2019) “Públicos y actores en la democratización de la actividad científica”, Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad-CTS, vol. 14, n° 42, 9-29.

Einsiedel, E. y Thorne, B. (1999). “Public responses to uncertainty”. En S. M. Friedman, S. Dunwoody, y C. L. Rogers (eds.), Communicating Uncertainty. Media coverage of new and controversial science. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates Publisher, pp. 43-58.

Eizaguirre, A (2009). “Los estudios sobre percepción social de la ciencia”. Disponible en: https://doi.org/10.26754/ojs_ais/ais.200927342

Escobar, Ortiz, J, M. Rincón, Álvarez, A (2019). “THE SCIENTIFIC DIVULGATION AND THEIR COMMUNICATIVE MODELS: SOME THEORETICAL REFLECTIONS FOR SCIENCES TEACHING”.

García, C (2019). “El fin de la divulgación”. En Journal of science communication.

Gasparri, E (2013). Ciencia, tecnología y sociedad. Encuentro Panamericano de Comunicación. Universidad Nacional de Córdoba.

Joss, S. (1999). “Introduction. Public participation in science and technology policy and decision making, ephemeral phenomenon or lasting change?”, Science and Public Policy, vol. 26, num. 5, pp. 290-293

Lewenstein, B. (2003) “Models of public communication of science and technology”, disponible en: https://ecommons.cornell.edu/handle/1813/58743 .

López. B, C (1985) “La creatividad en la divulgación de la ciencia” en F.Toussaint (ed.), La divulgación de la Tecnología y la Ciencia, COSNET. 1985.

Mantilla Jarrín, Jorge (1997). “Divulgadores de la Ciencia. En Chasqui Revista Latinoamericana de Comunicación No. 60 - DICIEMBRE.

Massoni, S, H (2008). “Los desafíos de la comunicación en un mundo fluido”.

Mendizábal, V (2018). “De la torre de marfil a la arena pública: el papel de los científicos en la comunicación de la ciencia y la tecnología”, En. Communication Papers. Media Literacy & Gender Studies, No13.

Negrete Yankelevich, A (2012). “La Comunicación de la Ciencia a través de medios culturales narrativos: métodos cuantitativos y cualitativos para su evaluación”.

Polino, C., Castelfranchi, Y. (2012) “Comunicación pública de la ciencia. Historia, prácticas y modelos”, en E. Aibar y M.A. Quintanilla (eds.), Ciencia, Tecnología y Sociedad, Enciclopedia Iberoamericana de Filosofía, Madrid, Trotta.

Reynoso, Haynes, Elaine. (2012). "La cultura científica en los museos en el marco de la educación informal". (Tesis de Doctorado). Universidad Nacional Autónoma de México, México. Recuperado de https://repositorio.unam.mx/contenidos/100217

Rocha, M. Massarani, L, Pedersoli, C (2017). “La divulgación de la ciencia en América Latina: términos, definiciones y campo académico”.

Rodríguez, M, I (2022). “Comunicar ciencia desde una Universidad Pública argentina”. Question/Cuestión, Nro.73, Vol.3.

Tonda Mazón, J (1999). ¿Qué es la divulgación de la ciencia? Ciencias 55, julio-diciembre, 76-81.

Universidad Nacional de La Plata, web extensión. 2024. Disponible en: https://unlp.edu.ar/extension/

Universidad Nacional de La Plata, web institucional. 2024. Disponible en: https://unlp.edu.ar/institucional/

Universidad Nacional de La Plata, web investigación. 2024. Disponible en: https://unlp.edu.ar/investigacion/

UNLP, SECyT (2023) “I Encuentro de Popularización de las Ciencias de la UNLP en el marco del Día Internacional de la Cultura Científica”.

Ziman, John (2003) “Qué es la ciencia”. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad - CTS, vol. 1, núm. 1, septiembre, pp. 177-188

Published

2024-12-22

How to Cite

Tripiana, leon. (2024). La comunicación de la ciencia: un estudio de su estado en la UNLP. -Argentina . Question/Cuestión, 3(79), e939. https://doi.org/10.24215/16696581e939