Approach of situated educational media ecosystems

A comparative study between Argentina and Spain

Authors

  • Esteban Ismael Bordón Instituto de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades / Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas / Universidad Nacional de Salta https://orcid.org/0000-0003-0069-9184

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e938

Keywords:

media ecology, communication, journalism, university, Argentina, Spain

Abstract

The incorporation of technologies in the educational field has been one of the most significant aspects of recent decades. However, the adoption of technologies by the formal educational system has been continuously subject to tension and resistance, leading to a sustained gap between technological uses in the classroom and those in the social sphere. This article explores the integration of technology at the university level, in differentiated sociocultural contexts, through a comparative study. An ethnographic approach is employed, based on direct observation of first-year classes in the Degree in Communication Sciences (UNSa, Argentina) and the Degree in Journalism (UNIZAR, Spain). To contextualize the research, a documentary analysis of the syllabus is also incorporated. The results characterize the configuration of situated media ecosystems, identifying and listing the elements that compose them. It is concluded that although low levels of access limit certain technological uses, greater material access does not guarantee a better educational experience. Instead, it presents new challenges, highlighting the need for constant revision of mediated educational practices.

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Author Biography

Esteban Ismael Bordón, Instituto de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades / Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas / Universidad Nacional de Salta

Licenciado en Ciencias de la Comunicación por la Universidad Nacional de Salta, doctorando en Comunicación por la Universidad Nacional de La Plata y maestrando en Comunicación y Educación Audiovisual por la Universidad de Huelva (España). Becario Interno Doctoral (ICSOH-CONICET-UNSa). Investigador visitante en el Instituto de Patrimonio y Humanidades de la Universidad de Zaragoza (España). Sus líneas de investigación se centran en la alfabetización mediática, brechas digitales y trayectorias educativas de docentes y estudiantes en el nivel universitario.

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Published

2024-12-21

How to Cite

Bordón, E. I. (2024). Approach of situated educational media ecosystems: A comparative study between Argentina and Spain. Question/Cuestión, 3(79), e938. https://doi.org/10.24215/16696581e938