El uso de las noticias por los jóvenes

Un acercamiento a la recepción mediática en estudiantes de la carrera de comunicación en Veracruz, México

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e967

Keywords:

Youth, social networks, news consumption, reception

Abstract

This paper presents an initial investigation into how students of Communication and Journalism in Veracruz, Mexico consume information content. The results presented here are from the first phase of the research, which involved conducting focus groups. The findings indicate that young people predominantly use social networks for information, in addition to consulting traditional media in family environments. However, some noteworthy points were identified that may be of great national relevance regarding students' use of information, networks, and social platforms for their safety.

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Author Biographies

Édgar Alejandro García Valencia, Universidad Veracruzana

Investigador y Secretario Académico del Centro de Estudios de la Cultura y la Comunicación de la Universidad Veracruzana
Doctor en Letras por la Universidad Nacional Autónoma de México
Miembro del Sistema Nacional de Investigadores, Nivel I

Fue Director de la Editorial Universidad Veracruzana. Ha trabajado como editor en instituciones académicas, y ha participado activamente en sociedades de gestión colectiva de derechos de autor.

Guadalupe Mar Vázquez, Universidad Veracruzana

Profesora- Investigadora de la Facultad de Ciencias y T´écnicas de la Comunicación de la Universidad Veracruzana. Responsable del Cuerpo Académico Periodismo y Comunicación Política.

María Teresa de Jesús Arroyo Gopar, Universidad Veracruzana

Profesora- Investigadora de la Facultad de Ciencias y T´écnicas de la Comunicación de la Universidad Veracruzana. Miembro del Cuerpo Académico Periodismo y Comunicación Política.

References

«constituye un acto de interacción entre una persona y un mensaje mediático, vinculado por un conjunto de procesos psicológicos de diversa naturaleza e intensidad que tienen lugar durante la exposición a un objeto de la comunicación, depende de ciertas variables antecedentes y, a su vez, también activa y explica determinados efectos mediáticos» (Igartúa, 2021)

The more people on Facebook click on an article, the more traffic comes to the newspaper’s website. And the more likes, comments and shares a message generates on Facebook, the more prominent this post appears on the timeline of others and thus the more visibility the news medium gets. This social media logic is based on the logic of virality and means that the reach of a message on social media is determined not only by the direct audience of the brand, but also by the network of this audience (Opgenhaffen, 2021).

Published

2024-12-20

How to Cite

Gonzalez Ponce, C., García Valencia, Édgar A., Mar Vázquez, . G., & Arroyo Gopar, M. T. de J. (2024). El uso de las noticias por los jóvenes: Un acercamiento a la recepción mediática en estudiantes de la carrera de comunicación en Veracruz, México. Question/Cuestión, 3(79), e967. https://doi.org/10.24215/16696581e967