Advertising device and urban developers

Authors

  • Julián Francisco Castro Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad; Facultad de Ciencias Sociales; Universidad Nacional de Córdoba/Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas https://orcid.org/0000-0003-0876-7882
  • Natalia Desirée Vaccaro Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad; Facultad de Ciencias Sociales; Universidad Nacional de Córdoba/Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas https://orcid.org/0000-0002-2289-4282

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e219

Keywords:

Urban developes, Urbanism, Speech, Advertising device, Ideology

Abstract

In this article, we propose a sociosemiotic approach to the self-described productions of the sector called "Urban Developers" of the city of Córdoba. In a context of classist occupation of space, favored by new forms of intervention in the city, the private sector becomes a major player in the disputes surrounding the production of cities and the desirable ways of inhabiting them. We propose to read these discourses within the framework of an urban policy, typical of contemporary societies, oriented towards the production of experiences.

The Edisur Manantiales, located in the southwest area of ​​the city, with an extension of 10 km2 and a varied offer of housing styles, is a paradigmatic case. We are interested in reconstructing some elements of the advertising device (Boito, Espoz y Michelazzo, 2015) that the Edisur Group deploys in order to promote its project. Our study will be based on a corpus built around virtual platforms, specifically, the "Manantiales" segment of its website, its landing page and the digital magazine "Manantiales". We intend that the analysis allows us to show the prevailing social evaluation system (Medvedev y Bajtin, 1993) about what can / should not be done in the city space and who can / should do it and why.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Julián Francisco Castro, Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad; Facultad de Ciencias Sociales; Universidad Nacional de Córdoba/Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

Bachelor of Social Communication with Research Orientation (FCC-UNC). PhD Scholarship holder CONICET-UNC, student of social communication PhD of the Faculty of Communication Sciences (UNC). His research project is Tourism and Subjectivities: experiences of urban development in contexts of socio-delegation.

Natalia Desirée Vaccaro, Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad; Facultad de Ciencias Sociales; Universidad Nacional de Córdoba/Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

Student of PhD in Semiotics at the Center for Advanced Studies / Faculty of Social Sciences of the National University of Córdoba. University Professor in Social Communication, Faculty of Communication Sciences, National University of Cordoba (UNC). Bachelor in Social Communication, Faculty of Communication Sciences, UNC.

References

Abramo, P. (2009). La producción de las ciudades Latinoamericanas: mercado inmobiliario y estructura urbana. Quito, Ecuador: OLACCHI.

Agamben, G. (2014). ¿Qué es un dispositivo?. BuenosAires: Adriana Hidalgo.
Bajtin, M. & Medvédev, P. (1993). La Evaluación Social, su papel, el enunciado concreto y la construcciónpoética”. Criterios 9-18.

Boito, M.E. (2010): “Exploraciones sobre las regulaciones del sentir/ experimentar clasista ante expresiones de necesidad. la operatoria hegemónica de la sutura solidaria transclasista”. en Lisdero P. y Scribano. A. (comp.) Sensibilidades en juego: miradas múltiples desde los estudios sociales de los cuerpos y las emociones. Córdoba: CEA/CONICET Y UNC.

Boito, M. E y Espoz, M. B (Comps.) (2014). Urbanismo Estratégico y Separación clasista. Instantáneas de la ciudad en conflicto. Rosario: Puño y Letra, Editorialismo de base.

Boito, M.E; Espoz, M.B & Michelazzo, C. (2015). Una relectura de la noción de espectáculo a propósito de las experiencias en los entornos tecnológicos” en Sociedad y Discurso. N°27. Disponible en:https://journals.aau.dk/index.php/sd/article/view/1252

Buck Morss, S. (2005) Walter Benjamin, escritor revolucionario. Buenos Aires: Interzona Editora.

Capdevielle, J. (2013). Cambios y continuidades de los grupos "desarrollistas" y su incidencia en la ciudad de Córdoba, Argentina. Trabajo presentado en VII Jornadas de investigación en Antropología Social. Facultad de Filosofía y Humanidades, BuenosAires.

Carman, M. (2011). Las trampas de la naturaleza: medio ambiente y segregación en Buenos Aires. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Cisterna, C. y Capdevielle, J. (2015). “Las estrategias del empresarialismo urbano en la producción de ciudad. El caso del “desarrollista” cordobés GAMA.” I Congreso Latinoamericano de Teoría Social. Instituto de Investigaciones Gino Germani. Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires.

Espoz (2013). Los pobres diablos en la ciudad colonial. Imágenes y vivencias de jóvenes en contextos de socio-segregación. Buenos Aires, Argentina: Estudios Sociológicos Editora.
Gago, V. (2014. La Razón Neoliberal: economías barrocas y pragmática popular. Buenos Aires: Tinta Limón.

Harvey, D. (2004). El nuevo imperialismo. Madrid, España: Ediciones Akal.

Lefebvre, H. (2013). La producción del espacio. Barcelona: Ed.Península

Jaramillo, S. (2009) Hacia una teoría de la renta del suelo urbano. Bogotá: Universidad de los Andes, Facultad de Economía, CEDE, Ediciones Uniandes.

Peixoto, P. (2013), “A cidade performativa na era da economia das experiências”. Fortuna, C. et al (orgs.), Cidade e Espetáculo - A cena teatral luso-brasileira contemporânea. São Paulo: EDUC, 141-151.

Scarponetti, P., Schaigorodsky E. y Reartes D. (2016). “El deslizamiento de la frontera entre lo legal y lo ilegal: ciudadanos, empresarios, Estado y poder judicial”. IX Jornadas de SociologíadelaUNLP

Sennett, R. (2007) Carne y piedra: el cuerpo y la ciudad en la civilización occidental. Madrid, Alianza Editorial.

Smolka, M. O (2011). Precios elevados (e inaccesibles) de la tierra urbana habilitada. En Periubanizacion y sustentabilidad en grandes ciudades. México,Instituto de Geografía-UNAM: A. G. Aguilar e Irma Escamilla.

Voloshinov, V. (2009) El Marxismo y la filosofía del lenguaje. Buenos Aires: Ediciones Godot.

Webgrafía

Edisur (2015). Revista Manantiales. Disponible en: http://www.grupoedisur.com.ar/web/cms/front-end/files/7022_calamo-definitiva-OPTI MIZADA.pdf

Edisur (2017a). Sitio oficial Manantiales. Recuperado en: http://www.grupoedisur.com.ar/web/es/emprendimientos-manantiales/ (fecha de consulta 01/11/2017)

Edisur (2017b). Hagamos que la realidad te inspire (Landing page). Recuperado en: http://www.grupoedisur.com.ar/landings/realidad-que-inspire/ (fecha de consulta 01/11/2017)

Edisur (2017c). Manantiales 360. Recuperado en: http://www.grupoedisur.com.ar/web/es/manantiales-360/ (fecha de consulta 01/11/2017)

Edisur (2017d). Actividades Manantiales. Recuperado en: http://www.grupoedisur.com.ar/web/es/actividades-manantiales/ (fecha de consulta 01/11/2017)

Published

2019-09-04

How to Cite

Castro, J. F., & Vaccaro, N. D. (2019). Advertising device and urban developers. Question/Cuestión, 1(64). https://doi.org/10.24215/16696581e219

Issue

Section

initiation to research