The discourses of the printed press on university drop out. Higher education as an individual good

Authors

  • Andrés Ignacio Santos Sharpe Instituto de Investigaciones Gino Germani; Facultad de Ciencias Sociales; Universidad de Buenos Aires/ Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas http://orcid.org/0000-0003-4747-3692

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e077

Keywords:

higher education, media, social representations, university drop out.

Abstract

This article analyzes the discourses of the printed press about university abandonment in Argentina during between 2002 and 2017. To this end, we analyze the newspapers La Nación and Clarín, mainly because they have the largest circulation nationwide in Argentina, in order to analyze the shared representations around the significant abandonment.

Specifically, we analyze articles that refer to the processes of graduation and abandonment, and we inquire about the observed ideological substrate of the corpus analyzed in relation to the currents of thought in which it is inscribed. Taking this into account, we analyze the argumentative resources on which the discourse on university dropout is built, particularly around the idea of individual good and investment in relation to a labor market. Finally, it explores the punitive character associated to that discourse.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Andrés Ignacio Santos Sharpe, Instituto de Investigaciones Gino Germani; Facultad de Ciencias Sociales; Universidad de Buenos Aires/ Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

Licenciado en Ciencias de la Comunicación (2012) y doctorando en Ciencias Sociales por la Universidad de Buenos Aires. Actualmente revista como becario del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas con sede en el Instituto de Investigaciones Gino Germani perteneciente a la Universidad de Buenos Aires, y se desempeña como docente en la misma universidad. Se especializa en estudios sobre universidad y abandono estudiantil.

References

Aronson, P. (2007). El retorno de la teoría del capital humano. Fundamentos en humanidades, VIII(II). Universidad Nacional de San Luis, Argentina.

Buchbinder, P. (2010). Historia de las universidades argentinas. Buenos Aires, Sudamericana.

Buchbinder, P. y Marquina, M. (2008). Masividad, heterogeneidad y fragmentación: el sistema universitario argentino 1983-2007. Los Polvorines: Univ. Nacional de General Sarmiento; Buenos Aires: Biblioteca Nacional.

Carli, S. (2012). El estudiante universitario. Hacia una historia del presente de la educación pública. Buenos Aires, Siglo XXI.

Casini, J. (2007) Periodismo 3.0: el ciudadano como periodista. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/45563/Documento_completo__.pdf?sequence=1

Foucault, M. (1979). La arqueología del saber. México: Siglo XXI editores.

Gramsci, A. (1984). Los intelectuales y la organización de la cultura. Trad. de Raúl Sciarreta. Buenos Aires: Nueva Visión.

Guadagni, A. (2014). Las universidades nacionales deben cuidar mejor sus recursos. Boletín CEA, 19. Buenos Aires, Universidad de Belgrano.

Krotsch, P. (2003). Educación superior y reformas comparadas. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes.

Maingueneau, D. (2003): ¿«Situación de enunciación» o «situación de comunicación»? Discurso.org, 2(5).

Meccia, E. (2016). El tiempo no para: los últimos homosexuales cuentan la historia. Santa Fe: Ediciones UNL; Buenos Aires: Eudeba.

Santos Sharpe, A. (2016). La discontinuidad de los estudios superiores. Un análisis histórico del abordaje sobre el abandono universitario. Anuario de Historia de la Educación, 17(2), pp. 3-31. Recuperado de http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/anuario/article/view/7722/pdf

Santos Sharpe, A. y Carli, S. (2016). Estudios globales y locales sobre el abandono de los estudios universitarios. Teorías, perspectivas y nuevos abordajes. RAES Revista Argentina de Educación Superior, 8(13), noviembre. Recuperado de http://www.revistaraes.net/revistas/raes13_art1.pdf

Van Dijk, T. (1990). La noticia como discurso. Barcelona: Paidós.

Published

2018-07-20

How to Cite

Santos Sharpe, A. I. (2018). The discourses of the printed press on university drop out. Higher education as an individual good. Question/Cuestión, 1(59), e077. https://doi.org/10.24215/16696581e077